۲۵ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۳۲۷۷۸
در گردهمایی سالانه خبرگزاری رسا تشریح شد؛

راهبردهای توسعه و توفیق خبررسانی دینی

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران خبرگزاری رسا در مشهد،گفت: خبرگزینی و خبرشناسی، بیان رسا، شناخت مخاطب، بینش دینی و بینش حوزوی از راهبردهای توسعه و توفیق یک خبرگزاری دینی است.
حجت الاسلام مجتبي الهي خراساني، معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی، معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، شب گذشته 24 تیر، در گردهمایی سالانه خبرگزاری رسا در مشهد، در خصوص راهبردهای خبرگزاری دینی گفت: هویت خبرگزاری دینی در زبان قرآنی تعبیر به «بلاغ مبین» شده که خداوند برای مأموریت رسولان خود بیان فرموده است.
 
وی با تأکید بر اینکه توسعه چنین کارهایی بدون تأمل و بازخوانی اهداف ممکن نیست، در خصوص راهبردهای توسعه و توفیق در یک خبرگزاری دینی و حوزوی، گفت: محور اول این توسعه، خبرگزینی و خبرشناسی است که شامل مواردی همچون مهارت‌های ارتباطی است زیرا حوزویان بخاطر تجربه حجره‌نشینی در معرض خطر درون‌گرایی هستند و توسعه مهارت‌های ارتباطی باید در دستور کار چنین خبرگزاری قرار گیرد.
 
حجت‌الاسلام الهی خراسانی تصریح کرد: دانستن ظرفیت خبری، تعیین رویکرد و مزیت خبری و شناخت ظرفیت‌های رسانه‌ای نیز از موارد خبرگزینی است که باید دانست رسانه، حامل صرف نیست و ظرفیت‌های آن در محتوا و فرم اثرگذار است.
 
وی شناخت ظرفیت‌های رقیبان یعنی کسانی که ظرفیت‌های جامعه هدف خبرگزاری دینی را پر می‌کنند ضروری دانست و گفت: اولویت حرکت پیشگیرانه به جای تدافعی، مورد بعدی است که نمی‌شود دشمن خبرسازی و سوژه‌سازی کرده و بعد پاسخگو بود بلکه باید با کارهای خود دشمن را وادار به واکنش کرد.
 
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به‌روز و به‌هنگام بودن به معنای داشتن رصد قبلی و پوشش‌های خبری پیشقراولانه نکته مهم بعدی است و باید دانست که رسانه، عیب‌ها و ظرفیت‌ها را قبل از دیگران شناخته و ارائه می‌کند.
 
وی محور دوم توسعه را بیان رسا عنوان کرد و گفت: درازگویی متضمن دو اشتباه اسراف در کلمه و نیز کم‌توان فرض کردن مخاطب به لحاظ درک خبری است. همچنین کلمات باید آهنگ خاص خود را داشته و خنثی نباشند؛ یکی از ابتکارات دائمی مقام معظم رهبری در بیاناتشان، مفهوم‌آفرینی است که دیگران را وادار می‌کند به صورت ایجابی یا سلبی نسبت به آن واکنش نشان دهند و سیره انبیاء نیز همین بود که وارد صحنه‌ای می‌شدند و افراد را مجبور می‌کردند در مقابل آنان موضع بگیرند.
 
حجت‌الاسلام الهی خراسانی بخش سوم توسعه را شناخت مخاطب دانست و گفت: در این زمینه روایات مفصلی وارد شده است، باید فطرت انسانی شناخته شود و عوامل محرک فطرت، غریزه و عقل به صورت جداگانه بررسی شود. همچنین باید دانست که چگونه می‌توان نوع‌دوستی، حمایت از مظلوم، تقبیح ظلم و به کار انداختن تعقل را در مخاطب تحریک کرد.
 
وی افزود: چهارمین محور توسعه خبرگزاری دینی، بینش دینی است یعنی حقیقت‌جویی و حق‌مداری باید خصلت خبری باشد، رعایت صداقت و تقوای شخصی در خبرنگار انسی ایجاد می‌کند که در مراحل حرفه‌ای نیز پا را فراتر از صداقت نخواهد گذاشت. کسی که نسبت به حق دیگران و کرامت انسان‌های دیگر و ارزش‌های توحیدی وفادار نیست قطعا در تهیه خبر او اثرگذار است.
 
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: تلقی صحیح از دین و حوزه‌های مرتبط با آن نیز مهم است به این معنی که معرفت امری کلی است که جهت‌گیری هر جامعه نسبت به آن با توجه به فرهنگ آن انجام می‌شود. درست است که هر فرهنگی که خود را به آن معرفت نزدیک کرده باشد موفق‌تر است اما به این معنی نیست که دینی نباشد.
 
وی در ادامه، از بخش پنجم با عنوان بینش حوزوی نام برد و گفت: رسالت حوزه فقط فهم دین نبوده و فهم‌، ابلاغ و ارائه دین است، شناخت مراتب مسئولیت و هویت عالمان دینی بحث مهمی است که باید شأن ولایت فقیه، مرجعیت، استادی، طلبگی و دیگر وجوه رعایت شود، اطلاع از جریان‌های فکری و فرهنگی و سیاسی حوزه و روحانیت لازم است و شناخت و استفاده از تمامی ظرفیت‌های حوزه و روحانیت باید مد نظر قرار گیرد./932/پ202/ع
ارسال نظرات