۲۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۱۳۲۸۴۵
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی؛

نمایشگاه هفته جهانی مساجد در تبریز برپا می شود

خبرگزاری رسا ـ نمایشگاه دستاوردهای کانون های مساجد آذربایجان‌شرقی همزمان با هفته جهانی مساجد، در محل امامزاده سید حمزه تبریز برپا می‌شود.
اخبار کوتاه

 

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، محمد هادی‌نیا، مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد آذربایجان شرقی، در نشست هماهنگی طرح اوقات فراغت آسمانی‌ها که با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، معاونان و رؤسای ادارات ارشاد اسلامی شهرستان‌ها و اعضای ستاد اوقات فراغت برگزار شد، از شرکت 32 هزار نفر در طرح اوقات فراغت آسمانی‌ها در این استان خبر داد.

 

 وی اظهار داشت: طرح یاد شده در 400 باب از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اجرا می‌شود که حمایت مالی و سرانه این طرح در طول هفته آینده به صورت مجزا به حساب کانون‌ها واریز می‌شود.

 

وی اظهار کرد: طرح قرآنی 1446 نیز که شامل حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم است در سطح 90 باب از کانون‌های مساجد اجرا شده و از کانون‌های مجری این طرح نیز حمایت به عمل می‌آید.

 

هادی‌نیا در ادامه از برگزاری نمایشگاه دستاورد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خبر داد و گفت: این نمایشگاه در هفته جهانی مسجد در محل امامزاده سید حمزه(س) تبریز برگزار می‌شود و طی آن کانون‌های فرهنگی و هنری و نخبگان این کانون‌ها آثار و توانمندی‌های خود را در بخش‌های مختلف به نمایش می‌گذارند.

 

گفتنی است، در این نشست اعضای ستاد اوقات فراغت کانون‌های مساجد و رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح‌هایی را درخصوص غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ارائه کردند.
 

مساجد نقش محوری در برنامه های فرهنگی دارند
علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در سخنانی ‌طرح‌ اوقات فراغت کانون های مساجد را زمینه مناسبی برای جذب و تربیت نوجوانان و جوانان در مساجد عنوان کرد و اظهار کرد: طرح‌های غنی‌سازی اوقات فراغت یکی از برنامه‌های جامع و گسترده تربیتی و آموزشی است که بخش قابل توجهی از آن در کشور و از سوی مساجد انجام می‌گیرد.

 

داننده زمینه فعالیت فرهنگی و دینی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را بسیار مناسب ارزیابی و بر نظارت و تقویت برنامه‌های این کانون‌ها تاکید کرد.

 

وی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت مناسب این کانون‌ها، افزود: ما باید به سمتی حرکت کنیم که با گفتمان منطبق بر اخلاق و نقد درست در جامعه، پیام انقلاب را در قالب‌های منطقی و محکم و مستدل و مستند به دنیا ارائه کنیم.

 

داننده با اشاره به برپایی کارگاه‌های آموزشی و مسابقه طرح‌نویسی فرهنگی در سطح کانون‌های مساجد، گفت: با ارائه طرح‌های مؤثر و مفید خواسته این مراکز مسیر منطقی خود را طی کرده و به نتیجه می‌رسد.

 

اخلاق و معنویت دو شاخصه اصلی بسیج دانشجویی است.
حجت الاسلام اباصلت فیضی زاده، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه مراغه در مراسم تودیع و معارفه فرمانده جدید حوزه بسیج دانشجویی سپاه ناحیه مراغه گفت: اخلاق و معنویت دو شاخصه مهم بسیج دانشجویی بوده و بسیج در دفاع از آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی در تمامی عرصه ها پیشتاز است.
 

وی با بیان این‌که دانشجو باید با معرفت و شناخت مسائل را بررسی کند، افزود: تمامی پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی در سایه بصیرت دانشجویان و نخبگان علمی صورت گرفته و دشمنان را به عجز و ناتوانی کشانده است. 
 

حجت الاسلام فیضی زاده با تاکید بر اهمیت فعالیت جوانان مخلص، ‌متعهد و انقلابی در مجموعه بسیج دانشجویی، یادآور شد: بسیج دانشجویی از زمان تاسیس تاکنون خدمات ارزشمندی را در زمینه های مختلف انجام داده و کارنامه درخشانی را به ثبت رسانده است.
 

وی ادامه داد: بسیج دانشجویی همواره از ذهنی مبتکر و پویا برخوردار بوده و تمامی حقایق و واقعیات انقلاب را رصد کرده و وظایف خود را به نحو احسن انجام داده است.
 

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه مراغه، با اشاره به اینکه دشمن در صدد تخریب باورهای دینی جوانان به ویژه قشر دانشجو است، افزود: آشنایی دانشجویان با افکار و عقاید انحرافی لازم بوده و آنها را در مقابل تهدیدات نرم دشمنان بیمه می کند.
 

حجت الاسلام فیضی زاده‌ تاکید کرد: امروز بسیج دانشجویی به عنوان نهادی بسیار ارزشمند، مومن، متدین و حامی انقلاب و نظام بوده و از آرمانها و دستاوردهای علمی انقلاب به بهترین شکل ممکن محافظت کرده است.
 

گفتنی است، سرهنگ2 پاسدار علیر ضا سلطانی به عنوان فرمانده جدید حوزه منصوب و از زحمات پاسدار مرتضی صف خان قدردانی شد.

 

بررسی استانداردهای اشتراک منابع در سیستم های اطلاعاتی ناهمگون کتابخانه های دیجیتالی
کارگاه آموزشی « استانداردهای اشتراک منابع در سیستم های اطلاعاتی ناهمگون کتابخانه های دیجیتالی » با شرکت 150 نفر از رؤسا، مسؤولان و کتابداران دانشگاه های شمالغرب کشور در‮ ‬محل‮ ‬سالن‮ ‬کارگاه‮ ‬های‮ ‬آموزشی‮ ‬کتابخانه‮ ‬مرکزی‮ و‮ ‬مرکز‮ ‬اسناد‮ ‬و‮ ‬انتشارات‮ دانشگاه‮ ‬تبریز برگزار شد.
 

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و مدیر گروه پژوهشی کتابخانه دیجیتال کشور در این کارگاه آموزشی ابتدا به مفهوم کتابخانه دیجیتال و فرایند رشد کتابخانه ها از سنتی به کتابخانه های دیجیتالی را مورد بررسی قرار داد و در ادامه به فرآیند تعامل کتابخانه ها در صورت یکپارچه سازی در دو بخش نحوی و معنایی پرداخت و گفت: تعامل در بخش نحوی، سطح محتوا را در بر می گیرد و در سطح محتوا نیز باید به فراداده ها و اشیاء دیجیتالی توجه نمود.
 

‮مهدی علیپور حافظی افزود: در تعامل معنایی ایجاد قابلیت روابط معنایی در بازیابی هوشمند اطلاعات مطرح است که نیاز به ابزارهای برقراری روابط معنایی مانند اصطلاح نامه ها و هستی شناسی ها دارد. 
 

شهرزاد مقصودی نسب، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی شرکت پارس آذرخش نیز در این کارگاه آموزشی سیستم جامع کتابخانه دیجیتال آذرخش را نمونه عملی از یک نرم افزار کتابخانه دیجیتال یکپارچه بیان کرد و در ادامه کارگاه به ملزومات طراحی شده در این نرم افزار جهت یکپارچه سازی با نرم افزارهای نامتجانس دیگر در سطح ذخیره سازی اطلاعات، خروجی های استاندارد و پیاده سازی پروتکل های ارتباطی پرداخت.
 

یادآور می شود، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و انتشارات دانشگاه‮ ‬تبریز‮ ‬با‮ همکاری موسسه آموزشی پژوهشی پارس آذرخش این گارگاه آموزشی را با هدف آشنایی رؤسا، مسؤولان و کتابداران دانشگاه های شمالغرب کشور تحت عنوان "استانداردهای اشتراک منابع در سیستم های اطلاعاتی ناهمگون کتابخانه های دیجیتالی" برگزار کرد./935/د101/ب

ارسال نظرات