۰۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۱۳۹۷۰۴
مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان:

مدیریت بحران رهبر انقلاب در پشت جبهه ها، نقش ایشان در مدیریت جنگ را پررنگ تر جلوه می دهد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان با بیان این که آنچه که نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی را در مدیریت جنگ پررنگ تر جلوه می دهد، مدیریت بحران در پشت جبهه ها است، گفت: ایشان با سخنرانی های خود و حضور در مجامع بین المللی ماهیت رژیم عفلقی صدام را آشکار می کردند.
مقام معظم رهبري آيت الله خامنه اي در دفاع مقدس

 

حجت الاسلام مجتبی اشجری، مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، با بیان این که دفاع ملت ایران در برابر دشمنان توأم با معنویت و آموزه های اصیل اسلامی بوده است، گفت: لذا تبیین روحیه جهادی و گسترش روحیه اسلامی در همه حوزه های دفاعی موضوعی تخصصی بود که حضور روحانیت را می طلبید.
 
وی با اشاره به این که رژیم بعث عراق با حمایت کشورهای استکباری برای حمله به ایران چند سال برنامه ریزی داشتند و کمک های بسیاری از غرب و برخی کشور های عربی دریافت کرده بودند، ادامه داد: آنچه که می توانست ارتش از هم پاشیده ایران پس از انقلاب اسلامی را سازماندهی کند، نیروی ایمان، همدلی و بسط معارف دینی بود که به مدد تلاش روحانیت و البته خواست قلبی ایثارگران بود.

مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان با تبیین نقش روحانیت در دو عرصه رزمی و تبلیغی در هشت سال دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: در بخش تبلیغی معرفت بخشی رزمندگان از روحانیت توانست نقش ارزشمندی در جهت بخشی نوع دفاع ما که رویکرد اسلامی و عقیدتی داشت ایفا کند.

وی ادامه داد: در بخش رزمی نیز حضور عزیزان روحانی در خط مقدم همراه سایر رزمندگان نشان می دهد که روحانیت در عرصه رزم نیز حضور جاودانی داشت.

حجت الاسلام اشجری در ادامه سخنان خود با بیان این که امام راحل به عنوان فرمانده کل قوا نقش بارزی در شکل گیری هویت آرمانی و نینوایی جبهه ها و روحیه بخشی به رزمندگان داشته اند، گفت: ایشان با انگیزه های ارزشی برآمده از مکتب حسینی در مقاطع مختلف هویت یک فرمانده اصیل نبوی را به منصه ظهور رساندند.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر نبود پیام امام راحل در آغازین روزهای جنگ که فرمودند «حصر آبادان باید شکسته شود» یا «پاوه باید آزاد گردد» و همچنین سخنان ارزشمند و ماندگار ایشان برای حضور عقلانی در دفاع، به طور حتم جبهه ها از حضور جوانان خوش فکر در بیش از هزار و 200 کیلومتر مرز با رژیم عراق تهی می ماند.
 
حجت الاسلام اشجری خاطرنشان کرد: چنین رویکردی باعث می شود همه مسؤولان نیز عزم خود را برای حضور در دفاع جزم کنند.

مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان همچنین به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در جبهه های حق علیه باطل و حضور در جمع رزمندگان اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری که در آن زمان رییس جمهور بودند همواره با لباس رزم در نقطه صفر مرزی و یا خط مقدم حضور داشتند و از نزدیک تحولات را پیگیری می کردند.

وی ادامه داد: اما آنچه که نقش حضرت آیت الله خامنه ای را در مدیریت جنگ پررنگ تر می کند، مدیریت بحران در پشت جبهه ها است، ایشان با سخنرانی های خود و حضور در مجامع بین المللی ماهیت رژیم عفلقی صدام را آشکار می کردند.

حجت الاسلام اشجری تصریح کرد: شفاف سازی ماهیت دولت متجاوز عراق در حمله به ایران و نیز اهداف پشت پرده جنگ تحمیلی که دامنگیر آحاد ملت ایران شده بود، نشان داد که اندیشه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به عنوان رییس جمهور تا چه اندازه دوراندیشانه و مدبرانه بوده است.

مسؤول شورای هماهنگی گیلان با بیان این که با نگاهی به مجموع گفت و گو و سخنرانی های این دو رهبر بزرگ جهان اسلام می توان به دو نقطه مشترک در سخنان آن بزرگواران اشاره داشت، گفت: نخست بیدارسازی جهان اسلام از دسیسه های پشت پرده دولت های غربی در تهییج عراق برای حمله به یک کشور مسلمان بود.

وی با اشاره به این که دومین تأثیر گذاری سخنرانی های روشنگرانه امام راحل و مقام معظم رهبری، پیوند دفاع ملت ایران با ارزش های متعالی تشیع بود، افزود: این دو رویکرد نشان می دهد که آینده جنگ به دست ملتی رقم خواهد خورد که در شرایط دفاعی است، زیرا اهداف عراق کاملاً مشخص بود و آن هم حذف جمهوری اسلامی و تجزیه ایران به جمهوری های خود مختار بود، اما امروز که بیش از سه دهه از آغاز حمله عراق به ایران می گذرد، درمی یابیم که تا چه اندازه امام خمینی(ره) و به تبع ایشان فرزند برومند معنوی ایشان حضرت آیت الله خامنه ای دوراندیش و آینده نگر بوده اند.

حجت الاسلام اشجری، روحانیت را یک تفکر اصیل دانست و با بیان این که روحانیت تفکری است که با نخی نامریی از سیره پیامبر تا قائم آل محمد(عج) پیوند خورده است، افزود: این تفکر راهکارهای خود را با سیره پیامبر و ائمه علیهم السلام منطبق می کند.
 
مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان ادامه داد: پیوند اندیشه روحانیت با دفاع چه در حوزه تفکر و چه در حوزه رزم مصادیق مختلف دارد که از جمله آن می توان بر این روحیه تاکید کرد که در هیچ یک از اندیشه های روحانیت تعرض به ادیان دیگر دیده نمی شود، هرجا که گفتگویی در ساحت اندیشه درگرفته است، در دفاع از دین و آئین بوده، این به منزله عمل منفعلانه اندیشه اسلامی نیست، بلکه به وجاهت روشنگرانه روحانیت می پردازد.

وی با بیان این که روحانیت در دفاع مقدس هشت ساله ثابت کرده اند که روحیه جهادی بخشی از معنویت است، گفت: تلفیق این دو خصلت توانست جبهه های ایران را به میعادگاه عاشقان و مزار متبرک شهیدان را به زیارتگاه عارفان و عاشقان مبدل کند.

حجت الاسلام اشجری در ادامه سخنان خود با اشاره به این که محدود کردن روحانیت به مسجد و حسینیه در واقع خواست جریان سکولار است، گفت: در این جریان همه دین محدود به عبادت ظاهری است اما اگر بخواهیم به معنای واقعی عبادت و دین پی ببریم بدون شک اندیشه غایی روحانیت ولایت است.

مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان با بیان این که در شرایط غیبت ولی عصر(عج) نیز ولایت فقیه است که غایت عبادت و دین را نشان می دهد، افزود: برای رسیدن به مرتبه ظهور نیز حضور در همه عرصه های فرهنگی امری بدیهی است، زیرا دین اسلام در همه عرصه های فرهنگی، روانی، جسمانی اقتصادی و اجتماعی و سیاست حرف برای گفتن دارد.
 
وی با بیان این که آنان که احتمالاً می گویند در شأن روحانیت نیست که در برخی صحنه های نبرد فرهنگی حضور یابند، بی تردید از مبانی دین اسلام آگاهی ندارند، گفت: انقلاب اسلامی در طول عمر پربرکت سی و سه ساله خود نشان داده است که هرجا اندیشه روحانیت تجلی یافته، مشکلی از مشکلات کشور حل شده است.

حجت الاسلام اشجری در بخش دیگری از سخنان خود، پیش زمینه نبرد نظامی را نبرد فرهنگی دانست و با بیان این که نبرد فقر و غنا تمامی ندارد، گفت: صدام را ببینید در قریب یکسال مانده به حمله سراسری خود در سی و یکم شهریور ماه تا چه اندازه دست به ترور حکومت جمهوری اسلامی می زند. برای همین منظور طی مصاحبه هایی علت مقابله با ایران را غصب جزایر سه گانه می داند.
 
وی ادامه داد: به خوبی مشخص است که اصلاً جزایر سه گانه (ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک) ربطی به دولت عراق ندارد بلکه وی می خواهد با مستمسک قرار دادن این حربه فرهنگی سایر کشورهای عربی را به پشتیبانی از خود بگمارد و صدام بی شرمانه طی مصاحبه ای با روزنامه الوطن در 13 ژوئیه 22/4/1980 می گوید: «عراق به طور قاطع هرگونه میانجیگری را میان خود و ایران مردود می داند ولی بازگرداندن جزایری که رژیم شاه سابق در خلیج عربی(فارس) بر آنها تسلط یافت، عراق را برای مذاکره با ایران بدون هیچ واسطه ای آماده خواهد ساخت.

حجت الاسلام اشجری ادامه داد: چنین شگردهایی که با پروپاگاندای عظیم دستگاه های خبری و تبلیغی همراه بود، باعث شد تا برخی کشورهای عربی فریب فعالیت های مزورانه صدام را بخورند و در حمایت از وی تلاش فزاینده ای به خرج دهند، اما غافل از این بودند که خودشان روزی در کام این اژدهای عفلقی گرفتار خواهند شد.
 
وی با اشاره به این که میزان فعالیت های فرهنگی به همان اندازه که فعالیت رزم اهمیت دارد دارای بازخورد مثبت است، گفت: از نظر شیوه نیز باید بین شیوه های سی سال پیش تاکنون فرق قایل شد. در گذشته فعالیت های فرهنگی یا جنگ فرهنگی بازتاب عینی داشت، اما اکنون تهاجم فرهنگی که به قول رهبر معظم انقلاب شبیخون فرهنگی است، نامحسوس، فراگیر و مخرب است.
 
مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان با بیان این که روحیه جهاد و ایثار و شهادت امری تاریخ پذیر نیستند و از صدر اسلام تا پایان تاریخ این خط سرخ شهادت آل محمد(ص) جریان دارد، افزود: پیوند با این روحیه عظیم در واقع انسانها، اقوام، ملت و کشور را بیمه خواهد کرد. تا زمانی که روحیه جهاد و شهادت طلبی در یک کشور باشد، هیچ دولت زورگویی اجازه تجاوز به آن کشور را نخواهد داشت اگر در زمان دفاع مقدس عناصر شهادت و ایثار با خون نمایان می شد در عرصه فرهنگ با تلاش و مجاهدت در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی نمایان می شود.
 
وی، تمسک به ولایت را نخستین گام پیروزی در جهاد فرهنگی دانست و با بیان این که  تلاش دشمنان در طول هشت سال دفاع مقدس این بود که بدنه نظام را از رأس آن جدا کنند، گفت: اگر راه ولایت، تعالیم ولایت و ولایتمداری در بدنه جامعه باشد، بی تردید ابزارهای روز تبلیغی فرهنگی نیز بر مبنای پویایی فقاهت در اختیار اندیشه های جهان شمول آن قرار می گیرد.
 
حجت الاسلام اشجری خاطرنشان کرد: اگر به سخنان مقام معظم رهبری در سال های اخیر توجه کنیم ایشان مدام به بحث نهضت نرم افزاری و احراز رتبه نخست دانش از سوی دانشمندان ایرانی در طول دهه آتی تأکید کرده اند، نهضت نرم افزاری در واقع بسط دانش به همراه توسعه مرزهای فناوری است

وی در پایان سخنان خود گفت: اگر ما امروز دفاع مقدس را نعمت می دانیم بخاطر این است که راه مبارزه در جهاد فرهنگی را به ما آموخت و در دفاع مقدس بود که دریافتیم روی پای خودمان بایستیم و برای اتکا به خویشتن باید آموزه های دینی را پیش روی خودمان قرار دهیم./950/ج

 

ارسال نظرات