۱۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۳
کد خبر: ۱۲۴۳۰۳
رییس دانشگاه باقرالعلوم:

در انتخاب نماینده باید به شایستگی ها توجه کرد نه قومیت

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت:‌ اگر افرادی که آگاه به مبانی دینی باشند به مجلس راه پیدا نکنند، شورای نگهبان باید تمام وقت و هم و غم خود را صرف رد طرح هایی کند که از سوی این نمایندگان به تصویب می رسد.
حجت‌الاسلام شمس‌ الله مريجي، رييس دانشگاه باقر العلوم


حجت الاسلام شمس الله مریجی، معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی و رییس دانشگاه باقرالعلوم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت و ضرورت حضور حداکثری و آگاهانه در انتخابات گفت: شکل‌گیری جامعه مبتنی بر ارتباط متقابل است، ‌این ارتباط متقابل یک ضابطه می خواهد، ‌زیرا انسان خودخواه است و در رابطه متقابل به دنبال نفع شخصی خودش است و می خواهد دیگران را به خدمت بگیرد.

وی در ادامه افزود: برای این که این اتفاق نیافتد نیاز به تدوین قانون داریم تا در وهله نخست منافع همه را در کنار هم ببیند و در مرحله بعد ضمانت اجرایی داشته باشد.

این جامعه شناس حوزوی اظهار داشت:‌ همه افراد یک ملت نمی توانند در قانون گذاری شرکت کنند، باید عده ای خاص از میان این جمع به عنوان نماینده تعیین شوند تا بتوانند تدوین قانون کنند.

حجت الاسلام مریجی خاطر نشان کرد:‌ اگر افراد در این فرایند شرکت نکنند از حق شخصی خودشان می گذرند،‌ زیرا نیاز به یک سری مواهب اجتماعی داریم که در گرو تدوین قانون است، اگر در این فرایند شرکت نکنیم و نماینده خود را تعیین نکنیم، افرادی به مجلس راه خواهند یافت که خواسته های ما را در نظر نمی گیرند،‌ بلکه خواسته های فردی و گروهی خود را در نظر می گیرند.

وی یادآور شد: ما برای این که از خواسته های اولیه خود در زندگی اجتماعی محروم نشویم باید در این فرایند شرکت کنیم تا افرادی که به مجلس راه پیدا می کنند وکیل و نماینده ما برای استیفاد ارزش ها، ‌خواست ها و منافع ما باشند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: به لحاظ دینی هم مسؤولیت دینی داریم، در جامعه اسلامی باید قانون اسلامی تدوین شود یا قوانین و لوایح بر اساس ضوابط دینی باشد. اسلام برای افراد مسؤولیت و وظایف فردی و اجتماعی در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد:‌ اگر به وظیفه خود عمل نکنیم و افرادی که آشنای به اسلام و مبانی دینی نیستند وارد مجلس شوند، نه تنها از حق خود گذشته ایم از وجوبی که اسلام آورد یعنی اجرای احکام و قوانین الهی، کوتاهی کرده ایم.

حجت الاسلام مریجی بیان داشت: ما می توانیم از حق خود بگذریم اما نمی توانیم از حق الله بگذریم، ‌خداوند آدم و عالم را آفریده است تا سنت های الهی جریان پیدا کند، حال اگر ما به نقش و وظیفه خود به شیوه شایسته عمل نکنیم مورد سؤال واقع می شویم.

وی ابراز داشت: ما حق نداریم بگوییم این حق شخصی ما است، این حق از یک سو حق شخصی است، اما سوی دیگر آن حق الله است، ‌بنابراین لازم است به نقش خود عمل کنیم.

این جامعه شناس حوزوی با تأکید بر پرهیز از قومیت گرایی در انتخاب نمایندگان گفت:‌ با این نگاه نمی توانیم در انتخاب نماینده قوم و قبیله را ملاک قرار دهیم، اینجا باید کسی را انتخاب کنیم که آگاهی و توانمندی بیشتری در تدوین قانون بر پایه ارزش های دینی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد:‌ اگر فردی که آگاه به مبانی دینی باشد، به مجلس راه پیدا نکنند، شورای نگهبان باید تمام وقت و هم و غم خود را صرف رد طرح هایی کند که از سوی نمایندگان نا آشنا با دین به تصویب می رسد.

حجت الاسلام مریجی یادآور شد:‌ در دوره های گذشته نیز شاهد این بوده ایم که شورای نگهبان پس از بررسی طرح ها، آنها را مغایر و منافی با شرع و قانون شناخته است، این در حالی است که اگر قوانین بر اساس دین تصویب شود و نمایندگان با مبانی دینی آشنا باشند، شورای نگهبان می تواند بگوید این قانون مطابق با دین و شرع مقدس اسلام است.

وی تأکید کرد: در این صورت است که می توانیم از عدم پیامدهای منفی آن مطمئن شویم،‌ زیرا قوانینی که بر پایه شرع نوشته نشود، ‌ممکن است چند روز هم اجرا شود، اما پس از زمان کوتاهی پیامدهای منفی آن نمود پیدا می کند و گریبان جامعه را خواهد گرفت.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان گفت:‌ با این نگاه،‌ حتی در صورتی که کاندیدای نمایندگی برادر، فرزند یا از قوم و قبیله ما باشد، به جای در نظر گرفتن این مسائل، شایستگی ها و توانمندی های او را در نظر گرفته و به کاندیدای شایسته رأی می دهیم./919/ت302/ع

ارسال نظرات