۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۱۳۳۷۲۸
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(5)؛

آیت الله موسوی جزایری: دنیا حتی به مریدان خود رحم نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد عالی حوزه علمیه خوزستان گفت: چطور می شود به دنیایی که حتی به مریدان خود رحم نکرده است، اعتماد کنیم و شب را بدون داشتن وصیت نامه به سر ببریم.
تفسير زيارت جامعه کبيره توسط آيت الله موسوي جزايري  تفسير زيارت جامعه کبيره توسط آيت الله موسوي جزايري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در پنجمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره  که سحرگاه امروز از سیمای خوزستان پخش شد، با اشاره به گرمای طاقت فرسای استان خوزستان، روزه داری در هوای گرم را بسیار ارزشمند و جهادگونه دانست و گفت: حضرت علی(ع) در حدیثی می فرمایند«أحَبُ مِن دُنیاکُم أَثنین الجهادُ بِالسَیف و صیامُ فی الصَیف».

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: امام علی(ع) در این حدیث می فرمایند که «از دنیای شما دو چیز را دوست دارم یکی مبارزه با شمشیر و دیگری روزه داری در ماه مبارک رمضان است».

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مضمونی از زیارت جامعه کبیره، بر نوشتن وصیت نامه قبل از مرگ تأکید کرد و گفت: کسی که موارد مذکور در یک وصیت نامه را انجام دهد «وصی» نام دارد و کسی که وصیت نامه را می نویسد ملقب به « موصی» است.

نماینده خبرگان رهبری با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر این که «من مات بغیر وصیۀ مات میتۀ جاهلیۀ» اذعان داشت: در این حدیث مهم و ارزشمند پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) تهدید کرده اند که اگر کسی بدون وصیت بمیرد دچار مرگ جاهلیت شده است، که این موضوع بیانگر اهمیت وصیت است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: شیخ مفید حدیثی را نقل می کند که منسوب به یکی از ائمه اطهار(ع) است و آن حدیث این است که « شایسته و سزاوار نیست کسی شب را در خواب به سر ببرد و وصیت نامه اش زیر سرش نباشد».

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که دنیا دوست خوبی برای کسی نخواهد بود، ابراز داشت: چطور می شود به دنیایی که حتی به مریدان خود رحم نکرده است، اعتماد کنیم و شب را بدون داشتن وصیت نامه به سر ببریم.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که در وصیت نامه باید قید شود که فرد تا چه اندازه بدهکار و طلبکار است، بیان داشت: وصیت نامه بدین منظور است که بعد از مرگ، خانواده او متوجه شوند که شخص فوت شده چقدر روزه و نماز بدهکار است و چه مقدار دیگران در امورات معنوی و مادی از او طلب دارند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان تصریح کرد: وقتی کسی بدون هیچ وصیت نامه ای دنیا را ترک می کند بیانگر این است که او در طول دوران حیات خویش هیچ طلب و بدهی ای نداشته و نماز و روزه ای را هم ترک نکرده و یا سبک نشمرده است.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان به شیوه نگارش وصیت نامه از زبان امام صادق(ع) اشاره و تأکید کرد: امام صادق(ع) می فرمایند در وصیت نامه قید شود که « من به وحدانیت خداوند متعال و رسالت پیامبراکرم(ع) و امام علی و ائمه اطهار(ع)، معاد، آخرت، توحید و امامت شهادت می دهم و از ائمه اطهار(ع) و اولیاء الله می خواهم که مرا شفاعت کنند». 

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان خاطرنشان کرد: امام می فرمایند که اگر کسی وصیت نامه خود را به چنین کیفیتی بنویسد، با خدای خود عهد بسته است که ائمه معصومین(ع) او را شفاعت کنند و خداوند به وسیله عهدی که در وصیت نامه ذکر شده است شفاعت ائمه اطهار(ع) را قبول می کند.

آیت الله موسوی جزایری در بخش پایانی سخنانش با بیان این که در برهه کنونی وصی پیامبر اکرم(ص) حضرت مهدی(عج) است، اظهار داشت: حضرت مهدی(عج) چه در زمان غیبت و چه در زمان ظهور وصیت پیامبر(ص) را به صورت کامل انجام می دهد./9461/پ202/س

ارسال نظرات