۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۶۱۴
آیت‌الله علم‌الهدی:

دیدگاه اسلام درباره حجاب خوشایند وابستگان فرهنگ غرب نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد گفت: امروز در جامعه ما عناصر بی‌ایمان و وابسته به فرهنگ غرب مشکلی ایجاد کرده‌اند که اگر کسی با تکیه بر ارزش‌های اسلامی٬ مسأله‌ای به نام حجاب را مطرح کرد٬ آن را نادیده‌گرفتن حق زن در نظر می‌گیرند و جوی درست کرده‌اند که دیگر کسی جرأت نکند درباره حقوق زنان در اسلام بحث کند.
 آيت الله علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد٬ آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد٬ صبح امروز اول آبان در نخستین یادواره ملی 110 شهیده زن ترور که در سالن صبای مشهد برگزار شده بود٬ گفت: آنچه که امروز بعد از گذشت چندین سال به عنوان فرآیند جنایت‌های شیطانی منافقین در ارتکاب جنایت ترور مشاهده می‌شود٬ آوارگی مزدوران تروریست در کشورهای دنیا است.
وی افزود: زمانی به اسم مبارزه با امپریالیسم دست به این کار زدند٬ امروز هم مردم دنیا نظاره‌گر آوارگی و جنایات این مزدوران در کشورهای مختلف هستند و نتیجه کارشان٬ عزت و عظمت وابستگان مظلومانی است که به شهادت رسیده‌اند و ذلت این جنایات هم به مزدوران و جنایتکاران در خدمت آمریکا رسیده است.
وی تصریح کرد: بینش اسلام به زن این نیست که در عرصه زندگی مثل مردان عمل کند و کار مردانه برای زن افتخار نیست٬ افتخار برای زن٬ مرد‌آفرین بودن است٬ همچنین عرصه شهادت٬ عرصه‌ای نیست که بر روی زنان انسان‌ساز مسدود باشد٬ بلکه به حضور زنان نیاز دارد.
خطیب جمعه مشهد خاطرنشان کرد: زن و مرد دو ساختار در انسانیت هستند که از حقوق انسانی برابری برخوردارند؛ اما در عرصه‌های اجتماعی٬ حقوق و وظایف زنان و مردان منطبق بر ساختاری است که در عرصه آفرینش برای آنان هدف‌گزاری شده است.
وی افزود: بر حسب رسالت‌هایی که در خلقت برای زن قرار دارد٬ وظایف و ابزاری در اختیار زن قرار داده شد و بنابر همین رسالت٬ حقوقی نیز برای زن مشخص شده است؛ همچنین در خلقت برای مردان رسالتی معین شده که بنا بر همین رسالت٬ ابزار و وظایفی نیز در اختیار او قرار گرفته است؛ قیاس زن و مرد در نقش‌های یکدیگر پایین آوردن شأن او در ایفای نقش خود است.
وی با اشاره به نقش زنان در طول تاریخ افزود: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) که مسیر رهبری اسلام از خط  امامت خارج شد٬ مسائل به شکلی تغییر کرد که حضور در صحنه سیاسی به عهده حضرت زهرا(س) قرار گرفت؛ همچنین در جریان انقلاب کربلا در آغاز فصل دوم آن٬ با وجود حضرت زین‌العابدین(ع) و رهبری ایشان٬ حضرت زینب کبری(س) این نقش را به عهده گرفته و در مجلس یزید خطبه می‌خوانند.
آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: با بررسی و دقت در زندگی و شخصیت خواهرانی که مظلومانه در جریان ترور و خواهرانی که در راستای حفاظت از اهداف انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند٬ مانند جریان سال 66 در مکه٬ به این نکته خواهیم رسید که در آن نقطه از زمان٬ اگر آن خواهر به شهادت نمی‌رسید٬ آن اثر خاص را در جهت اعتلای انقلاب و نظام نداشت؛ بخشی از جریان انقلاب ما ناخواسته با امدادهای غیبی همراه شده و مسیرهای پر پیچ و خم را طی می‌کند.
وی ادامه داد: امروز در جامعه ما عناصر بی‌ایمان و وابسته به فرهنگ غرب مشکلی ایجاد کرده‌اند که اگر کسی با تکیه بر ارزش‌های اسلامی٬ مسأله‌ای به نام حجاب را مطرح کرد٬ آن را نادیده‌گرفتن حق زن در نظر می‌گیرند و جوی درست کرده‌اند که دیگر کسی جرأت نکند درباره حقوق زنان در اسلام بحث کند.
وی با اشاره به نقش تعیین کننده زنان در جامعه افزود: از دید اسلام عرصه جهاد آنچنان که بر روی مرد باز است٬ بر روی زن نیز باز است؛ اما زن باید در عرصه خود به ایفای نقش بپردازد و مرد هم در عرصه خود؛ پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به زنانی که همسرانشان در میدان جنگ به شهادت رسیدند و فرزندان آنان را بزرگ می‌کنند٬ فرمودند«رنجی که شما در تحمل نبود همسران خود می‌کشید٬ به این معنا است که شما نیز همراه با همسرانتان در میدان جنگ هستید٬ جهاد آنان در میدان جنگ و جهاد شما در ادامه راه او در زندگی است.»
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در پایان با ابراز امیدواری به ادامه راه شهیدان ترور٬ گفت: زنان شهید باید برای خواهران بسیجی الگو و اسوه‌ای باشند تا آنان نیز جایگاه خود را در این عرصه پیدا کنند و در جایگاه خود٬ فعالیت اثربخشی داشته باشند./932/پ202/س
ارسال نظرات