۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۳۱۵۵۵
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

طلاب، روش و منش عباس بن علی را الگوی خود قرار دهند

خبر گزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: عباس بن علی(ع) مصدر تمام کارهای خیر است، حوزویان باید نام عباس(ع) را در خود تجلی داده و از حرکات، سکنات، و اعمال آن حضرت الگو بگیرند.
تولد حضرت عباس (ع)،


حجت‌الاسلام محمد رضا صفایی بوشهری از استادان اخلاق حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، از فضایل حضرت ابوالفضل العباس(ع) سخن گفت و اظهار داشت: عباس صیغه مبالغه و به معنی شیر ژیان است که دیگر شیرها از او فرار می‌کنند.

وی با بیان این‌که وجه تشابه حضرت عباس(ع) با شیر به سبب شجاعت و دلیری آن حضرت است، افزود: حضرت ابوالفضل العباس(ع) مظهر صفات الهی است؛ آن حضرت دارای جامع صفات حسنه و شخصیتی ممتاز بود  که عرفان نابش را از توحید ناب حضرت علی(ع) گرفته است.
 
این استاد درس اخلاق حوزه علمیه با اشاره به لقب ابوالفضل، اظهار داشت: حضرت ابالفضل العباس‌(ع) افزون بر داشتن فرزندی به نام فضل، فضایلی بسیاری را در خانه امیرمؤمنان امام علی(ع) بدست آورده بود، خانه‌ای که براساس فرمایش پیامبر اکرم(ص) از خانه جمیع انبیای الهی(ع) افضل است.

وی ادامه داد: ولایت مداری حضرت عباس(ع) چیزی فراتر از برادری با امام زمان خویش بود، خداوند متعال هم به ایشان مقام‌هایی را در دنیا و آخرت، عطا کرد؛ در دنیا او را باب الحوائج و دارای حرم خاص قرار داده است و در آخرت هم مقامی به او عطا کرده که بنا به فرمایش امام سجاد(ع) «همه شهدا به آن غبطه می‌خورند».

حجت‌الاسلام صفایی بوشهری با بیان این‌که عباس و باب الحسین به حروف ابجد در عدد 133 مشترک هستند، گفت: خداوند متعال گرفتاری کسی را که 133 مرتبه ذکر «یا کاشف الکرب عن وجه الحسین، اکشف کربنا بحق اخیک الحسین علیه السلام» بخواند، برطرف می‌کند.

این استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به شخصیت بزرگوار حضرت عباس بن علی(ع)، تصریح کرد: یقیناً کسی که در خدمت امام معصوم(ع) بوده است، تصور دقیقی از امام زمان داشته و به ویژه، حضرت عباس(ع) که در خانواده اهلبیت(ع) رشد و نمو یافته است و جزو آن خاندان محسوب می‌شود.

شجاعت حضرت عباس(ع) هم در جهاد اکبر و هم در جهاد اصغر از مواردی بود که حجت‌الاسلام صفایی بوشهری به آن اشاره کرد و بیان داشت: حضرت عباس(ع) در جهاد اکبر، عبدی صالح و مطیع ولیّ زمان خود بود و در جهاد اصغر و در صحنه نبرد شجاعت، فداکاری، ایثار و ولایتمداری آن حضرت زبانزد خاص و عام است.

وی خطاب به طلاب علوم دینی با بیان این‌که روش و منش حضرت عباس(ع) را در زندگی برای خود الگو قرار دهند، توصیه کرد: عباس بن علی(ع) مصدر تمام کارهای خیر است، حوزویان باید نام عباس(ع) را در خود تجلی داده و از حرکات، سکنات، و اعمال آن حضرت الگو بگیرند.

این استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت ابالفضل العباس(ع) تنها محدود به تاریخ و جغرافیای خاصی نیست، چون مظهر تام تقوا و اخلاص است، نام او قلب را دگرگون می‌سازد، بنده صالح خداوند حکیم است و این مقام برای ایشان فراتر از کشف و شهود است./905/ت302/ی

ارسال نظرات