۲۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۲۶۴۷۷
استاد حوزه علمیه:

الگو گیری از سیره حضرت فاطمه تشخیص حق و باطل را آسان می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه یکی از ویژگی های شاخص حضرت زهرا را توجه به مسائل بنیادین اسلام دانست و گفت: ایشان در تنگناها حق و باطل را تشخیص می‌دادند و به دیگران نیز می‌شناساندند.
حجت الاسلام والمسلمين فقيه يزدي


حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین احمدی فقیه یزدی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، یکی از ویژگی های حضرت زهرا سلام الله علیها را شناخت حق از باطل دانست و افزود: با توجه به اینکه انسان ها همواره در دوران های مختلف یکی از دغدغه هایشان تشخیص حق از باطل بوده است، با الگو گرفتن از ایشان می توان مسیر صحیح را تشخیص داد.

وی ادامه داد: حضرت زهرا سلام الله علیها نه تنها با تیزبینی ظریف خود در تنگناها کمترین انحرافی را تشخیص می دادند، بلکه با تبیین آن برای مهاجرین و انصار سعی داشتند از اشتباهات آنها جلوگیری کنند؛ ایشان مسائل اصلی اسلام را موشکافی می کردند زیرا که با تزلزل این مسائل، ریشه های اسلام مورد هجمه قرار می‌گرفت، یکی از این موارد شناختن و شناساندن حق و باطل بود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه یکی از مهم ترین پیام های حضرت زهرا سلام الله علیها را استقامت عنوان کرد و گفت: ایشان در سیرو سلوک الی الله، ولایت امام علی علیه السلام، اجرایی شدن احکام الهی به نحو مطلوب استقامت کردند؛ بارها با عده ای از زنان به در خانه مهاجرین و انصار می رفتند تا بصیرت و ثبات قدم در پیمودن مسیر را در آنها تقویت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی فقیه مهم ترین مسئله ای که تمام مردم دنیا به دنبال آن هستند را انسانیت دانست و تصریح کرد: همگان در فطرت یکسان هستند و می‌خواهند به مرتفع ترین قله های کمال دست پیدا کنند؛ با ارائه الگوی صحیح و ملموسی از حضرت زهرا سلام الله علیها و سایر ائمه می توان این نیاز بشر را پاسخ گفت.

وی شناخت خداوند و شناخت استعداد های درونی انسان را یکی از مهم ترین مسائل حرکت به سوی معرفت و انسانیت برشمرد و گفت: در روایت داریم «من عرفه نفسه فقد عرفه ربه »، این نشان می دهد که مقدمه شناخت خداوند، شناختن خود انسان و ظرفیت های او است.

این استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه صفات پسندیده در انسان دارای مراتب مختلفی است اظهار داشت: درست است که حضرت فاطمه سلام الله علیها دارای عالی ترین مرتبت هاست ولی دلیل نمی شود بگوییم جایگاه ایشان دست یافتنی نیست پس نمی تواند الگوی مناسبی برای ما باشد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی فقیه افزود: با الگو گیری از ایشان و شناخت مسیر که همان صراط مستقیم است می توان همان کمالات و صفات نیکو را در مراتب پایین تر کسب کرد.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: اخلاص داری درجات متفاوتی است، هرچند که ما نمی توانیم در خلوص نیت به ایشان برسیم اما می توانیم به قدر ظرفیت و استعداد خود پله پله به آن جایگاه نزدیکتر شویم./928/ت302/ع

ارسال نظرات