۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۱۴۰۴۱۴
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

علامه محمد‌ تقی آملی گام بزرگی در تقریر محل نزاع مسائل فلسفی برداشت

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که علامه محمدتقی آملی نقش مهمی را در شکافتن مسدله اتحاد بین عاقل و معقول دارا است، گفت: مسأله اتحاد بین عاقل و معقول می تواند سرنوشت یک مسیر فلسفی را دگرگون کند.
حجت الاسلام پارسانيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام حمید پارسانیا، رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در همایش ملی سلوک اخلاقی فیلسوف، ویژه نکوداشت علامه محمدتقی آملی که در دانشگاه شمال آمل برگزار شد با بیان این که ثمره حوزه حکمت متعالیه، اتحاد بین عاقل و معقول است، گفت: ابن سینا به رد این مسأله می پردازد و در اشارات و طبیعیات در نفی آن مطالبی را عنوان می کند.

 

وی با اشاره به این که کسی را نمی بینیم در فلسفه به سوی اتحاد آن گام برداشته باشد، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد مواضعی را که ابن سینا اتخاذ کرده است مقتضی اتحاد است ولی در جمع به نفی آن می پردازد.

 

حجت الاسلام پارسانیا با بیان این که حل بسیاری از مسائل فلسفی در گرو اتحاد بین عاقل و معقول است، یادآور شد: یکی از مهم ترین موانعی را که موجب می شود تا نظر واحدی از سوی ابن سینا و حکمای بعد مطرح نشود تقریر نشدن درست محل نزاع است که علامه محمدتقی آملی گام بزرگی را در تقریر محل نزاع انجام دادند.

 

رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که علامه محمدتقی آملی نقش مهمی را در شکافتن مسدله اتحاد بین عاقل و معقول دارا است، خاطرنشان کرد: مسأله اتحاد بین عاقل و معقول می تواند سرنوشت یک مسیر فلسفی را دگرگون کند.

 

وی با بیان این که تقریر و تبیین درست این مسأله در متن مسائل فلسفی خود را نشان می دهد، یادآور شد: علامه محمدتقی آملی در تعلیقه بر منظومه این بحث را در شش امر حل می کند.

 

حجت الاسلام پارسانیا با اشاره به این که علامه محمدتقی آملی ذکر می کنند که وجود عالم با ماهیت معلوم یکی نمی شود، گفت: ‌این عالم گرانقدر بر این عقیده هستند که انسان با معلوم بالارض متحد نمی شود و تنها با معلوم بالذات است که می تواند متحد شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در حوزه معلوم بالذات فقط معلوم بالعرض و وجود آن را نداریم، خاطرنشان کرد: در این حوزه علم و وجود آن را هم داریم که یک واقعیت عینی است.

 

وی در پایان با اشاره به این که در این جا مسأله بین علم و وجود ذهنی جایگاه آن از هم جدا می شود، یادآور شد: این وجود ذهنی معلوم را می نمایاند که وقتی نمایان شد به قدر خود عالم است./950/پ202/س

ارسال نظرات