۱۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۱۳۱۹۳۶
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

برگزاری جشن‌های مذهبی نیازمند فرهنگ‌سازی است

خبر گزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: اگر مردم اهل بیت علیهم‌السلام را بشناسند به طور طبیعی در شادی آن‌ها شاد خواهند بود و با برگزاری مراسم جشن و سرور در روز ولادتشان شاد و مسرور خواهند بود.
حجت السلام والمسلمين علي نظري منفرد
 
 
حجت السلام والمسلمین علی نظری منفرد، استاد اخلاق حوزه‌ علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: اسلام با شادی مخالف نیست زیرا شادی نوعی تفریح است.
وی در ادامه افزود:  امام کاظم علیه‌السلام  در روایتی می‌فرماید«عمر خود را به چهار بخش تقسیم کنید، یک بخش برای معاش و زندگی، یک بخش برای عبادت، یک بخش برای معاشرت با مردم و نشست با افراد خوب و یک بخش را برای استفاده از لذت ها اختصاص بدهید.
این استاد درس خارج حوزه اظهار داشت: طبق این روایت باید وقتی را برای استفاده از لذت ها اختصاص داد ولی باید توجه داشت که این لذت ها حرام نباشد، از این‌رو است که امام کاظم علیه‌السلام فرموده است«استفاده از لذت های حلال به شما کمک می‌کند تا بتوانید بخش‌های دیگر یعنی عبادت، کار و معاشرت را تقویت کنید»، بنابر این اسلام با تفریح و شادی مخالف نیست.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: از امام رضا علیه‌السلام حدیث معتبری نقل شده است که«با شادی های ما شاد و در غم و حزن ما اندوه ناک باشید».
این استاد اخلاق حوزه یادآور شد: باید توجه داشت که شادی را در جای خودش به کار ببریم و از حدی که شارع مشخص کرده است تجاوز نکنیم و جای شادی همین اعیاد است،  ایامی که بزرگان ما در آن متولد شده‌اند یا اعیاد بزرگی مانند عید غیدیر، عید سعید فطر، عید قربان و روز مبعث، روزی که خداوند بر مومنین منت گذاست و پیامبرصلی ‌الله ‌علیه و آله و سلم را برای هدایت مردم مبعوث کرد.
وی با اشاره به این‌که ملل دیگر  نیز اعیادی دارند و آن اعیاد را جشن گرفته و محترم می‌شمارند، تأکید کرد: خداوند متعال در آیه 114 سوره مبارک مائده می‌فرماید«روزی که لطف و عنایتی از خدا می‌شود آن روز عید است»، حضرت عیسی به خداوند عرضه داشت «انزل علینا مائده من السما تکون لنا عیدا لاولنا و اخرنا، یک مائده آسمانی برای ما بفرست تا عید باشد برای ما و این مائده آسمانی لطفی است از طرف خداوند» .
حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد تصریح کرد: شادی امری است مربوط به روح انسان و ما به دلیل این که یکی از حجت‌های خدا متولد شده است شادی می‌کنیم، اگر این شادی با کارهایی که شرع حرام کرده است همراه باشد، به آن شادی نمی‌گویند.
وی ادامه داد: کسی که اسلام را پذیرفته و بنده خدا شده باید در همان حدی که خداوند به او اجازه داده است حرکت کند، خداوند متعال در قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید« و من یعتد حدود الله فاولئک هم الظالمون و کسانی که از حدود احکام الهی تجاوز کنند آنان همان ستمکارانند»
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: دلیل کم رنگ بودن جشن ولادت اهل بیت علیهم السلام ضعف در فرهنگ سازی است و در این زمینه فرهنگ سازی دقیقی صورت نگرفته است، خیلی از مردم در جریان نیستند و باید با تبلیغات وسیع در این زمینه فرهنگ سازی کرد.
وی در پایان گفت: باید شخصیت‌هایی که خداوند انتخاب و آن‌ها را از هر رجس و بدی پاک کرده را به معردم معرفی کرد، وقتی مردم اهل بیت علیهم‌السلام را شناختند به طور طبیعی در شادی آن‌ها شاد خواهند بود و با برگزاری مراسم جشن و سرور در روز ولادتشان شاد و مسرور خواهند بود./9191/ت302/ن
ارسال نظرات