۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۱۳۹۴۱۱

گزارشی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بوشهر

خبرگزاری رسا ـ بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه فرهنگی هنری رضوی، افتتاح مرکز آموزش علمی، کاربردی حج و زیارت استان، افتتاحیه آیین هفتمین جشنواره ملی مشاعره رضوی، بازدید از تجهیزات نظامی منطقه دوم نیروی دریایی ارتش از برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان بوشهر بود.
حسيني وزير ارشاد دولت دهم

خبرگزاری رسا ـ بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه فرهنگی هنری رضوی، افتتاح مرکز آموزش علمی، کاربردی حج و زیارت استان، افتتاحیه آیین هفتمین جشنواره ملی مشاعره رضوی، بازدید از تجهیزات نظامی منطقه دوم نیروی دریایی ارتش از برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان بوشهر بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سفر چند ساعته به استان بوشهر با نماینده ولی فقیه در بوشهر دیدار، از نمایشگاه فرهنگی هنری رضوی بازدید، مرکز آموزش علمی، کاربردی حج و زیارت استان را افتتاح، جشنواره مشاعره رضوی را گشایش و  در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان شرکت کرد.

استقبال ارزنده ایرانیان مقیم خارج از کشور از جشنواره رضوی دهه کرامت، بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه فرهنگی هنری رضوی

براساس این گزارش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در بوشهر، با تبریک به مناسبت آغاز دهه کرامت و فرارسیدن هفته دفاع مقدس، ابراز داشت: 186 نقطه جهان میزبان جشنواره ها و برنامه های رضوی در دهه کرامت هستند.

حسینی استقبال ایرانیان خارج از کشور از جشنواره امام رضا(ع) را ارزنده توصیف کرد و گفت: نمایشگاه عکس، کتاب، آثار هنر اسلامی و جشن میلاد در 48 کشور دنیا برگزار می شود.

وی به برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در 68 موضوع مختلف اشاره کرد و افزود: جشنواره شعر عربی، ترکی آذری، کردی، دانشجویی، سرودها و هنرهای تجسمی و مباحث علمی و جشنواره خوشنویسی از جمله ویژه برنامه‌های دهه کرامت هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: نام استان بوشهر با مقاومت اسلامی، استکبارستیزی گره خورده و مردم ولایتمدار این منطقه همواره به ائمه عصمت و طهارت(ع) علاقه و ارادت داشته اند.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر با بیان این که استان بوشهر نماد فرهنگ دینی است، بیان داشت: بوشهر به عنوان استانی ولایتمدار در طول تاریخ خود همواره با نگاه ولایی حرکت کرده است.

وی به عظمت تاریخی استان بوشهر در مبارزه با استعمار انگلیس اشاره و تصریح کرد: رشادت های رئیسعلی دلواری و همرزمانش گواه محکم بر ایستادگی مردم در برابر استعمار است.

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه فرهنگی هنری رضوی

براساس این گزارش، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از دیدار با نماینده ولی فقیه در بوشهر از نمایشگاه فرهنگی، هنری رضوی در گالری مجتمع فرهنگی هنری 9 دی بوشهر بازدید کرد.

این نمایشگاه شامل 10 غرفه و 90 اثر از آثار فرهنگی هنری در باب امامت و ولایت امام رضا(ع) و همچنین غرفه ویژه بیداری اسلامی است که به مدت یک هفته در معرض دید همگان قرار می گیرد.

افتتاح مرکز آموزش علمی، کاربردی حج و زیارت استان از سوی حسینی

مرکز مجری دوره‌های پودمانی و ترمی علمی کاربردی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته حج افتتاح شد.

حجت‌الاسلام سلمان بحرانی، مدیرکل اداره حج و زیارت استان بوشهر با بیان این که این مرکز رشته‌های مرتبط با مدیریت حج را ارائه می‌کند، عنوان داشت: مرکز آموزش علمی، کاربردی حج و زیارت استان از اول مهرماه سال جاری دوره نخست خود را آغاز خواهد کرد.

وی پیرامون سفر عمره دانش آموزی و دانشجویی اظهار داشت: تاکنون 886 دانش آموز و 568 دانشجو از استان بوشهر به زیارت خانه خدا اعزام شده‌اند.

افتتاحیه آیین هفتمین جشنواره ملی مشاعره رضوی

افتتاح هفتمین جشنواره ملی مشاعره رضوی در بوشهر، مهم ترین بخش از برنامه سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این استان است که  پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مجتمع فرهنگی هنری 9 دی برگزار شد.

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در بوشهر، فریدون حسنوند، استاندار بوشهر و یونس محمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر از سخنرانان این مراسم بودند.

در بخش نخست سخنرانی در این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به ترویج شعر و ادب در کشور اشاره کرد و افزود: وزارت ارشاد در تلاش برای حمایت و پشتیبانی ویژه از شاعران باسابقه است.

وی تبدیل شدن جوانان به اهل قلم و بیان را در گرو یادگیری ادبیات شعر خواند و افزود: پیشکسوتان انجمن شعری در استان‌ها در جلسه های شعری، جوانان علاقمند را به مراتب والای شعر و فرهنگ برسانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود عنوان داشت: جشنواره ملی مشاعره رضوی از جشنواره‌های برتر هنری در سطح کشور که برگزاری چندین دوره آن موجب ارتقای فرهنگ و هنر دینی شده است.

جشنواره مشاعره رضوی هدیه ای از امام رضا به بوشهر است

در بخش دوم سخنرانی این همایش، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر با تبریک به مناسبت آغاز دهه کرامت و فرارسیدن هفته دفاع مقدس، اذغان داشت: بوشهر استانی ولایتمدار که همواره میزبان جشنواره‌های آیینی در فضای ملی و فراملی است.

وی بیان کرد: شعر در سه مقوله ساختار، مدل و محتوا همواره شاهد رشد و کمال بوده و تاریخ شعر نیز گواه بر این مدعا است که شعر و شاعر در تاریخ یک قوم جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند.

نماینده ولی فقیه در بوشهر برگزاری جشنواره مشاعره رضوی را هدیه امام رضا(ع) به استان بوشهر برشمرد و اضافه کرد: بوشهر شایستگی برگزاری چنین جشنواره‌هایی را دارد.

بوشهر مهد دوبیتی سرایی و دوبیتی خوانی است

فریدون حسنوند، استاندار بوشهر یکی از  سخنرانان این مراسم، به وجود ظرفیت بسیار در بوشهر جهت تقویت بیشتر فرهنگ دینی در درون و برون کشور اشاره کرد.

وی بوشهر را مهد تعزیه از گذشته تا به حال دانست و ابراز داشت: باید شرایط برگزاری جشنواره ملی تعزیه هر ساله در استان را فراهم کنیم.

استاندار بوشهر ادامه داد: این استان همچنین مهد دوبیتی سرایی و دوبیتی خوانی است که باید شرایط برگزاری جشنواره ملی دوبیتی خوانی در بوشهر را آماده کنیم.

یونس محمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با بیان این که 400 نفر در بخش دانش‌آموزی و بیش از یک هزار نفر در بخش بزرگسالان در این جشنواره شرکت کردند، گفت: در پایان با بررسی هیأت داوران 80 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

دبیر جشنواره ملی مشاعره رضوی در ادامه بر مشارکت بهتر و بیشتر دستگاه‌های اجرایی جهت تحقق اهداف و خواسته‌های این رویداد مهم تاکید کرد و افزود: همه مسؤولان فرهنگی استان موظف به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره هستند.

پاسخ توهین آمیز هنری دشمنان را باید با هنر پاسخ داد

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از پایان برنامه افتتاحیه جشنواره ملی مشاعره رضوی روز گذشته در نشست شورای فرهنگ عمومی استان شرکت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهار داشت: در امور فرهنگی باید به سمتی پیش رویم که نگاه مدیران به جای اقتصادی، فرهنگی شود.

وی به طرح مهندسی فرهنگی اشاره و افزود: استان بوشهر در این زمینه پیشتاز و اقدامات مطلوبی انجام داده است و خواستار توجه ویژه به نیروهای جوان و خلاق در توسعه فعالیت های فرهنگی شد.

حسینی با اشاره به هجمه‌های اخیر غرب به مقدسات اسلام، ابراز کرد: انتظار می رود هنرمندان اسلامی با آثار هنری خود پاسخ این توهین ها را بدهند.

وزیر ارشاد در ادامه به فعالیت های قرآنی این وزارت اشاره و اضافه کرد: معاونت قرآن و عترت برای نخستین بار جهت توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی راه اندازی شد.

سکوت در برابر توهین به اسلام به معنای پیوستن به فتنه گران است

در ادامه همچنین آیت الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رییس شورای فرهنگ عمومی استان هشدار داد: استکبار جهانی به دنبال برپایی  جنگ نوین فرهنگی و رسانه ای در فضاهای مختلف جهان است.

وی با اشاره به توهین غرب به ساحت تقدسی پیامبراکرم، تشریح کرد: سکوت در برابر توهین به اسلام به معنای پیوستن به فتنه گران است.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با حضور فرهیختگان استان شکل گرفته و تاکنون طراحی‌های نوینی از فرهنگ استان در جغرافیای ایران به اجرا در آورده است.

نماینده ولی فقیه در بوشهر در پایان عنوان داشت: با مدیریت اجرایی که هم اکنون در استان بوشهر وجود دارد، بیشتر مصوبه های تعیین شده در شورای فرهنگ عمومی استان به منصه اجرا در آمده اند.

اعطای نشان «جزیره خارک» به افتخارآفرینان کشور

در بخش دیگری از این نشست، فریدون حسنوند، استاندار بوشهر، با اشاره به وجود کاروان های راهیان نور دریایی در بوشهر خواستار تشکیل موزه دفاع مقدس شد.

وی همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار راه اندازی کنگره شعر دفاع مقدس با محوریت خلیج فارس در سال آینده به میزبانی استان بوشهر در سطح بین المللی شد.

حسنوند همچنین پیشنهاد اعطای مدالی با نشانه «جزیره خارک» به قهرمان و برگزیدگان رشته‌های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری شد.

ضرورت توجه به زیرساخت های فرهنگی بوشهر

همچنین سردار فتح‌الله جمیری، فرمانده سپاه امام صادق(ع) بوشهر اظهار داشت: بوشهر نیازمند توسعه زیرساخت‌ها در عرصه‌ فعالیت های فرهنگی است.

وی بر ضرورت توجه بیشتر به فعالیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی استان  جهت شکوفایی این بیشتر فعالیت در بوشهر شد.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در استان‌، تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی نیازمند زیرساخت مطلوبی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به مرزی بودن بوشهر از این رو این استان در معرض تهاجم فرهنگی مرزی قرار دارد و شبکه‌های تلویزیونی کشورهای حاشیه خلیج فارس بدون نیاز به ماهواره دریافت می شوند، بنابراین باید توجه بیشتری به عرصه فرهنگی استان داشته باشیم.

بازدید از تجهیزات نظامی منطقه دوم نیروی دریایی ارتش آخرین برنامه حسینی در بوشهر

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سفر چند ساعته خود به استان بوشهر، بعد از ظهر روز پنجشنبه با حضور مسؤولان نظامی و اجرایی استان بوشهر از تجهیزات نظامی منطقه دوم نیروی دریایی ارتش بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید تصریح کرد: رزمندگان ایران اسلامی با اعتقاد راسخ به قدرت الهی و ایمان بالای خود گام به مبدان نبرد گذاشتند و پیروزی را برای اسلام فراهم آوردند.

حسینی بر ضرورت تجهیز کتابخانه‌های ناوها به کتاب و نرم‌افزار تأکید کرد و افزود: کتابخانه‌های ناوها به کتاب‌ها به‌ویژه کتاب‌های دفاع مقدس مجهز می‌شوند تا بازگو کننده دلاورمردی‌های رزمندگان در عرصه‌های مختلف باشد.

وزیر ارشاد اسلامی در پایان بر مکتوب کردن خاطرات رزمندگان نیروی دریایی ارتش تاکید کرد و گفت: این خاطرات در عرصه‌های مختلف قابل استفاده است به طوری که فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس بر اساس همین خاطرات ساخته می‌شوند./9463/پ201/س

ارسال نظرات