۰۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۱۳۶۵۸۱
22 شهریور ماه؛

کنگره ملی بزرگداشت علامه سید نعمت الله جزایری برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ کنگره ملی بزرگداشت علامه سید نعمت الله جزایری 22 شهریور ماه در پلدختر برگزار می شود.
علامه سيد نعمت الله جزايري

 

غلامرضا محمودی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پلدختر، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از برگزاری کنگره ملی بزرگداشت علامه سید نعمت الله جزایری خبر داد و افزود: این کنگره در 22 شهریور ماه سال جاری در شهرستان پلدختر برگزار می شود.

محمودی با اشاره به شخصیت های دعوت شده در این کنگره اظهار داشت: علاوه بر فضلا و علمایی از حوزه های علمیه قم و مشهد شخصیت های علمی و فرهنگی بزرگ از سایر نقاط کشور در این جلسه حضور خواهند داشت.

وی با بیان این که کنگره علامه سید نعمت الله جزایری در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پلدختر برگزار می شود، اظهار داشت: ابعاد شخصیتی و زندگی نامه علامه جزایری، اوضاع اجتماعی و علمی، فعالیتها و آثار و کتاب شناسی علامه از مهم ترین مباحث مطرح شده در این کنگره خواهد بود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پلدختر تصریح کرد: در حاشیه این کنگره نمایشگاه کتاب و عکس با موضوع علامه جزایری در مجتمع فرهنگی وهنری ارشاد پلدختر برپا خواهد بود.

لازم به ذکر است کنگره سید نعمت الله جزایری با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، اداره کل فرهنگ، ارشاد اسلامی استان لرستان، برگزار می شود.

گفتنی است، علامه سید نعمت‌الله جزایری، فرزند سید عبد الله است که به دوازده واسطه نسب به عبد الله بن امام موسی بن جعفر(ع)، یکی از علمای بزرگ شیعه در اواخر قرن یازدهم و اوایل قرن دوازدهم هجری می رسد.

او در سال 1050 هجری قمری در روستایی صباغیه، جزایر در عراق متولد شد. وی پس از گذراندن مقدمات و قسمتی از سطوح فقهی در دارالعلم اصفهان سالها از حضور اساتید مختلف از جمله آیات عظام محقق خوانساری، محقق سبزواری، حاج میرزا رفیعا، علامه فیض و علامه مجلسی بهره مند بود. علامه سید نعمت الله جزایری در فقه و حدیث و روایات و تفسیر و سایر علوم متداوله مهارت داشت.

او در شب جمعه بیست و سوم شوال سال 1112 ه.ق. در پلدختر استان لرستان به دیار باقی شتافت و فرزند ارشد و بزرگوارش عالم جلیل القدر سید نور الدین معروف به آقا نور وارث علوم پدر گردید.

از مهم ترین آثار این عالم بزرگوار می توان به انیس الفرید فی شرح التوحید، تحفة الاسرار فی الجمع بین الاخبار، الجواهر الغوالی فی شرح عوالی اللئالی، ریاض الابرار فی مناقب الائمة الاطهار، زهر الربیع، الغایة القصوی، عقود المرجان فی تفسیر القرآن، مشکلات المسائل، منبع الحیاة فی اعتبار قول المجتهدین من الاموات، نوادر الاخبار و اشاره کرد./9464/ت302/ب

ارسال نظرات