۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۴۱۲۰۱

همایش ملی حقوق ادیان در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی حقوق ادیان به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری چند مؤسسه علمی حوزوی در قم برگزار شد.
حقوق اديان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در این همایش که صبح امروز پنجشنبه 13 مهرماه در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم‌(ص) را محکوم کرد و هرگونه توهین به مقدسات اسلامی را سبب تقویت الفت میان مسلمانان دانست.
 
وی با بیان این‌که دشمنان کورند، چشم دلشان بسته است و نمی‌توانند حقایق را ببینند، رفتارهایی از آنان به انگیزه زیان‌رسانی سر می‌زند، اما به اراده الهی به سودورترین پدیده‌ها بدل می‌شود، گفت: سلسله اهانت‌ها به ساحت مقدس پیامبر اکرم‌(ص) سبب متحدالقول شدن همه مسلمانان شده است.
 
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: اگرچه قلب ما از اهانت به ساحت مقدس وحی‌نامه الهی و رسول خدا‌(ص) به درد می‌آید، اما کارهای نادانسته، توطئه‌آمیز و برخواسته از انگیزه‌های شیطانی و پلید، تبدیل به پدیده‌های ارزشمندی می‌شود که باید از آن به مصداق الطاف خفیه الهی نام برد.
 
وی با اشاره به کتاب آیات شیطانی و فتوای امام خمینی‌(ره) درباره سلمان رشدی، ابراز داشت: برای نخستین بار در تاریخ پس از عهد رسالت، همه یک میلیارد مسلمان کره زمین متحد شدند و برای نخستین بار سران همه کشورهای اسلامی براساس فتوای یک مرجع شیعی اعلامیه صادر کردند.
 
غلامرضا پیوندی، دبیر علمی همایش ملی حقوق ادیان در ابتدای این مراسم، اهمیت برگزاری چنین مراسمی را به سبب شدت گرفتن توهین به ادیان ضروری دانست و گفت: در حوزه حقوق ادیان ادبیات علمی دچار فقر منابع بوده و کار متنابهی در کشور از نظر علمی انجام نشده است.
 
وی برگزاری همایش ملی حقوق ادیان را به سبب سلسله توهین‌های اخیر به مقدسات و ادیان الهی به ویژه حمله به دین مبین اسلام و پیامبر اکرم‌(ص) حائز اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد که این مراسم بتواند، قدمی برای شروع سلسله بحث‌های حقوق ادیان در کشور بردارد.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طرح مساله حقوق ادیان و غنی سازی ادبیات حوزه حقوق ادیان را از مهمترین دستاوردهای این همایش برشمرد و افزود: در زمینه حقوق ادیان مقالات و نوشته‌های موجود بسیار محدود است و فقر منابع وجود دارد.

ارائه 3 پنل علمی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که براساس آن و در پنل نخست، ناصر قربان‌نیا، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید به ارائه موضوع «راهکارهای تضمین احترام به ادیان» پرداخت و حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) به نقد این دیدگاه پرداخت.
 
پنل دوم به ارائه «نگاهی به تفاوت دیدگاه‌های حقوقی ـ بین المللی درباره توهین به ادیان و آثار آن در صلح و امنیت جهانی» اختصاص داشت که پس از ارائه محمدحسن ضیائی‌فر، رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی، حجت‌الاسلام علی محمدی جورکویه آن را نقد و ارزیابی کرد.
 
«تبیین موضوعی حقوق ادیان و توهین به ادیان»، موضوع پنل سوم این نشست بود که محمود حکمت‌نیا، معاون پژوهش و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را ارائه کرد و نقد و ارزیابی این دیدگاه نیز به عهده غلامرضا پیوندی و محمدحسن ضیائی‌فر بود.
 
شایان ذکر است، همایش ملی حقوق ادیان به همت پِژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری کمیسیون حقوق بشر اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه مفید، وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. /920/پ202/ن

ارسال نظرات