۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۱۲۸۱۸۴
رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

انقلاب اسلامی، ساحران مدرن را به زانو درآورده است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: طلوع انقلاب اسلامی، واقعیت دیگری را در برابر انسان امروز نمایان کرده و نقطه عطفی در تجدید حیات پیام‌های آسمانی با بهره‌گیری از فضای رسانه‌ای جدید به شمار می‌رود.
پرچم ايران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، روز گذشته در سیزدهمین همایش حوزه و تحول که با عنوان علوم اسلامی و رسانه های مجازی در مشهد برگزار شد، گفت: پیام ادیان آسمانی، به ویژه دین مبین اسلام، همواره در طول تاریخ، مؤثرترین و پردامنه‌ترین پیام‌ها بوده است.

وی افزود: این پیام که احساسات و عواطف لطیف و ناب انسانی را مدنظر، صداقت را در محتوا و ابزار، تأثیر و کارکرد را بر اساس صدور از رسانه و مجاری پاک سیرتان و امانتداران صالح ملاحظه کرده است، هیچ بعدی از ابعاد فردی و اجتماعی انسان را از رسالت تعالی بخش خود محروم نساخته است.

حجت الاسلام مسعودی تصریح کرد: امروزه نیز در عصر ارتباطات، تبلیغات و اطلاعات، این پیام پاک و ناب، چون از مجاری بایسته خود برآید و از سوی عالمان و دانشمندان فهیم و آشنا با تأثیر پیام، ابلاغ شود و نیز با شناخت بایستة اقتضائات محیطی، شرایط هویتی و فرهنگی مخاطبان و فرایند و روند ابلاغ پیام و ماهیت رسانه همراه گردد، از مؤثرترین و پرنفوذترین پیام‌ها به شمار می‌رود.

وی رسانه را یکی از بزرگ‌ترین و عمومی‌ترین دستاوردهای بشر در قرن اخیر دانست و گفت: این پدیده به موازات پیدایش و گسترش کمی و کیفی خود ابهامات و پرسش‌های بسیاری را نیز در پیش روی اذهان گشوده است. گسترش شبکه‌های جهانی و محلی و فضای مجازی ابعاد بسی گسترده‌تر از مباحث و مسائل ارزش‌گروی و اخلاق را پدید آورده است.

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نسبت میان رسانه و پرسش‌های مبنایی در پیش روی آن را می‌توان از گستره توانایی و خدمات این ابزار ساختة بشری و پیوند گسست‌ناپذیر آن با طیف گسترده‌ای از مسائل و واقعیات کنونی زندگی بشری، گمان برد.

وی افزود: ورود رسانه به جهانی مبتنی بر اندیشه‌های مادی و برتری‌جویانه و نابرابر از نظر برخورداری از این دانش و امکانات، زمینه بهره‌گیری از تکنولوژی ارتباطی را به سود مدعیان جهانی‌سازی، آینده‌نگری، توسعه و پیشرفت فراهم آورده است به گونه‌ای که به سهولت و با آسودگی، سخن از محو سنت‌ها و زوال ادیان به میان می‌آید.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: هر چند طلوع عالمتاب نور انقلاب اسلامی، واقعیت دیگری را در برابر انسان امروز نمایان کرد و نقطه عطفی در تجدید حیات پیام‌های آسمانی با بهره‌گیری از فضای رسانه‌ای جدید به شمار رفت، لیکن این فرصت عظیم، مانع از غرور و نخوت انسان به خود وامانده عصر حاضر.

وی افزود: اینک این پیام با نشاط و پویایی آسمانی خویش، سحر ساحران مدرن را باطل کرده و جهانی نو از آگاهی، تعقل و تحرک را نوید می‌دهد. جهانی که در آن غبار یأس، نومیدی و احساس بی‌معنایی بر آینه فکرت آدمیان ننشسته باشد و اضطراب و دل نگرانی آمیخته با حسّ زجرآور ترس و تردید و پوچ‌انگاری در همه جا سایه نگسترانیده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی توضیح داد: در چنین جهانی معنای زندگی بیش از پیش خود را نشان داده و خاستگاه ثمربخشی برای حیات بشری خواهد بود. بی‌شک تنها نسخه نجات‌بخش بشر امروز برای معنابخشیدن به حیات آدمی و برون رفت از ورطه اضطراب و افسردگی و باریافتن به ساحل امن امید و آرامش، تمسک به دین و آموزه‌های دینی و مددجستن از زلال وحی الهی است.

وی شناخت درست پیام، محتوا، حاملان پیام و ابزار پیام را دارای سهمی بزرگ در کارآمدی و پیشرفت رسالت دین‌باوران دانشمند و ناظر به روند تحولات رو به تزاید جهان امروز دانست و گفت: این شرایط در حالی است که بهره گیری ناقص و یا نادرست از رسانه و کم توجهی یا بی‌توجهی به محیط و فضای پیام می تواند نقض غرض را به همراه آورد.

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: ماهیت وسایل ارتباط‌جمعی، سنت، دین و رسانه، رویکردهای بایسته در زمینه ارتباطات، الگوی ارتباطات اجتماعی اسلام، ارزش‌های جهان شمول دینی قابل ارائه از دریچه رسانه و مقولاتی از این دست، عناصر مفهومی ضروری و مهمی است.

وی افزود: همان‌گونه که اجتهاد درست و قانون‌نویسی مطلوب و نیز پژوهش در حوزه رسانه، همانند دیگر حوزه‌ها، در صورتی در دسترس خواهد بود که شناخت درست از این‌ پدیده و مناسبات جدیدی که در بخش‌های مختلف زندگی بشری و جامعه جهانی پدید‌آورده وجود داشته باشد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه در عرصه افتاء و در فضای پژوهش‌های فقهی خود نیازمند شناخت این ابزار و مناسبات برخاسته از آن هستند. هنر و توان فقیهان و پژوهشگران در حوزه های نوپدیدی چون رسانه‌های نوین، از یک سو سازگاری مناسبات جدید با مبانی فقهی ـ حقوقی است و از دیگر سو استنباط و ارائه اندیشه‌های فقهی، چارچوب‌ها و مقررات تازه است./931/پ203/س
ارسال نظرات