آیت الله شبستری:
اعتکاف با درویشیگری و انزوا کاملا متفاوت است
خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: از منظر مبانی عالی اسلام، اعتکاف در مسجد با رهبانیت، گوشهنشینی و یا درویشیگری متفاوت است، سفارش اسلام بر قطع گرایشات نفسانی دنیوی و تقرب به درگاه الهی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیتالله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجانشرقی، شب گذشته در جمع معتکفین مسجد جامع تبریز اظهار داشت: اعتکاف فرصتی برای رهایی از کویر غفلت به سوی آب حیات است.
وی با بیان اینکه قبل از اسلام نیز اعتکاف وجود داشته است، ادامه داد: از منظر مبانی عالی اسلام، اعتکاف در مسجد با رهبانیت، گوشهنشینی و یا درویشیگری متفاوت است، سفارش اسلام بر قطع گرایش های نفسانی دنیوی و تقرب به درگاه الهی است.
امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه اعتماف فرصتی برای خودسازی، محاسبه نفس، استغفار و توبه است، تصریح کرد: باید معتکفین قبل از حضور در مساجد هدف از شرکت در این سنت حسنه را بدانند و لحظات معنوی این سه روز را به بطالت نگذرانند.
آیتالله شبستری با بیان اینکه اعتکاف موجب غفران گناهان گذشته فرد می شود، گفت: حضور پرشور جوانان و نوجوانان در این سنت معنوی مایه خرسندی نظام اسلامی و ترس دشمنان اسلام شده است، در شرایطی که استکبار جهانی درصدد تهاجم فرهنگی و مقابله با اعتقادات دینی مسلمانان است، حضور جوانان در مراسم اعتکاف مغتنم به نظر می رسد.
وی خواستار احیای سنت حسنه اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان شد و گفت: استقبال جوانان برای شرکت در سنت حسنه اعتکاف از برکات ارزشمند و معنوی انقلاب اسلامی است؛ از اینرو بایستی زمینههای لازم برای برگزاری سنت حسنه اعتکاف ماه رمضان و شرکت جوانان در این مراسم معنوی فراهم شود.
نماینده خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فواید فردی و اجتماعی سنت حسنه اعتکاف پرداخت و اظهار داشت: هدف نهایی از برگزاری مراسم اعتکاف اعتلای مسلمین و اسلام و نوعی مبارزه با تهاجم مبتذل غرب است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجانشرقی با اشاره به همزمانی اعتکاف امسال با ایام رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی(ره) و شهدای 15 خرداد، بر ضرورت تبیین آرا و اندیشههای متعالی امام راحل از سوی وعاظ و خطبای دینی در جمع معتکفان تاکید کرد و گفت: امام راحل حتی در آخرین لحظات زندگی شریف خود نیز از نماز غافل نبودند.
وی با تاکید بر اینکه سیره و روش زندگی بزرگان دین برای همگان الگو است، افزود: مولای متقیان علی(ع) نماز و عبادتهای خالصانه خود را از ترس جهنم و یا گرایش به بهشت برین، بلکه به سبب ذات ربوبی درگاه احدیت انجام می داد، آن حضرت به حقیقت بندگی و عبودیت در دنیا رسیده بودند./935/پ202/س
ارسال نظرات