۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۴۲۰۴۸
مدیر مدرسه علمیه امام صادق مینودشت:

بالندگی حوزه در گرو توجه جدی به پژوهش است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) مینودشت، بالندگی حوزه را در گرو توجه بیش از پیش به مسأله پژوهش دانست و گفت: آموزش همراه با پژوهش می تواند زمینه ساز تعالی طلاب حوزه شود.
بالندگی حوزه در گرو توجه جدی به پژوهش است

حجت الاسلام مهدی کریم آبادی، مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) مینودشت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان با اشاره به این که در سال تحصیلی جدید بیست طلبه پایه اول جذب این حوزه شده اند، گفت: این مدرسه علمیه دارای هفت استاد و  صد طلبه در حال تحصیل از پایه اول تا ششم است.


وی با اشاره به این که از گذشته بالندگی حوزه در توجه به پژوهش بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این حوزه نهادینه کردن موضوع پژوهش در میان طلاب این مدرسه علمیه است و در راستای پیشبرد این مسأله، پژوهش های میان ترمی را در نظر گرفته ایم تا طلاب بتوانند آموزشی همراه با پژوهش داشته باشند.

 

حجت الاسلام کریم آبادی، توجه به مسأله تهذیب و شکوفایی برنامه هایی تربیتی و اخلاقی در میان طلاب را از دیگر برنامه های این حوزه در سال تحصیلی جدید اعلام کرد و گفت: تقویت مباحث تهذیبی در حوزه های علمیه یک ضرورت مهم است.

 

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی این مدرسه علمیه، تصریح کرد: برگزاری سه وعده نماز جماعت در مدرسه، برگزاری مراسم زیارت عاشورا در هفته، برگزاری مراسمات در مناسبت های گوناگون، قرائت قرآن بعد از نماز در هر روز، برگزاری درس اخلاق در هفته از جمله مهم ترین برنامه های فرهنگی این مدرسه علمیه است.


این استاد حوزه همچنین از برگزاری کلاس ولایت فقیه با هدف رشد ساحت تربیتی و سیاسی طلاب پایه های چهار تا شش این مدرسه علمیه خبر داد و گفت: تبیین مسأله ولایت فقیه از جمله موضوعات بسیار مهمی است که طلاب و روحانیان باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

 

حجت الاسلام کریم آبادی همچنین به برخی مشکلات پیش روی این حوزه اشاره کرد و افزود: کمبود امکانات و فضای آموزشی از مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم و متأسفانه در حال حاضر در برخی از حجره های این حوزه شش طلبه ساکن هستند.

 

وی در ادامه در توصیه ای به طلاب ابراز داشت: طلاب باید علم و تهذیب را در کنار یکدیگر داشته باشند؛ چرا که هرکدام از این دو باید در کنار دیگری قرار بگیرند تا آن طلبه بتواند موفق باشد.

 

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) مینودشت با بیان ضرورت ارتباط طلاب جوان با مردم، گفت: روحانی اگر مردمی نباشد، همانند آب برکه ای می ماند که راکد شده است. یک روحانی باید به مانند یک آب جاری بوده تا بتواند مسیر را آباد کرده و پیشرفت حاصل کند.

 

این استاد حوزه افزود: طلاب و روحانیان باید به تأسی از پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و همچنین امامان معصوم(ع) همراه با مردم بوده و بهترین راه، انتخاب روش این بزرگواران است.

 

حجت الاسلام کریم آبادی با بیان این که آگاه بودن به زمان یکی از معیارهای یک طلبه موفق است، خاطرنشان ساخت: معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) از آگاهی به زمان به این جایگاه رسید و این مسأله یک ملاک مهم برای طلاب است.

 

وی ادامه داد: طلاب تا زمانی که در مسائل سیاسی به پختگی لازم و کافی نرسیده اند، نباید ورود پیدا کنند؛ البته حضور در صحنه و تبعیت کامل از رهبر معظم انقلاب اسلامی از مواردی است که این عزیزان باید توجه کامل به آن داشته و اجرا کنند.


مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) مینودشت بیان داشت: پرهیز از رفتارهای بدون تأمل و همچنین استفاده از ابزارهای روز آموزشی و پژوهشی از موارد دیگری است که طلاب باید آن را انجام دهند.

 

این استاد حوزه در پاسخ به این پرسش که معنویت و اخلاق چه جایگاهی در مدیریت حوزه دارد، تصریح کرد: معتقدم که طلبه بدون اخلاق قابلیت تبلیغ را ندارد و نمی تواند به اسلام و اهل بیت(ع) خدمت کند؛ چراکه اخلاق همانند سوختی برای یک ماشین است که باعث حرکت آن می شود.

 

حجت الاسلام کریم آبادی با اشاره به ضرورت تکریم اساتید، اظهار داشت: این استاد است که باعث رشد و پیشرفت یک طلبه می شود، پس طلاب نیز باید در مقابل او با کمال احترام رفتار کرده و از او به نیکی یاد کنند.

 

وی با بیان این که قرآن نقش محوری در تربیت بشر دارد، ابراز داشت: قرآن باید کتاب بالینی طلاب باشد و یک طلبه نباید این کتاب را از خود جدا نماید؛ چراکه راه سعادت انسان در این کتاب بوده و انسان را از رشد متوازنی برخوردار می کند.

 

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) مینودشت در ادامه با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن، خاطرنشان ساخت: تعقل گرایی و علمیت برای شناخت مسائل و همچنین ایجاد شور و شوق و احساسات مذهبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دو مسأله ای است که باید در کنار هم بوده تا بتوان در مقابل انحرافات و تهاجم ایستادگی کرد.

 

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود راه اندازی مدیریت های استانی را بسیار مناسب دانست و گفت: با راه اندازی این مدیریت، مدارس علمیه استان پیشرفت محسوسی داشته و اشخاصی می توانند این پیشرفت را احساس کنند که حوزه سابق استان را نیز دیده باشند.

 

حجت الاسلام کریم آبادی وجود یک مرکز تخصصی حوزوی را برای استان ضروری دانست و تصریح کرد: استان گلستان با توجه به اینکه یک استان مرزی است، باید مرکزی تخصصی با رشته هایی نظیر کلام، تفسیر، مهدویت داشته باشد تا بتوانیم سطح علمی طلاب استان را بالا برده و پاسخگوی نیازها باشیم.

 

وی در پایان افزود: طلاب باید در واکنش های اجتماعی و سیاسی سریع تر عمل کنند و درخواست ما از مدیریت حوزه علمیه استان گلستان، تأمین اساتید اخلاق برای مدارس علمیه استان است./950/ت302/ب

ارسال نظرات