۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۳۳۷۱۹
آیت الله سبحانی در درس تفسیر:

تجهیز آمریکا و اسرائیل به سلاح کشتار جمعی بازگشت به دوران جاهلیت است

خبرگزاری رسا‌ ـ حضرت آیت الله سبحانی جنگ و خون ریزی در زمان پیامبر(ص) را موجب آزردگی آن حضرت دانست و گفت: امروز هم تجهیز آمریکا و اسرائیل و سایر ابرقدرت‌ها به سلاح کشتار جمعی بازگشت به دوران جاهلیت است.
جلسه تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

 

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید، امروز در تفسیر سوره انشراح در مدرسه حجتیه قم، اظهارداشت: پیامبر(ص)  از این که قومش با جنگ و درگیری های پی درپی به وضعیتی مشابه دوران جاهلیت بازگشته بودند ناراحت بود و سینه اش سنگینی می کرد؛ امروز نیز ابرقدرت های جهانی از جمله آمریکا و اسرائیل به وسایل کشتار جمعی مجهزند این نیز نوعی بازگشت به دوران جاهلیت است.

وی با  اشاره به این که این سوره همانند سوره ضحی برای محکم کردن قلب پیامبر(ص)  و بالا بردن روحیه ایشان نازل شده است، گفت: در این سوره آمده است که پیامبر(ص) از یک موضوع در فشار و سختی بود و خداوند برای رفع این وضعیت شرح صدری عمیق به ایشان عطا فرموده است.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، با استناد به آیات 12 سوره هود و 3 سوره شعرا، در تبیین موضعی که پیامبر(ص) را تحت فشار قرار داده بود، گفت: عادات زشت اعراب و این‌که ایمان نمی آوردند، پیامبر(ص) را ناراحت کرده بود و خداوند برای تحمل این مسائل به پیامبر(ص) شرح صدر بخشید.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به نظر برخی مفسران مبنی بر این‌که سینه پیامبر(ص) تحمل وحی را نداشت و برای ایجاد این ظرفیت به او شرح صدر دادند، تصریح کرد: این حرف کاملا غلط است؛ چراکه پیامبر(ص) از اولین روز بعثت این ظرفیت را داشت و وحی الهی همواره برای ایشان کمال آفرین بوده است؛ تعبیر «وزر» به معنای فشار و سختی برای وحی الهی مناسب نیست.

وی نظر مرحوم طبرسی در مجمع البیان در خصوص یکی بودن دو سوره انشراح و ضحی را رد کرد و گفت: این دو سوره مضمون شان به هم مربوط است و در نماز حکم یک سوره را پیدا می کنند؛ یعنی اگر بنا باشد در یک رکعت سوره ضحی را بخوانیم باید سوره انشراح را نیز در ادامه قرائت کنیم ولی این موضوع دلیل بر یکی بودن این دو سوره و نداشتن بسم الله ما بین آنها نیست.

این مرجع تقلید افزود: سوره‌های فیل و ایلاف  نیز همین حکم را دارد و نباید به تنهایی در نماز قرائت شوند؛ سوره انفال و توبه هم با این که بسم الله در بین‌شان نیست دو سوره مجزا هستند و نمی توان این دو را یک سوره دانست.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به نام های متعدد سوره انشراح، گفت: با توجه به روایات موجود نام این سوره الم نشرح است؛ نام گذاری سوره‌ها بر خلاف خود قرآن توقیفی نیست یعنی هرکس می تواند نامی برای یک سوره انتخاب کند هرچند از معصوم نقل نشده باشد به شرط آن‌که تعدد نام ها به قدری نباشد که از لطافت آن بکاهد.

وی نزول سوره انشراح در مکه را قطعی ندانست و ابراز داشت: با توجه به آیات پایانی سوره احتمال مدنی بودن آن نیز هست؛ البته سوره ضحی به طور مسلم مکی است./928/پ202/ج

ارسال نظرات