مرز بین شیعه و اهل سنت مسأله رجعت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین نجمالدین طبسی در نشست تخصصی بررسی جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام گفت: درباره جایگاه رجعت از نظر شیعه و اینکه این موضوع از اختصاصات شیعه است، میتوان گفت رجعت یکی از مسلمات است.
وی افزود: در این زمینه حتی برخی از علما مرز بین شیعه و اهل سنت را همین رجعت میدانند و اگر هم بخواهیم از منابع خودشان استفاده کنیم به این موضوع خواهیم رسید که این جای بحث بسیار مفصلی دارد.
حجتالاسلام والمسلمین طبسی خاطرنشان کرد: نکته قابل ملاحظه در این مورد این است که اهل سنت نه تنها به رجعت اعتقادی ندارند، بلکه در مقابل آن به شدت و به تندی موضع هم میگیرند. موضع گیری آنها به حدی است که بهترین راویان را به دلیل اعتقاد به رجعت کنار زده و آنها را فاقد صلاحیت لازم برای بیان روایت میدانند.
وی افزود: مسألهای که در این زمینه وجود دارد مسأله اعتقاد به رجعت است. این مرحله از سایر اعتقادات در زمینههای دینی بالاتر است و این اعتقاد و ارزش آن فقط مختص شیعه و شیعیان است.
استاد مهدویت حوزه علمیه گفت: موضع گیری در برابر رجعت از قدیم به صورتهای مختلف وجود داشته است، البته در بین اهل سنت هم معدود اندیشمندان و عالمانی بودند که به بحث رجعت اعتقاد داشتند
نویسنده کتاب رجعت گفت: من برای نوشتن این کتاب حدود صد کتاب را مطالعه کردم و این دلیل بر زیاد بودن روایات رجعت است.
حجتالاسلام والمسلمین طبسی تاکید کرد: مرحوم مجلسی دویست روایت را درمورد رجعت نقل کردند که باوجود این همه روایات دلیل بر متواتر بودن روایات رجعت دارند.
پژوهشگر برجسته مهدویت بیان کرد: در میان علمای اهل سنت شخصی به نام ابن ابیالحدید وجود دارد که افراد زیادی سعی در شیعه معرفی کردن وی دارند. این عالم سنی در بیانی در ارتباط با رجعت عقاید مذهبی خود را مشخص و موضع اهل سنت را در برابر رجعت بیان کرده است.
این استاد حوزه علمیه قم در ارتباط با سخن ابن ابیالحدید گفت: وی در این بیان خود چنین میگوید «ما به این عبارت (رجعت) طبق اعتقاد شیعه، اعتقاد نداریم»؛ از این مطلب و گفته ابن ابیالحدید هر دو مورد ذکر شده را میتوان مشخص کرد.
حجتالاسلام والمسلمین طبسی افزود: اما در میان علمای شیعه این موضوع را در طول تاریخ به گونههای مختلفی مشاهده میکنیم و علمای بسیاری از اهل تشیع اقدام به نقل روایتهای مختلف در این زمینه کردهاند.
وی افزود: با توجه به روایتهای مطرح شده از سوی علمای تراز اول شیعه میتوان به این نتیجه رسید که اصل رجعت از مسلمات و ضروریات است. از تعداد احادیثی که در این زمینه مطرح شده میتوان به این موضوع دست یافت که این احادیث متواتر هستند.
حجتالاسلام والمسلمین طبسی گفت: در ارتباط با دابة الارض و اینکه آیا امیرالمومنین دابة الارض هستند روایت شده است که شخصی از ایشان در این مورد سئوال کردند و امام علی علیهالسلام در جواب وی گفتند که من چطور دابة الارض باشم؟
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: این کلام امیر المومنین به خوبی مشخص میکند که ایشان دابة الارض نیستند، البته ما منکر نقش و رجعت امام علی علیه السلام در ظهور نیستیم، اما در این زمینه باید تحقیق بیشتری صورت پذیرد.
وی در پایان گفت: رجعت ارتباط با موضوع ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد اما این دو، دو مقوله کاملا از هم جدا هستند. درست است که در زمان ابتدای ظهور افرادی رجعت میکنند اما نمیتوان به استناد این موضوع رجعت و ظهور را یک مورد بیان و معرفی کرد ./905/پ203/ن