۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۱۳۸۲۶۴
آیت‌الله اشرفی شاهرودی:

بزرگداشت مقام امام صادق، تعظیم علم راستین و اسلام ناب است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله اشرفی شاهرودی گفت: تعظیم مقام امام صادق (ع)، تعظیم از شخص ایشان نیست، بلکه تعظیمی است از پیامبر، وحی خداوند، علم راستین و اسلام نابی که خدای متعال بر قلب خاتم الانبیاء (ص) وحی فرموده است.
آيت الله مصطفي اشرفي شاهرودي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اعضای ستاد مردمی بزرگداشت شهادت امام صادق(ع) مشهد، شب گذشته 20 شهریور با آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی در منزل این عالم دیدار کردند.

 

 آیت‌الله اشرفی شاهرودی در این دیدار گفت: تشیع مفتخر است به نسبت داشتن با جعفر‌بن‌محمد(ع) و در بین همه مذاهب دینی، فقط تشیع را لقب جعفری داده‌اند، البته مکتب تشیع به دوازده ائمه معتقد است اما نشر علم و به فرموده بزرگان، نشر اسلام ناب محمدی به برکت حضرت باقر(ع) و حضرت صادق(ع) حاصل شد.

 

 وی افزود: آیت‌الله طبرسی در کتاب «احتجاج طبرسی»، بحث و گفت‌وگوی امام صادق(ع) را با صاحب ادیان و مذاهب مختلف ذکر کرده و نشان می‌دهد که امام صادق(ع) شناخت کاملی از معارف پیامبر اکرم(ص) داشته‌اند و این امری طبیعی است زیرا اینان معادن وحی خداوند متعال هستند.

 

 وی با اشاره به این‌که این بزرگان افرادی زیادی را تربیت کرده‌اند، گفت: امام صادق(ع) در روایتی با شدت سخن می‌گویند و حتی دست به محاصن شریفشان گرفته، گریه کرده و می‌گویند: «ای کاش من هم جزء اینها بودم، اینها چهار نفر هستند که آثار نبوت را زنده کرده‌اند» که منظور حضرت، چهار شاگرد برجسته خودشان است، بنابراین افراد خبره‌ای از سوی ایشان تربیت شدند که معارفشان را بعد از 14 قرن به امروز رسانده‌اند و تشیع خوشه‌چین مکتبشان است.

 

 این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: وفات امام صادق(ع) دو جنبه دارد، اول بحث عزاداری است و این‌که ائمه معصومین، مظلومانه شهید شدند و خلفا در حق اینان بالاترین ظلم‌ها را اجرا کردند و دوم این است که چنین انوار بزرگی از دست بشریت گرفته شدند که جای غصه بیشتری دارد.

 

 وی افزود: امام صادق(ع) و امام باقر(ع) به علل سیاسی و غیر سیاسی، مجالی یافتند که معارف دین و واقعیت اسلام را به مردم اعلام کنند و این اعلام با مقام علمی بالای ایشان بود که هر جمعیتی در حد توان و قدرت خود از ایشان بهره می‌برد تا جایی که دانشمندی مثل جابربن‌حیان در کتبی که در خصوص علوم جدید می‌نویسد، می‌آورد که «آقا و مولای من جعفر‌بن‌محمد به من اینچنین گفت».

 

 وی تأکید کرد: این وجود نازنین، برکات زیادی داشت و اگر فرصتی پیدا می‌کرد و خلفای جور اجازه می‌دادند، شیعیان خیلی بیشتر می‌توانستند از این بزرگان استفاده کنند و ای کاش شیعیان بعد از ایشان در تقیه نبودند تا آن حداقلی که فرا گرفته‌اند را نیز به امروز برسانند.

 

 آیت‌الله اشرفی شاهرودی خاطرنشان کرد: خیلی از کتب ارزشمند، پنهان شد، در چاه ریخته شد و یا سوخت و می‌توان گفت بین هزاران بحث علمی، بعد از 14 قرن، یک یا دو بحث به امروز رسیده است، پس باید دانست که تعظیم مقام ایشان، تعظیم از شخص امام صادق(ع) نیست، بلکه تعظیمی است از پیامبر، وحی خداوند، علم راستین و اسلام نابی که خدای متعال بر قلب خاتم الانبیاء وحی فرموده است.

 

 وی در پایان گفت: اگر مقام این بزرگوار را ارجمند شمرده و روز چهارشنبه (22 شهریور) مجلس عزاداری به پا کنیم، در حقیقت به یاد احیای دین و احیای مکتب پیامبر اکرم و اسلام راستین، این کار را انجام می‌دهیم که خدای متعال می‌فرماید: «فمن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب»./932/پ202/ب

ارسال نظرات