نگاهی به دعای روز بیست و یکم ماه رمضان؛
خشنودی خداوند مهمترین درس مباحث اخلاقی و تربیتی
خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علیه قم با بیان اینکه خشنودی خداوند مهمترین درس مباحث اخلاقی و تربیتی است، از فطرت بیدار به عنوان راهنمای انسان و از عقل به عنوان بهترین دلیل برای رهنمون شدن انسان به سمت رضایت خداوند نام برد.

دعای روز بیست و یکم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ اِلى مَرْضاتِکَ دَلیلاً وَلا تَجْعَلْ لِلشَّیْطانِ فیهِ عَلَىَّ سَبیلاً وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لى مَنْزِلاً وَمَقیلاً یا قاضِىَ حَواَّئِجِ الطّالِبینَ؛ خدایا برایم در این ماه دلیلى به موجبات خشنودى خود مقرر فرما و راهى براى تسلط شیطان بر من باقى مگذار و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار دهاى برآرنده حاجات جویندگان.»
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان، مهمترین مسأله در مباحث اخلاقی و تربیت انسان را حرکت به سوی رضا و خشنودی خداوند متعال دانست و گفت: خواستن راهنما در ماه رمضان برای آن است که انسان مطمئن شود هر عملی که انجام میدهد مورد رضایت پروردگار متعال قرار گرفته است.
وی با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت مولی الموحدین امیرمؤمان امام علی(ع) افزود: دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان به سبب شب قدر جایگاه ویژهای دارد که در ابتدای آن از خدا میخواهیم در این روز ما را به سوی رضا و خشنودی خود راهنما و دلیلی قرار دهد، مانند کسی که راه بیابان را بلد نیست و از فردی راه بلد کمک میجوید.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما مرضات خداوند را به طور کامل نمیشناسیم و از او میخواهیم که دلیل و راهنمایی در این مسیر برای ما قرار دهد، دلیل را به فطری و عقلی تقسیم کرد و گفت: فطرت بیدار راهنمای انسان و عقل بهترین دلیل برای رهنمون شدن انسان به سمت رضایت خداوند متعال است.
وی با اشاره به اینکه احادیث نبوی متکی به نظر الهی است و کتاب و سنت دلیلی است که انسان به مرضات خدا متوجه شود، اظهار داشت: یکی از جهاتی که خداوند متعال در وجود انسان قرار داده طبع و طبیعت سالم است و آنچه خدا در اصل وجود خلقت انسان قرار داده اگر منحرف نشود، این طبیعت همواره به سمت صحیح او را یادآوری و بیدار میکند.
آیتالله احمدی فقیه یزدی با بیان اینکه فطرت منحرف از راههای ورود شیطان است و وقتی فطرت منحرف شد، شیطان خشنود میشود که توانسته عبادی از بندگان خدا را منحرف کند، ادامه داد: خدایا ما را به سمت مرضات خودت دلیلی معین قرار ده و راهی برای شیطان قرار نده تا بر وجود من مسلط شود که به جای رضای پروردگار خواسته او را تأمین کنم.
وی از هواهای نفس، خشم و غضبهای بیمورد و شهوات به عنوان راههایی برای مسلط شدن شیطان بر انسان نام برد و اظهار داشت: شیطان از راه هوای نفس وارد شده و انسان را منحرف میکند و با خشم و غضبهای بیمورد و طغیانهایی که به سبب این خشم و غضبها در وجود انسان ایجاد میشود او را به وادی هلاکت میکشاند.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: تمام حالات وجودی انسان به صورت طبیعی است، اما وقتی طغیان کرد مانند آبی که مایه حیات است و پس از طغیان تبدیل به سیلی بنیانکن میشود، زندگی مردم را ویران میکند، شهوات هم در وجود انسان به اندازه طبیعی قرار داده شده است، اما وقتی به وسیله شیطان و راههای شیطانی طغیان کرد سبب ویرانگری میشود.
وی با بیان اینکه فراموش کردن خدا سبب طغیان و زمین خوردن و هلاکت انسان میشود، گفت: دوستیهایی که انسان به مال، مقام، زن و فرزند دارد از راههای دیگر ورود شیطان برای انحراف انسان است؛ اگرچه اصل حب را خدا قرار داده اما وقتی به حالت انحرافی رسید، مورد خشم و غضب خدا قرار گرفته و از آن طرف با طمع شیطان راههای گمراهی فراهم میشود.
آیتالله احمدی فقیه یزدی با اشاره به فراز «وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لى مَنْزِلاً وَمَقیلاً» افزود: در این فراز از خدا میخواهیم که بهشت را منزل و مقام آسایشی برای ما قرار دهد که اینجا منزل به معنای جایگاه امن و اقاله و مقیل به معنای برگشت است یعنی بهشت مقام و منزلت اولیه و جایگاه اصلی انسان است و باید دوباره به همان مکان بازگردانده شود.
وی گفت: در پایان دعا خداوند متعال را به یکی از اسمای مهم الهی یعنی «قاضی الحاجات» اینگونه قسم میدهیم که ای برآورده کننده حوائج جویندگان و اهل طلب، این سه حاجت من را هم برآورده کن، ابتدا راهنما و دلیلی برای رسیدن به مرضات خودت قرار بده، راهی برای شیطان در این مسیر قرار نده و بهشت را منزل و جایگاه آسایشی برای من قرار بده. /920/ت302/ی
ارسال نظرات