۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۳۷۸۹۸
توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

اولین نشست مرکز گفتگوی ادیان با سازمان ادیان چین برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ اولین نشست مرکز گفتگوی ادیان با سازمان ادیان کشور چین با نام گفتگوی دینی جهان معاصر توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین نشست مرکز گفتگوی ادیان با سازمان ادیان کشور چین، ظهر امروز با حضور یو هون یان، سفیر جمهوری خلق چین در ایران، وانگ ژو آن، رییس سازمان ادیان چین، محمد باقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برخی از اندیشمندان چینی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با نام گفتگوی دینی جهان معاصر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدباقر خرمشاد ضمن خوش آمد گویی به مهمانان، در سخنانی با اشاره به این که کشورهای ایران و چین، دو کشور آسیایی با تاریخ و تمدن کهن هستند، تصریح کرد: ایران و چین در جستجوی این هستند که دو تمدن جدید با ساختارهای کهن ایجاد کنند که هم گذشته و هم امروز را به یکدیگر وصل کنند و این دو تمدن آسیایی باید با گفتگو، پیام آور صلح و دوستی و عدالت باشند.

وی در ادامه افزود: اگر در گذشته این گفتگو ضرورت داشته، امروزه این ضرورت دوصد چندان شده است و ارزش های مشترک این دو کشور می تواند هم برای آسیا و هم برای دو کشور اثرات مثبت داشته باشد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به فضای ایجاد شده توسط انقلاب اسلامی در ساختارهای سیاسی جهان تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران باعث تغییر نگاه ها و نظرات جهانی نسبت به دین شده است و یکی از فلاسفه فرانسه معتقد است که انقلاب ایران معنویت گرایی را در سیاست ایجاد و ارزش های انقلاب، نگاه جدیدی نسبت به دین و همکاری و گفتگو بین ادیان ایجاد کرده است.

در ادامه این نشست، وانگ ژو آن، رییس سازمان ادیان چین در سخنان کوتاهی با اشاره به اشتراکات باستانی ایران و چین اظهار داشت: چین و ایران در تمدن و فرهنگ باستانی اشتراکات فراوانی دارند و به عنوان مثال اجداد ما، با هم جاده ابریشم را ساختند که با باز شدن آن، علاوه بر فرهنگ درخشان ایجاد شده بین دو کشور، این جاده، به عنوان یک افتخار به یاد ماندنی باقی مانده است.

وی در ادامه افزود: حمایت ایران از گفتگوی ادیان و فرهنگ های مختلف کشورها در سال های اخیر، توجه سازمان ملل را به خود جلب کرده است و تشریح گفتگوی ادیان بین کشورهای متمدن، اثرات بین المللی متعددی می تواند برجای بگذارد.

در ادامه، دکتر محمد رضا دهشیری، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی با اشاره به گفتگوی ادیان بین ایران و چین تصریح کرد: گفتگوی مشترک بین تمدن ایران و چین می تواند دستاوردهای مهمی را ایجاد کند و ما با این گفتگوها بین ایران و چین، جاده ابریشم فرهنگی ایجاد خواهیم کرد و معتقدیم با افزایش نقش دین در جهان امروز، تحقق این موضوع امکان پذیر است.

در پایان این نشست، دو طرف گفتگو، هدایایی فرهنگی به عنوان یادبود به یکدیگر اهداء کردند./958/پ202/ص

ارسال نظرات