۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۲۶۲۱۹
با حضور محسن رضایی؛

پژوهشکده دین و سیاست‌گذاری آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشکده دین و سیاست‌گذاری با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه قم صبح امروز با حضور محسن رضایی آغاز به کار کرد.
پژوهشكده دين و سياستگذاري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام نیکی ملکی، رییس پژوهشکده دین و سیاست‌گذاری صبح امروز در مراسم آغاز به کار این نهاد پژوهشی که با حضور دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه قم برگزار شد ضمن قرائت پیام حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: این پژوهشکده در سه گروه دین و سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی، دین و سیاست‌گذاری حقوقی و دین و سیاست‌گذاری اقتصادی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به این که مبنای حکومت ما دینی است و در سیاستگذاری‌ها باید این مبنا جدی گرفته شود، افزود: طی تفاهم‌نامه‌ای که بین دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت و دانشگاه قم به امضا رسید، مقرر شد این پژوهشکده در دانشگاه قم راه‌اندازی شود از این رو از ابتدای سال 91 فعالیت‌های جدی و مستمری برای راه‌اندازی این نهاد پژوهشی انجام شد که امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

در ادامه آیت الله بهشتی، رییس دانشگاه قم با اشاره به نام‌گذاری امسال به تولید ملی گفت: تولید تنها در صنعت و کشاورزی نیست بلکه در فکر و اندیشه و علم نیز جاری است و اساسا رشد تولیدات صنعتی و کشاورزی در گرو پیشرفت علمی و تولید فکر است.

وی به مساله دین و سیاست اشاره کرد و گفت: صدر المتالهین مساله دین و سیاست را در قرن یازدهم با نگاهی فلسفی مطرح کرده که «دین و شریعت به منزله مولا و سیاست به منزله عبد است.» با این نگاه اگر سیاست از دین سرکشی کند عبد آبق می‌شود.

آیت الله بهشتی ادامه داد: در دنیای کنونی سیاست و سیاست‌مداری عبد آبق هستند چرا که نه به عقل، نه به دین، نه به وجدان، نه به حقوق بشر و نه به قواعد دموکراسی پایبند است. در صورتی که اگر سیاست در خدمت دین باشد دین آن را تلطیف می‌کند وگرنه عکس آن رخ می‌دهد و سیاست، دین را قبضه می‌کند و آن را به نفع خود تغییر می‌دهد.

وی با بیان این که در دنیای خارج هم اکنون این اتفاق افتاده و سیاست، دین را قبضه کرده است، اظهار داشت: قیام ملت‌های مسلمان هم برای این است که دین را از قبضه سیاست کسانی مثل مبارک خارج کنند.

در ادمه دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که مساله دخالت حکومت در اداره جوامع از قدیمی‌ترین مسائلی است ذهن بشر را به خود مشغول کرده است، بیان داشت: برخی معتقدند حکومت نباید در جامعه دخالت کند و نظریه حکومت رفاه تا حدودی ناظر به این دیدگاه است.

وی ادامه داد: در مقایل برخی معتقدند حکومت، نماینده جامعه است و باید در همه شؤون جامعه دخالت کند، این دیدگاه منجر به سوسیالیسم شد. بین این دو اندیشه طیف‌های فکری و نظری گوناگونی مطرح شده است با این حال هنوز این مساله باقی است.

رضایی افزود: با تشکیل انقلاب اسلامی در ایران و با وجود این که اعتقادات ما با زندگی، جامعه و سیاست و حکومت در هم تنیده است باید مدلی را اجرا کنیم که در بردارنده این ارتباط باشد و با توجه به پیچیده بودن دنیای کنونی و روابط حاکم بر آن، به دست آوردن چنین مدلی بسیار سخت و پیچیده است.

وی راه‌اندازی پژوهشکده دین و سیاست‌گذاری را گامی در جهت پاسخگویی دینی به سوالات مجمع تشخیص مصلحت نظام در عرصه حکومت و رابطه آن را دین و جامعه دانست و گفت: تشکیل این پژوهشکده در دانشگاه قم تعاملی دوجانبه بین مجمع و دانشگاه ایجاد می‌کند تا هم مجم از ظرفیت دانشگاه و محققان حوزوی استفاده کند و هم دانشگاه رشد پژوهشی داشته باشد./916/پ202/ع

ارسال نظرات