۰۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۳۱۳۶۰
امام جمعه قم:

قوه قضاییه در اجرای احکام تحت تأثیر جناح های سیاسی و افراد ذی نفوذ قرار نگیرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با بیان این‌که قضاوت یک شغل الهی و دینی است، توقع مردم از قوه قضاییه را اقتدار در دفاع از حق مردم و تنبیه جدی برای متخلفان دانست و گفت: قضات خوشایند جناح های سیاسی عمل نکنند و تحت تأثیر آنها قرار نگیرند و با بی طرفی کامل با فشارهای افراد ذی نفوذ مقابله کنند.
آيت الله ابراهيم اميني آيت الله اميني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابراهیم امینی امام جمعه قم در خطبه های این هفته نماز جمعه در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت، با اشاره به هفته قوه قضاییه یاد و خاطره شهدای 7 تیر را گرامی داشت و گفت: دشمنان خیال می کردند، حادثه وحشتناک انفجار در حزب جمهوری به سقوط نظام می انجامد اما خللی در اراده ملت بزرگ ایران ایجاد نشد و به لطف خدا و رهنمودهای امام خمینی(ره) مردم در مراسم تشییع جنازه این شهیدان جواب قاطعی به توطئه دشمنان و بدخواهان نظام دادند.

امام جمعه قم افزود: شهید بهشتی و 72 تن از یاران وی جزو بهترین مسؤولان نظام اسلامی بودند و امروز نیز محتاج چنین شخصیت هایی هستیم، امیدواریم برنامه ریزی شهید بهشتی که در راستای بهبود وضعیت قضایی کشور بود به سرانجام برسد.

آیت الله امینی جایگاه قضا در اسلام را مهم ارزیابی کرد و به قضات کشور توصیه کرد: قضاوت در اسلام همیشه در کنار اجرای عدالت و دفاع از حقوق مردم آمده است، قضاوت یک شغل و مسؤولیت الهی و دینی است و به چشم یک کار اداری به آن نگاه نشود.

وی ادامه داد: قضاوت شغل پیامبر اکرم(ص) است و همان‌گونه که در قرآن آمده است خداوند ایشان را به حکم کردن همراه با عدالت و قسط سفارش می کند، مردم به دنبال امنیت مالی، جانی و آبرویی هستند و این امر به عهده قوه قضاییه است.

آیت الله امینی به حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر این‌که بهترین مردم کسی است که در میان امت با عدالت قضاوت کند، اشاره کرد و گفت: همه توقع دارند قوه قضاییه با اقتدار از حق مردم دفاع کند و برای ظالم نیز تنبیه جدی در نظر بگیرد.

امام جمعه قم با بیان این‌که در امر قضاوت از باند بازی و جناح گرایی باید پرهیز شود، تصریح کرد: انتظار مردم از دستگاه قضایی این است در دفاع از حق برای همه حتی کفار با قاطعیت و عدالت رفتار شود و عدالت برای همه یکسان باشد.

وی در ادامه یکی از آفت ها و مشکلات دستگاه قضایی را توصیه های افراد ذی نفوذ در روند محاکمات توصیف کرد و ابراز داشت: هر کس در هر مقامی تخلف کرده باید به آن رسیدگی شود و قضات در این موارد به فکر اجرای صحیح قانون و عدالت باشند.

آیت الله امینی با بیان این‌که قضات نباید خوشایند جناح های سیاسی عمل کنند و تحت تأثیر آنها نیز قرار نگیرند گفت: قضات در اجرای عدالت و قانون کاملا بی طرف عمل کنند و با فشارهایی که وارد می شود مقابله کنند.

وی رشوه گیری را یکی دیگر از آفت های دستگاه قضایی خواند و ابراز کرد: گاهی این رشوه ها در قالب پول، مقام، هدیه و گاهی نیز به عنوان سهم امام مطرح می شود، مراقبت در برابر وسوسه های شیطان بسیار مشکل است و قضات باید با این آفت مبارزه کنند.

امام جمعه قم تراکم پرونده ها را از دیگر معضلات و آفت های دستگاه قضایی توصیف کرد و اظهار داشت: این مشکات قضات را با تعداد زیادی از پرونده ها مواجه می کند و در روند رأی دادن صحیح مشکلاتی را به وجود می آورد و مسؤولان مربوطه باید راه حلی برای این معضل پیدا کنند.

آیت الله امینی خاطرنشان کرد: در کشور ژاپن 350 هزار پرونده وجود دارد اما در کشور ما این رقم میلیونی است، مسوولان نظام چرا پرونده ها را زیاد کرده اند، اگر بعد از سی و سه سال هنوز نیروی انسانی کم داریم باید برطرف و اگر مشکلات مالی است باید حل شود.

امام جمعه قم در ادامه با تبریک به مناسبت ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار، گفت: پاسداران نقش مهمی را در طول 8 سال دفاع مقدس و پس از آن داشته اند و شهدای زیادی را در راه آزادی میهن تقدیم کرده اند، هنوز هم مشاهده می کنیم تعدادی از آنها در دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل می شوند.

وی با اشاره به ولادت حضرت عباس(ع) و روز جانباز خواستار رسیدگی به وضعیت این قشر فداکار جامعه شد و ابراز کرد: ارزش کار جانبازان کمتر از شهدا نیست، جانبازان امروز مشکلات و دردهای فراوانی را تحمل می کنند، مسوولان سعی کنند نیازهای دارویی و پرستاری برخی از آنها را که با سختی در حال زندگی هستند حل کنند.

امام جمعه قم با اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر خواستار رسیدگی و توجه مسؤولان به این معضل اجتماعی که گریبان بسیاری از خانواده ها و جوانان کشور را گرفته، شد و ابراز کرد: آمار معتادان در جامعه بالا و هر روز رو به افزایش است اما مسؤولان گویا گرفتاری های دیگری دارند و به این مشکلات نمی خواهند رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: مسؤولان در کنار این همه کارهای پر سر و صدا و پر خرج به فکر معضل بزرگ اعتیاد هم باشند و ببینند اگر شیوه های گذشته آنها نتیجه نداده است روش های دیگری را برای مهار اعتیاد به کار بگیرند./927/پ201/ج
ارسال نظرات