۱۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۳۲۲۹۴
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران:

رشد اقتصادی با اخلاق و دین داری در تضاد نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تأکید بر این که ما رشد اقتصادی مبتنی بر رشد دینی و اخلاقی می خواهیم و این دو با هم در تضاد نیستند، گفت: دین داری با اهتمام به دنیا یکی نیست؛ مومنان باید سنگرهای تولید و رشد اقتصادی را پر کنند.
رشد اقتصادی با اخلاق و دین داری در تضاد نیست

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه این هفته مشهد مقدس اظهار داشت: جامعه منتظر باید در همه شئونات اجتماعی به سمت عزت و اقتدار حرکت کند.

 

استقلال اقتصادی کرامت نفس جامعه را حفظ می کند

وی افزود: در شرایطی که بدخواهان نظام اسلامی هر روز محدودیتی جدید برای ما ایجاد می کنند، بهترین پاسخ، رسیدن به استقلال در عرصه اقتصادی است تا به استناد روایات، از این طریق کرامت نفس جامعه حفظ شود.

 

نهاوندیان با اشاره به نامگذاری سال به نام «تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی» ابراز داشت: هر کس در هر کسوتی دوست دار انقلاب بوده وخود را پاسدار عزت وشرف ملت می داند باید از خود بپرسد در جهت تحقق این مهم چه وظیفه ای دارد؟

 

وی با بیان اینکه حمایت از کار ایرانی، حمایت از سرمایه انسانی جامعه است، ادامه داد: فرصت های شغلی باید به گونه ای فراهم شود که نیروی انسانی جذب بازار کار داخلی شود و این سرمایه گذاران باشند که برای دعوت از نیروی انسانی صف بکشند، از سوی دیگر باید به ایجاد توانمندی های شغلی در مراکز آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز توجه داشت. نگاه ما از آغاز باید ناظر به تولید باشد به گونه ای که جوان تحصیلکرده ما مهارت کارآفرینی داشته باشد.

 

رگه های موجود از نگاه های غیراسلامی از اقتصاد کشور زدوده شود

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه حمایت از کار و سرمایه ایرانی، لازم و ملزوم بکدیگر هستند، تصریح کرد: یکی از گام های موثر در این زمینه، اصلاح فرهنگ عمومی اقتصاد جامعه است؛ متاسفانه هنوز رگه هایی از نگاه های غیراسلامی در این عرصه وجود دارد، نگاه اسلامی، تولید و رشد را ناشی از تعامل و همبستگی عوامل تولید می داند و برخلاف آنچه برخی معتقدند که رشد در گرو تضاد طبقاتی است، تنها با این نگاه است که به رشد پایدار خواهیم رسید.

 

وی با تأکید براینکه ما رشد اقتصادی مبتنی بر رشد دینی و اخلاقی می خواهیم و برخلاف برخی ادعاها، این دو با هم در تضاد نیستند، افزود: مومنان باید سنگرهای تولید و رشد اقتصادی را پر کنند، دین داری با اهتمام به دنیا یکی نیست؛ متدینان و صالحان در عرصه اقتصاد هم حضور یافته و الگوهای پیشگام در عرصه اقتصاد باشند.

 

نهاوندیان با بیان اینکه در این زمینه دولت و ملت هر دو در این عرصه وظیفه دارند، گفت: اینکه مصرف کنندگان کالای ایرانی خریداری کنند ناهی وظیفه تولیدکنده در بهبود کیفیت نیست.

 

جامعه معنوی فرهیخته از همه تخصص ها برای بهره وری از نعمت های الهی استفاده می کند

وی با تأکید بر ضرورت گسترش فرهنگ بهره وری و  جلوگیری از تضییع منابع، بیان داشت: هنوز بهره وری موتور اصلی رشد اقتصادی ما نیست، باید از اقتصاد متکی بر مواهب طبیعی به سمت اقتصاد متکی بر بهره وری حرکت کنیم. این با هدفمندی های معنوی در تضاد نیست چرا که یک جامعه معنوی فرهیخته از همه تخصص ها برای بهره وری هرچه بیشتر از نعمت های الهی استفاده می کند.

 

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: در هنگام اتخاذ سیاست ها باید توجه شود که فلان اصل چقدر به تولید ملی کمک می کند، باید نقطه پایانی بگذاریم بر شرایطی که بدخواهان نظام هر وقت بخواهند از ادبیات تحریم علیه ما استفاده کنند، و این زمانی ممکن است که ما با تکیه بر صادرات غیرنفتی بتوانیم همه نیازهای خود را تأمین کنیم.

 

وی با بیان اینکه کاهش واردات به معنای ممنوعیت نیست، افزود: تولیدکنندگان ما نیز همچون ورزشکاران و سایر اقشار، علاقه مند به رقابت با رقبای خود در جهان هستند.

 

وی فرهنگسازی عمومی را مهمترین گام در عرصه تحقق اقتصاد ملی برشمرد و گفت: فرهنگ اقتصادی ما نیازمند پالایش ریشه ای است؛ فرهنگ سرمایه سالاری غربی و سوسیالیزم و دنیاگرایی هنوز بر بخش هایی از اقتصاد ما حاکم است. ائمه جمعه و جماعات، معلمان آموزش و پرورش،  این مسأله را در تریبون های خود تبیین کنند که مشکل ما با نظام سرمایه سالاری و سوسیالیزم مبتنی بر نگاه های مادی است نه سرمایه گذاری و رشد اقتصادی.

 

امسال را به فرصتی برای حرکت به سمت فرهنگ اقتصاد اسلامی تبدیل کنیم

نهاوندیان با بیان اینکه باید امسال را به فرصتی برای حرکت به سمت فرهنگ اقتصاد اسلامی تبدیل کنیم، تصمیم مجلس نسبت به تصویب ماده 76 و بررسی مقررات اسلامی در پرتو سیاست های کلی اصل 44 از سوی نمایندگان سه قوه را امری ارزشمند خواند و افزود: در نظام مالیاتی مبنا باید اعتماد به مردم باشد، در نظام گمرکی، تاجر مسلمان باید محترم و معتبر شمرده شود مگر آنکه خلاف آن ثابت شود، نظام اعتماد متقابل باید به بانکداری ما بازگردد.

 

وی با تأکید براینکه سرمایه های اقتصادی و اجتماعی در سایه رشد اخلاقی است که شکوفا می شود، افزود: سومین گام در عرصه حمایت از کار و تولید ایرانی، بهبود فضای کسب و کار است؛ برای ایجاد فرصت های شغلی باید محیط کسب و کار، پیام اعتمادبخش به سرمایه گذاران بدهد و فضای اقتصادی جامعه به گونه ای باشد که سرمایه گذاران در منطقه اقتصاد ایران را بهترین فرصت بدانند.

 

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: از دیگر خدمات ارزنده مجلس در ماه های اخیر، تصویب طرح بهبود مستمر محیط کسب و کار در ماده 29 بود که از دستاوردهای این مصوبه، تأسیس نهادی جدید در نظام به نام شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی است و نشان می دهد نظام به سمتی حرکت می کند که اصولا بین دولت و بخش خصوصی تعارضی وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه ای که برخاسته از مکتب اسلام و قرآن است باید تلاش کند در همه زمینه ها الگو باشد./930/پ202/ب

 

 

 

ارسال نظرات