۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۴۴۰۱۱
همزمان با سراسر کشور؛

مراسم پرشور دعای عرفه در شهر مقدس قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ همزمان با سراسر کشور، مراسم پرفیض و معنوی دعای عرفه به یاد حضرت سیدالشهدا علیه السلام با حضور مومنان و مردم خداجوی شهر مقدس قم در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، مدرسه علمیه فیضیه و مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.
دعاي پر فيض عرفه در حرم حضرت فاطمه معصومه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با سراسر کشور، مراسم پرفیض و معنوی دعای عرفه به یاد حضرت سیدالشهدا علیه السلام با حضور مومنان و مردم خداجوی شهر مقدس قم در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، مدرسه علمیه فیضیه و مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.
براساس این گزارش، طبق برنامه اعلام شده از سوی این مراکز، مراسم دعای عرفه از ساعت 14 آغاز خواهد شد.
این گزارش حاکی است، روز پنج‌شنبه چهارم آبان ماه مراسم قرائت دعای عرفه با سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی و مداحی ذاکر اهل بیت(ع) سید مهدی میرداماد ساعت 14 در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.
همچنین دعای پرفیض عرفه از  ساعت 14 در مهدیه مسجد مقدس جمکران با حضور عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) قرائت می‌شود.
طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز در روز عرفه از ساعت 14 عصر در مدرسه علمیه فیضیه قم به یاد حضرت سیدالشهدا علیه السلام این دعای معنوی را زمزمه خواهند کرد.
عرفات نام جایگاهی است که حاجیان در روز عرفه(نهم ذی‌الحجه) در آنجا توقف می‌کنند و به دعا و نیایش می‌پردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه باز می‌گردند.
این روز از روز‌های بزرگ است اگرچه به اسم عید نامیده نشده اما روزى است که حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و تاییدکننده جود و احسان خود را براى ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده‌تر و خشمناک‌ترین اوقات خواهد بود.
در روایتی درباره اعمال این روز آمده است اول غسل، دوم زیارت امام حسین(ع) که برابر هزار حج، هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق پیدا کند که در این روز در جوار قبه مقدسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى‌که در عرفات باشد نیست بلکه مقدم است.
سوم بعد از نماز عصر پیش از آنکه مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالى به گناهان خود تا بخشیده و به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده شود و به اعمال و ادعیه عرفه که از حجج طاهره(ع) روایت شده بپردازد.
شیخ کفعمى گفته مستحب است روزه روز عرفه براى کسى که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن و مستحب است غسل پیش از غروب و زیارت امام حسین(ع) در روز و شب عرفه و چون وقت غروب شد زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند در رکعت اول پس از حمد توحید و در رکعت دوم پس از حمد، سوره کافرون را بخواند و بعد از اقامه این نماز، چهار رکعت نماز گذارد در هر رکعت بعد از سوره حمد 50 مرتبه سوره توحید بخواند.
دعای امام حسین در روز عرفه عنوان دعایی است مفصل و مشتمل بر تمام مطالب دنیا و آخرت که در روز عرفه و در صحرای عرفات (در 20 کیلومتری مکه) توسط وی و همراهانش در بیرون خیمه‌ها خوانده شد. این دعای نسبتا طولانی از اعمال مهم شیعیان در روز عرفه است که پس از نماز ظهر و عصر تا غروب خوانده می‌شود. این دعا توسط بشر و بشیر فرزندان غالب اسدی نقل شده است.
در ایران دعای عرفه با حضور هزاران نفر در مناطق مختلفی از مساجد، دانشگا ها، امام زادگان و همچنین مناطق عملیاتی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و همچنین سفارت خانه های ایران در خارج از کشور برگزار می‌شود./917/پ202/ن
ارسال نظرات