۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۴۳۶۸۵

نطر وهابیت درباره برآورده شدن حاجات از سوی اهل‌بیت

خبرگزاری رسا ـ محمد انصاری مدیر شبکه وصال حق گفت: پیامبر و ائمه اطهار(ع) این توانایی را ندارند که در هر زمان و در هر مکان درخواست انسان را شنیده و به آن پاسخ بدهند.
دعا1

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، محمد انصاری کارشناس شبکه وهابی وصال حق در برنامه «آن روی سکه» کلیپ‌هایی از درخواست حاجت شیعیان از ائمه اطهار(ع) را پخش کرده و مدعی شد که ایشان نمی‌توانند در هر زمان و در هر مکان درخواست انسان را شنیده و به آن پاسخ بدهند، این کارشناس در حالی این ادعا را می‌کند که در منابع اهل سنت و قرآن پاسخ آن داده شده است.

پیامبران و ائمه به اذن خداوند و قدرتی که باری‌تعالی به آن‌ها عطا فرموده، حاجت مؤمنان را در هر جایی از عالم که درخواست کنند،‌ در همان لحظه می‌شنوند و اجابت می‌کنند.

این مطلب با چندین دلیل قابل اثبات است: طبق روایات صحیح السندی که از طریق اهل بیت(ع) وارد شده و در کتاب‌های اهل تسنن وجود دارد، اعمال امت اسلامی همواره بر پیامبر اسلام(ص) عرضه می‌شود و آن حضرت از تمامی اعمال ما آگاه است.

چنانچه نور الدین هیثمی در«مجمع الزوائدج 9، ص 24» و جلال الدین سیوطی در«الجامع الصغیر، ج1، ص 582» می‌نویسد: پیامبر(ص) فرمود: «خداوند فرشتگانی دارد که همیشه در حال سیر و گردش هستند و سلام‌ها و درودهای امت مرا به من می‌رسانند».

و در حدیثی دیگر فرمود: «زنده بودن من برای شما بهتر است، چون شما برای من سخن می‌گویید و من برای شما سخن می‌گویم، مرگ من هم برای شما مفید است، چون اعمال شما بر من عرضه می‌شود پس اگر اعمال شما نیکو بود، خدا را شکر می‌گویم و اگر زشت بود، از خدا برای شما تقاضای آمرزش می‌کنم».

در قرآن کریم چندین آیه وجود دارد که رسول خدا(ص) را«شاهد» معرفی می‌کند:در سوره مبارکه«الأحزاب، آیه45» داریم:«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً؛اى پیامبر! ما تو را گواه فرستادیم و بشارت‏دهنده و انذارکننده! »

همچنین در سوره مبارکه«المزمل، آیه15» آمده: «إِنَّا أَرْسَلْنا إِلَیْکُمْ رَسُولاً شاهِداً عَلَیْکُمْ کَما أَرْسَلْنا إِلى‏ فِرْعَوْنَ رَسُولاً؛ ما پیامبرى به سوى شما فرستادیم که گواه بر شماست، همان‌گونه که به سوى فرعون رسولى فرستادیم! ».

عینی در«شرح صحیح بخاری، ج 19، ص177» در این‌باره می‌نویسد: به رسولش لقب شاهد داده است، زیرا اوضاع و احوال افراد را می‌بیند، همانند کسی که حقیقتاً شاهد و ناظر کوچک‌ترین اعمال افراد از اطاعت و تخلف است».

و مرحوم شیخ طوسی در«التبیان، ج 8، ص349» می‌نویسد: «یا أیها النبی إنا أرسلناک شاهدا ومبشرا ونذیرا* أی شاهدا على أمتک فی ما یفعلونه من طاعه الله أو معصیته أو إیمان به أو کفر، لتشهد لهم یوم القیامه أو علیهم، فأجازیهم بحسبه؛یعنی تو را ناظر و آگاه بر اعمال امتت از بندگی و عصیان و ایمان و کفر قراردادیم تا در قیامت به نفع و ضرر آنان گواه و شاهد باشی».

بنابراین، وقتی رسول خدا(ص) شاهد بر اعمال ما هستند، قطعاً توسل مردم را نیز می‌شنوند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

همچنین شایان ذکر است پیامبر(ص) سلام همه نمازگذاران را می‌شنود زیرا که یکی از واجبات نماز، سلام دادن در پایان آن است و هر نمازگذاری در پایان آن می‌گوید: «السلام علیک ایها النبی ورحمت الله وبرکاته»

اگر بگوییم که پیامبر(ص) در همان لحظه سلام آن‌ها را نمی‌شنود و جواب نمی‌دهد، لازمه‌اش این است که سلام دادن لغو و عبث خواهد بود، قطعاً کسی چنین مطلبی را نخواهد پذیرفت، پس قطعاً رسول خدا(ص)، سلام میلیون‌ها نمازگذار را از هر نقطه از جهان شنیده و در همان لحظه جواب آن‌ها را نیز خواهد داد، پیامبری که چنین قدرتی داشته باشد که در یک لحظه سلام میلیون‌ها نفر را شنیده و در همان لحظه جواب آن‌ها را بدهد، قطعاً توسلات مردم را نیز از هر نقطه‌ای از جهان باشد، شنیده و در همان لحظه اجابت خواهد کرد.

همچنین تمامی مسلمین اتفاق دارند که رسول خدا(ص) برترین مخلوق خداوند و حتی از جبرئیل، عزرائیل و دیگر ملائکه نیز برتر است، از طرف دیگر می‌دانیم که عزرائیل که همان ملک الموت باشد، در هر آن می‌تواند با اجازه خداوند جان همه مردم را بگیرد، فرقی نمی‌کند که در شرق باشد یا در غرب.

سیوطی در تفسیرش «الدر المنثور، ج 5، ص 173» می‌نویسد: از رسول خدا(ص) سؤال شد که ملک الموت یک نفر بیشتر نیست و از طرفی امکان دارد گروه‌هایی در شرق و غرب عالم با یکدیگر بجنگند و افرادی از طرفین هلاک و نابود شوند آیا امکان دارد عزرائیل در آن واحد همه جا باشد؟ فرمود«خداوند دنیا را برای ملک الموت به اندازه طشتی قرار داده است، آیا با این حساب چیزی از نگاهش مخفی می‌ماند؟».

شاهد دیگر این مطلب این است که خانه‌ای در جهان نیست که ملک الموت هر روز به آن سر نزند، در این‌باره ابن کثیر دمشقی در تفسیرش «ج 3 ، ص466» می‌گوید‌: امام صادق(ع) از پدرش امام باقر(ص) نقل می‌کند که فرمود: «رسول خدا(ص) عزرائیل را بالای سر یکی از انصار مشاهده کرد، فرمود:ای ملک الموت با دوست و یاور من مهربان باش، ملک الموت گفت:ای محمد خیالت راحت باشد که من با همه مؤمنان مهربانم و بدان که من هر روز پنج مرتبه همه خانه‌ها را جستجو می‌کنم، کوچک و بزرگ را می‌شناسم و بدان که من بر قبض روح پشه‌ای بدون اذن و اراده خداوند قدرت ندارم».

مطلب دیگری را سیوطی در تفسیرش «الدر المنثور، ج 5، ص173» می‌نویسد: ابراهیم پیامبر خدا از عزرائیل پرسید که اگر فرمان قبض روح انسانی در شرق و از دیگری در غرب عالم در یک لحظه صادر شود و گروه هایی با یکدیگر وارد جنگ شوند و بیماری وبا سرزمینی را فراگرفته باشد تو چکار می‌کنی؟ گفت«به اذن پروردگار روح همه را فرا می خوانم تا بین دو انگشت من قرار بگیرند».

در نهایت نتیجه می‌گیریم که خداوندی که تمام جهان و جهانیان را با همه وسعت و عظمت و بزرگی که دارد در منظر و مقابل چشم عزرائیل قرار می‌دهد و این توانائی را به وی داده است، به پیامبران و ائمه(ع) نیز می‌تواند همان قدرت را بدهد و نیز وقتی عزرائیل چنین قدرتی داشته باشد، رسول خدا(ص) که برتر از او است، قطعاً قدرت دارد که توسلات مؤمنان را بشنود و در همان حال به آن‌ها پاسخ دهد و ائمه اهل بیت(ع) هم که جانشینان آن گرامی هستند،‌ قطعاً دارای چنین قدرتی هستند. /9161/ت302/ن

ارسال نظرات