جنبه های فقهی آیت الله بهجت تبیین شود

وی ادامه داد: در حدیثی قدسی آمده است که بندگان برای قرب به خدا باید راه محبوب او را طی کنند. شعاع محبت الهی است که بنده را به خدا نزدیک میکند. راهی برای تقرب الهی نیست جز جذب شدن به این شعاعها و چیزی که خدا آن را دوست دارد واجبات است و اگر خدا مسألهای را محبوبتر از واجبات میدانست در این حدیث ذکر میکرد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: همه قوایی که خدا به ما عطا کرده و نیروها و امکاناتی که داریم برای تقرب به خدا است و تنها راه تقرب هم این است که این قوا را در راه تقرب به خدا به کار بیندازیم و این مسأله شکر نعمت محسوب میشود.
وی با بیان اینکه مهمترین فریضه ما توحید و ورود به ولایت است، تأکید کرد: دومین قدم در وادی تقرب به خداوند، قرب نوافل است.
حجتالاسلام میرباقری با اشاره به اینکه فردی که این مراحل را طی کند، خداوند او را دوست میدارد و خداوند زبان او و گوش او و دست او میشود، اظهار داشت: عبد در مقامی قرار میگیرد که تمام کارهایی که انجام میدهد، الهی است و انسان تا سیر در صراط محبت نکند به این مرتبه نمیرسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مقام ولایت این است که همه قوای ظاهری و باطنی انسان تحت ولایت الله قرار میگیرد و این به معنای آن نیست که انسان اختیار ندارد، بلکه همه این امکانات تحت ولایت الله و با اختیار فرد به کار گرفته میشود.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد بالاترین درجه قرب این درجه است و کسانی که این وادی را به طور مستقل طی کردند اهلبیت(ع) هستند، افزود: در دعا داریم «لاحبیب الا هو و اهله» و این مرتبه اهلبیت(ع) را میرساند.
وی با اشاره به اینکه اهلبیت(ع) صراط ولایت الهی هستند و صراط آنها صراط محبت است بیان داشت: صراط مستقیمی که در قرآن آمده است به این امر اشاره دارد. ما در سوره حمد از خدا درخواست میکنیم ما را همراه با صراط محبت قرار دهد و این صراط مستقیم وجود معصوم(ع) است.
حجتالاسلام میرباقری خاطرنشان کرد: در حدیث هست که صراط الذین انعمت علیهم، شیعیان علیبنابیطالب(ع) هستند و اگر کسی وارد این وادی و صراط مستقیم شد، نعمتی که به او داده میشود همان نعمت صراط مستقیم است و دیگران نیز اگر میخواهند در این وادی راهی بیابند باید از طریق اهلبیت(ع) این کار را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه کسانی که تمام فرائض و نوافل وجودی خود را در راه محبت خدا قرار دادند، اهلبیت(ع) هستند، ادامه داد: اگر بندهای ملتزم به شؤون ولایت معصوم شد، این بنده با توجه به ظرفیت خود دست معصوم(ع)، چشم معصوم(ع) و ... میشود. و فردی که به این مرتبه رسیده حصنی برای سایرین است. تا از نور وجود او استفاده کنند زیرا حامل علم و صبر و ... معصوم(ع) هستند.
ربیس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: انسانهایی که حامل علم امام میشوند نه تنها حامل صبر و حلم، بلکه بار سنگین علم امام را تحمل میکنند، با دیگران قابل مقایسه نیستند.
وی با بیان اینکه من نمیدانم درباره آیتالله بهجت چه بگویم و گفتن من نقص ایشان محسوب میشود، تصریح کرد: آنچه که من میفهمم این است که وجود ایشان از همان وجودی است که در سیر در وادی ولایت ثبات قدم داشتند.
حجتالاسلام میرباقری ادامه داد: ترک محرمات، محبوبترین اعمال نزد خداست. کرامتهای زیادی از ایشان نقل کردند اما به نظر من کرامت آیتالله بهجت یعنی همین ترک محرمات محسوب میشود.
وی گفت: ایشان نمیتوانستند، قولهای مختلف را بگویند و آنها را بررسی کنند. و این به خاطر تقوای ایشان بود.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه ایشان از اشخاصی بودند که در وادی ولایت امیرالمؤمنین قدم زده بودند، اظهار داشت: جامعیت شخصیت آیتالله بهجت را ممتاز میکند. جنبه فقاهتی و جنبه علمی ایشان مطرح نشده است. زیرا خودشان مایل نبودند که این ویژگی گسترش بیابد.
وی ادامه داد: من از شاگردان ایشان تقاضا دارم که این بخش از وجود ایشان را بیشتر تبیین و روشن بکنند.
حجتالاسالام میرباقری با بیان اینکه کرامتهای بسیاری از آیتالله بهجت نقل شده، اظهار داشت: آیتالله بهجت شعبهای از ولایت امیرالمؤمنین(ع) بودند و کرامت یعنی این. یعنی یک انسانی هر کجا یاد او هست و نسیم وجودی او هست، قلبها را متوجه خدای متعال بکند.
وی افزود: برخی هستند یادشان انسان را به خدا میرساند و یاد آنها از یاد خدای متعال جدا نیست و نمیشود آنها را نفسانی یاد کرد، یاد آیتالله بهجت یاد رحمانی است و این یعنی یک شخصیتی همه حالاتش حالات ذکر است زیرا این تأثیر را میگذارد و این موضوع را باید از آیتالله بهجت یاد بگیریم.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم به نکتههای که از آیتالله بهجت میتوان فراگرفت اشاره و تصریح کرد: ورود به ولایت امیرالمؤمنین(ع) و تحمل این ولایت و پای امتحانات ایستادن و حامل این حقیقت شدن و همچنین دومین نکته پایداری در مسیر است و سپس حفظ این خط در جامعه شیعه، درسهایی است که از ایشان باید فراگرفت.
وی با بیان اینکه ایشان دعا کرده بود که اگر نماز جماعت هم نتوانستم بیایم، اما درس را تا آخر عمر ادامه بدهم، گفت: جمع میان این دو موضوع آن چیزی است که میتوانیم از آن الگوگیری کنیم.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: مسیر سلوکی ایشان، مسیر خاصی بود: معلم انسان علمش است و باید به هرچه میداند عمل کند و بعد تکیه بر احتیاط میکردند و این قدم اول در این وادی است و دستورات خاص ایشان بحث دیگری است.
وی با اشاره به اینکه روش ایشان عمل، احتیاط و توسل بود، گفت: ایشان بیش از آنکه در قول ما را دعوت کنند با عمل دعوت میکردند و این آن چیزی است که ما باید دنبال کنیم و بقیه مراتب ایشان شعاع و آثار عمل به این مسأله است و به دست آوردن عمل به معلومات بسیار دشوار است.
حجتالاسلام میرباقری خاطرنشان کرد: عزیزانی که خلأ ایشان را احساس میکنند اگر کسی مانند ایشان را یافتند به ما هم خبر بدهند. ایشان جزو استثاناءها هستند و خداوند به ما توفیق بدهد که مسیر ایشان را طی بکنیم و دعای خیر ایشان را شامل حال ما قرار بدهد./914/پ201/ن