شهیدی که 9 شناسنامه داشت
خبرگزاری رسا - شهید شیخ محمدحسن شریف قنوتی، 9 شناسنامه و 9 فامیلی مختلف برای فرار از دست ساواک برای خودش درست کرده بود و هر بار یکی از آنها را نشان میداد آخر هر کجا میرفت دستگیر میشد: قم، تهران، اصفهان، مشهد همه جا پرونده داشت
به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ محمدحسن شریف قنوتی، که بعدها به ویژه در روزهای آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به « شیخ شریف » شهرت یافت، در ۳ تیر ۱۳۱۳ در روستای قصبه، از توابع اروندرود آبادان، در خانواده ای روحانی و متدین چشم به جهان گشود.
شیخ محمد حسن از همان دوران کودکی، کلام وحی را در ذره ذره جان خویش جای داد تا یاریرسان تشنگان هدایت باشد و پرتویی از روح بلند اسلام و هدف والای آن را بر عاشقان این دین مبین عرضه دارد.
شهید شریف قنوتی در دامان پدر و مادری پرورش یافت که از همان اوان کودکی، او را با نور علم و تقوا آشنا کردند.
وی به دلیل علاقهای که به روحانیت و علوم دینی داشت، به کسب معارف دینی و اسلامی روی آورد و با هوش سرشار خود، مدارج کمال را به سرعت پیمود
ورود به حوزه
در دوران کودکی به کسب علوم و معارف دینی روی آورد و مقدمات اسلام را نزد عمویش، عبدالستار اسلامی، سپس عبدالرسول قائمی در آبادان فرا گرفت.
در ۱۳۳۷ ش با توجه به رونق علمی حوزه علمیه بروجرد دوره سطح و بخشی از خارج را به پایان رساند، سپس برای تکمیل تحصیلات حوزوی وارد حوزه علمیه قم شد و محضر درس آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی و نیز امام خمینی (س)، را درک کرد و تا مرتبه اجتهاد پیش رفت.
هم رزمی با شهید نواب صفوی
شهید محمد حسن شریف قنوتی به ساخت مسجد اهمیت بسیاری میداد و شعارش مسجد سازی بود، از کشیدن نقشه و طرح تا بیل زدن و ملات ساختن و حتی در حمل آجر برای ساخت مسجد کمک میکرد.
وی مبارزات سیاسی خود را از زمان فعالیت فدائیان اسلام آغاز نمود و همکاریهای اندکی با آن گروه، به ویژه شهیـد سیـد مجتبی میر لوحی ( نواب صفوی ) داشت.
وی در کنار مبارزات سیاسی فعالیتهای اجتماعی را نیز ادامه داد و در ۱۳۳۷ ش پس از اتمام درس خارج در محضر آیت الله گلپایگانی، از سوی ایشان برای امور تبلیغ به سرنجلک و سپس اردکان فـارس اعزام گردید.
وی چندین سال در روستاها و بخشهای اردکان فارس به تبلیغ و ترویج احکام اسلامی پرداخت و در کنار آن فعالیتهای اجتماعی زیادی انجام داد و در روستاها برای مردم مسجد، حمام و دبستان ساخت و در رفع برخی از مشکلات آنان کوشید.
وی به منظور کمک به معیشت خانواده های فقیر صنعت قالیبافی را با ایجاد دارهای قالی در منازل توسعه داد. همین اقدامات سبب شده بود که وی محبوبیت و مقبولیت خاصی در میان مردم آن سامان بیابد.
فعالیتهای تبلیغی
شهید قنوتی برای مردم اردکان فارس و حومه مصلحی خیراندیش، معلمی آگاه، مبلغی متقی، عالمی دلسوز و مرجعی برای حل مشکلات و نیز شریک غمها و شادیهای آنان بود.
از اقدامات مفید و خیرخواهانه شریف قنوتـی در اردکان فارس، تشکیل و تأسیس چند مسجد، مهدیه، حوزه علمیه و صندوق قرضالحسنه بود.
با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی در ۱۳۴۲ ش، فعالیتهای سیاسی شریف قنوتی شدت بیشتری یافت.
وی با وجود جو خفقان حاکم در زمان پهلوی، در مساجد به سخنرانی و افشاگری میپرداخت و آشکارا به دفاع از امام خمینی پرداخته و اعلامیهها و رساله ایشان را با یاری دیگر همرزمانش در بین مردم توزیع میکرد.
شبها در منزل عده ای از انقلابیون جلسات مخفی تشکیل میدادند و به گفتگو و مباحثه پیرامون اسلام به ویژه قرآن میپرداختند. عمدهترین تلاش او در منطقه فارس به ویژه اردکان، رشد آگاهی و معنویت مردم، آشنایی آنان با نهضت اسلامی و ارشاد جوانان بود.
فعالیتهای سیاسی او سبب شد که ساواک فارس توجه ویژه ای به او داشته باشد و فعالیتها و حرکات و رفتارهای او را زیر نظر بگیرد.
وی در دوره ای در اندیشه تشکیل گروهی مسلحانه به نام انصارالزهرا بود که عده ای را نیز به همین منظور تربیت کرد، اما وقتی نظرات امام خمینی، رهبرِ مبارزه، را درباره شیوه مبارزه جویا شد، فعالیتهای گروه مزبور را به سمت مبارزه فرهنگی با رژیم پهلوی سوق داد.
وی در آگاهی و روشنگری مردم نقش بسزایی ایفا کرد و بارها تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و بازداشت و زندانی گردید.
مبارزات دوران انقلاب
در یکی از این بازداشتها طوایف اطراف اردکان شیراز در حمایت از شریف قنوتی جلوی ژاندارمری تجمع کرده و اخطار دادند که اگر شریف قنوتـی از زندان آزاد نشود کشتار عظیمی به راه خواهند انداخت.
رژیم برای آرام کردن اوضاع مدت کوتاهی بعد او را از زندان آزاد کرد، اما ممنوع المنبر نمود. در گزارشات برجای مانده، از ساواک شریف قنوتـی روحانی افراطی پیرو عقاید و افکار امام خمینی معرفی شده است.
9 شناسنامه و 9 فامیلی مختلف برای فرار از دست ساواک برای خودش درست کرده بود و هر بار یکی را نشان میداد آخر هر جا میرفت دستگیر میشد: قم، تهران، اصفهان، مشهد همه جا پرونده داشت...
او در دورانی که از سوی ساواک ممنوع المنبر شده بود مبارزات خود را به اشکال مختلف ادامه داد و منزلش محل رجوع جوانان و انقلابیون واقع شد.
وی از سال 32 تا 37 مقالات هفتگی در نشریه ندای حق چاپ میکرد و کتاب هم مینوشت، کتابهایی همچون کشکول، اهداف امام حسین (ع)، تاریخ جنایت در اروپا، مباحث تفسیر قرآن و نهجالبلاغه و دیوان اشعار از جمله کتابها و آثار شهید قنوتی است.
شریف قنوتی پس از مدتی به عنوان نماینده حضرت امام خمینی در اردکان و حومه برگزیده شد. او وجوهات شرعی را از مردم دریافت میکرد و به شهر قم و نجف ارسال مینمود.
در طول این مدت، بارها با حضرت امام خمینی از طریق مکاتبه ارتباط یافت که در داخل متن در بخش مربوطه به این مکاتبات اشاره شده است.
زندانهای ساواک
فعالیتهای شریف قنوتی سبب شد که ساواک شیراز احساس خطر نموده و نسبت به دستگیری وی اقدام کند. آنان به منزل شریف قنوتی حمله بردند اما به وی دست نیافتند، چون شریف قنوتی اندک زمانی پیش از آن با یاری همسایهها با تعدادی اعلامیه به اصفهان رفته بود.
ساواک شیراز موضوع را با ساواک اصفهان در میان گذاشت و عوامل رژیم، شریف قنوتی را با تعدادی اعلامیه امام خمینی دستگیر کرده و تحت شدیدترین شکنجهها قرار دادند.
وی پس از مدتی آزاد گردید و بلافاصله به اردکان فارس مراجعت کرد و مورد استقبال مردم آن سامان قرار گرفت.
در ۱۳۴۹ ش، پس از شهادت آیت الله سید محمدرضا سعیدی، بار دیگر به دلیل فعالیتهای سیاسیاش دستگیر و مدتی زندانی گردید، اما این دستگیریها و بازداشتها نمیتوانست او را از راهی که در پیش گرفته بود و هدفی که برای آن تلاش میکرد، منصرف سازد.
محمدحسن شریف قنوتی در ۱۳۵۵ ش خانوادهاش را به بروجرد انتقال داد و خود با استفاده از نام مستعار « شریف طبع » فعالیتهای سیاسیاش را ادامه داد.
با اوج گیری مبارزات مردمی برای پیروزی نهایی، بر وسعت فعالیتهای شریف قنوتی افزوده شد و از آنجا که وی در اردکان، شیراز، یاسوج و اصفهان برای عوامل رژیم فرد شناخته شده ای بود، به مسجدسلیمان رفت تا راحتتر به فعالیتهایش ادامه دهد.
وی در آن سامان به ارشاد و تبلیغ مردم و نیز به روشنگری علیه رژیم پهـلوی پرداخت و در کنار آن به نشر و توزیع اعلامیه های حضرت امام خمینی ادامه داد.
وی برای آن که به راحتی به دست عوامل ساواک نیفتد، شبها را به همراه عده ای از یاران انقلابیاش در مسجد میماند. پس از مدتی، ساواک مسجدسلیمان از وجود او احساس خطر کرده و برای دستگیری وی اقدام کرد.
عوامل رژیم در آبان ۱۳۵۷ شبانه از پشت بام به مسجد ریخته و پس از دستگیری شریف قنوتی به زندان اهواز انتقالش دادند، وی در زندان هم ساکت نمانـد و به افشـاگری علیه رژیـم ادامـه داد، چند بار هم دست به اعتصـاب غذا زد و در عاشـورای سـال ۱۳۵۷ پس از عزاداری، به همراه برخی دیگر از انقلابیون اعتصاب زندانیان را ساماندهی کرد.
شریف قنوتی در ۲ دی سال ۱۳۵۷ از زندان اهواز رهایی یافت و به بروجرد بازگشت و به هدایت و سازماندهی راهپیماییها و مبارزات مردمی پرداخت.
همسرش میگوید : « شبها با قم و تهران تلفنی تماس میگرفت و برای راهپیماییها شعار تهیه میکرد و یا از دوستان خود برای خواندن و توزیع و پخش اعلامیه های امام کمک میگرفت ».
وی دارای طبع شعری هم بود و در راهپیماییها و تجمعات، اشعار و سروده های خود را برای مردم میخواند.
فعالیتهای انقلابی شریف قنوتی در بروجرد به حد فزاینده ای چشمگیر بود.پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بار دیگر به اردکان فارس رفت و بنا به درخواست مردم منطقه مسئولیت نمایندگی شورای شهر را عهده دار شد و با یاری آیات بهاءالدین محلاتی و عبدالرحیم ربانی شیرازی به فعالیتهای عمرانی و اجتماعی مشغـول گردید.
در اوایل سـال ۱۳۵۹ ش به بروجرد رفت و به عنوان نماینده ویژه دادستان انقلاب اسلامی بروجرد مشغول خدمت شد.
حضور در جبهه های حق علیه باطل
با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، عرصه دیگری از مبارزات شریف قنوتی آغاز شد. او این بار به شکلی دیگر وارد مبارزه شد.
ابتدا برای اولین بار ستاد کمک رسانی به مناطق جنگی جنوب و غرب کشور را در بروجرد به راه انداخت و در ۳ مهر ۱۳۵۹ با کاروانی متشکل از چندین کامیون ( به قولی ۲۱ کامیون ) آذوقه اهدایی مردم بروجرد به خرمشهر اعزام گردید.
پس از بازگشت، در بسیج نیروهای مردمی و اعزام آنان به جبهه های نبرد فعال شد.
نجات خرمشهر از سقوط
در اواسط مهر به همراه تشکلی از جوانان بروجرد به خرمشهر رفت و خود لباس رزم پوشید و با تشکیل گروه های چریکی الله اکبر و گروهان های مقاومت، خرمشهر را برای چندمین بار از خطر سقوط حتمی نجات داد.
فعالیتها و مقاومتهای او و یارانش دشمن را به ستوه آورده بود و ستون پنجم دشمن میکوشید به هر طریق ممکن شیخ شریف را از سر راه بردارد.
گروه او در جنگ تن به تن اغلب موفق بیرون میآمد و این شکستها برای دشمن سنگین بود.
شهادت سرخ
شیخ شریف علاوه بر فرماندهی برخی از محورها در خرمشهر و هدایت نیروها، مسئولیت تأمین مهمات نیروها را هم عهده دار بود،در روز ۲۴ مهر ۱۳۵۹، وی به هنگام رساندن مهمات به یکی از نقاط درگیری در خیابان چهل متری خرمشهر، به مقر عوامل بعثی وارد شد.
نیروهای بعثی با مشاهده وانتِ حامل شریف قنوتی، برای از بین بردن او به سرعت دست به کار شدند و وانت مزبور را زیر رگبار گلوله بستند.
شیخ که به همراه رانندهاش در میان آتش عراقیها گرفتار شده بود تصمیم گرفت از محل دور شود، اما عراقیها لاستیک اتومبیل را نشانه رفتند و دیگر کاری از دست شیخ و رانندهاش برنمیآمد.
عراقیها برای از بین بردن او نیروی زیادی به میدان معرکه هدایت کردند و سرانجام شیخ را بر اثر اصابت گلوله به آرنجها و زانوها و گردن از پای درآوردند.
وقتی شیخ شریف روی زمین افتاد، آنان خود را به او نزدیک کرده و با استفاده از سرنیزه فرق سرش را شکافتند و کاسه سرش را جدا کردند …. مدتی بعد رزمندگان اسـلام خود را به محل نبرد رساندند و پس از ساعتها جنگ تن به تن، پیکر شیخ را از دست متجاوزان گرفتند و به پشت جبهه انتقال دادند.
آن روز شیخ و عده ای از یارانش در نقاط مختلف شهر، مردانه با دشمن متجاوز جنگیدند و پس از رشادتهای فراوان به شهادت رسیدند و نام خرمشهر هم به خونین شهر تغییر یافت.
ایشان بسیار خوشرو، خوش برخورد و سبب روحیهی رزمندگان منطقهی آبادان و خرمشهر و اروندکنار بود. علاقۀ خاص ایشان نسبت به رزمندگان و رزمندگان نسبت به شیخ داشتند. بسیار متدین، زاهد و عابد بود. به گفتهی هم رزمان او نماز خواندنش عجیب و عمقی بود.
گفتنی است: شریف قنوتی همرزم شهید نواب صفوی، اولین نماینده امام خمینی و سایر مراجع عظام و اولین فرمانده جنگهای چریکی و پارتیزانی است که در معرکه به شهادت رسیده است./995/د101/ن
ارسال نظرات