۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۱۲۳۲۶۵
در کارگاه معرفت افزایی دانشگاه شهید چمران؛

تفاوت های اندیشه دینی با اندیشه فریبنده سکولاریزم مطرح شد

خبرگزاری رسا ـ در کارگاه معرفت افزایی دانشگاه شهید چمران تفاوت های اندیشه دینی مبنی بر ارتباط عالم طبیعت و عالم ماوراء‌الطبیعه با اندیشه فریبنده سکولاریزم مبنی بر جدا سازی دو جهان از یکدیگر مطرح شد.
تفاوت انديشه ديني با سکولاريزم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت‌الاسلام رضا ملایی استاد حوزه و دانشگاه روزگذشته در کارگاه معرفت افزایی دانشگاه شهید چمران اهواز که با موضوع علوم غربی، الهی یا غیر الهی برگزار شد، اظهار داشت: فلسفه علوم تجربی نوعی مطالعه بر حوزه علوم تجربی، با نگاهی از بیرون است، آنچنان که در فلسفه دینی تنها از دیدگاه آیات و روایات به دین پرداخته نمی‌شود، بلکه از بیرون به مقوله دین نگاه می‌شود.

وی تصریح کرد: در بررسی علوم غربی و سکولار بودن و یا الهی بودن این علوم با سه واژه غرب، سکولار و علم نوین و مدرن مواجه هستیم که ابتدا باید آن‌ها را معنی کنیم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: آن زمان که صحبت از غرب می‌شود، منظور تنها یک منطقه جغرافیایی نیست؛ بلکه باید گفت که غرب زمین نیست، بلکه زمینه است، زمینه‌ای فکری، فرهنگی و غرب را باید با این دیدگاه مورد بررسی قرار داد و غرب یعنی فرهنگی که بر ماده‌گرایی، انسان‌گرایی، تجربه‌گرایی و شکاکیت مبتنی است.

وی  گفت: هرگاه که درباره واژه سکولار صحبت می‌شود، جدایی دین از سیاست به ذهن می‌آید که اگرچه درست است، ولی کافی نیست؛ چرا که سکولاریسم بیش از این‌ که به معنی جدایی دین از سیاست باشد، به معنی جدایی ماده از معنا است و زمانی که ماده از معنا تخلیه شود، پدیده سکولاریسم ایجاد می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: در اندیشه‌های دینی انسان‌ها به جهانی با عنوان ماوراء‌الطبیعه اعتقاد دارند و در مقابل، سکولاریسم این جهان را انکار می‌کند و به آن اعتقاد نداشته و بلکه تنها در طبیعت انحصار دارد و سکولاریزم یعنی دنیاگرایی که یکی از لوازم آن جدایی دین از سیاست است.

وی با اشاره به ویژگی های علم غربی، تصریح کرد: علم غربی علمی است که تلاش می‌کند با روش تجربه حقایق را به دست آورد.

این استاد دانشگاه افزود: علم بر اثر فرضیه و نظریه ایجاد می‌شود، یعنی ابتدا پرسشی در ذهن یک دانشمند ایجاد می‌شود که به آن فرضیه می‌گویند و در مرحله بعد نوبت به داوری می‌رسد، یعنی این‌ که دانشمند از خود می‌پرسد که چگونه و با چه روشی می‌توانیم حقیقت را تشخیص دهیم و مجهولات را کشف کنیم.

حجت الاسلام ملایی گفت: علم مدرن در مقام داوری تجربه‌گرا است و از عنصر تجربه برای کشف حقایق استفاده می‌کند که انسان‌ها پیش از مدرنیته از پنج روش وحی، نقل، عقل، شعور و تجربه برای کشف حقایق استفاده می‌کردند، در حالی که علم مدرن تنها از روش تجربه استفاده می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که علم حقیقتی همچون انسان است، اظهار داشت: علم، حقیقتی است مانند انسان و همان‌طور که انسان دارای جسم و روح است، علم هم دارای دو بخش فیزیک و متافیزیک است که منظور از بخش فیزیکی آن گزاره‌هایی است که با آن مواجهیم، مانند این‌ که وقتی نور از محیطی به محیط دیگر می‌رود شکسته می‌شود، ولی این ظاهر موضوع است و به یقین که این ظاهر باطنی هم دارد که علم مدرن به آن توجه ندارد؛ از این رو متافیزیک، روح علم و بستر و مسیر حرکت آن است.

یکی از تأثیرات سکولاریزم بر علم جدا کردن دو جهان از یکدیگر است

وی با بیان این که اهداف علم مهم است گفت: هستی شناسی و تفسیر علم از هستی، انسان‌شناسی، روش‌شناسی علم و این‌ که علم با چه هدفی تدوین شده و چه اهدافی را دنبال می‌کند موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرند.

این استاد دانشگاه افزود: اندیشه دینی می‌گوید که عالم طبیعت و عالم ماوراء‌الطبیعه با هم در ارتباط هستند و این در حالی است که یکی از تأثیرات سکولاریزم بر علم این است که این دو جهان را از هم جدا می‌کند.

وی گفت: پیش از مدرنیته علم شامل تفسیر و نتیجه بود، در حالی که پس از مدرنیته علم تنها تجربه‌گرا شد و پیش از مدرنیته زمانی که انسان‌ها می‌خواستند طبیعت را مطالعه کنند، آن را با عنوان خلقت عنوان می‌کردند، در حالی که به دلیل تأثیر سکولاریزم بر علم، دانشمندان طبیعت‌گرا شدند و از طبیعت به طبیعت می‌رسند و دیگر آن را با عنوان خلقت نمی‌شناسند و این چنین بود که علم غربی انسان‌ها را به خدا نمی‌رساند.

حجت الاسلام ملایی اظهار داشت: پیش از مدرنیته انسان به دنبال رسیدن به خدا و بهشت بود و پس از آن هم به انسان‌های غربی گفتند آن بهشتی که وعده‌اش در آخرت و پس از مرگ به شما داده شده، به وسیله علم آن را در دنیا برای شما فراهم می‌کنیم و حرف اول مدرنیته این بود که انسان در دنیا به لذت برسد؛ از این رو انسان غربی تصمیم گرفت که از طبیعت لذت ببرد و لازمه لذت بردن از طبیعت هم تصرف در آن است؛ در نتیجه تکنولوژی غربی در خدمت لذت انسان قرار گرفت./9465/پ202/ص
ارسال نظرات