۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۲۱۴۳۴
در نشستی علمی مطرح شد؛

بیداری اسلامی ناشی از تغییر نگاه مسلمانان نسبت به هویت خود است

خبرگزاری رسا ـ تحلیلگر مسائل سیاسی، تحولات اخیر در جوامع اسلامی را تنها متاثر از عوامل خارجی ندانست و تصریح کرد: تغییر نگاه مسلمانان به هویت اسلامی خود و احیای تمدن اسلامی سبب چنین بازتابی شده است.
بیداری اسلامی ناشی از تغییر نگاه مسلمانان نسبت به هویت خود است



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جعفر قناد باشی، کارشناس مسائل سیاسی صبح امروز در نشست علمی «تحلیل جامعه شناسی بیداری اسلامی» که در پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی برگزار شد، اسلام را یک تمدن غنی و و دارای سابقه طولانی دانست و گفت: این تمدن اسلامی امروز پس از سالها در مسلمانان بیدار شده است.

وی تحولات اخیر در جوامع اسلامی را تنها متاثر از عوامل خارجی ندانست و تصریح کرد: وقتی نوجوانی به سن بلوغ می رسد رفتاریی که ناشی از تحولات دورنی اوست از خود بروز می دهد ولی والدین ریشه این رفتارها را در بیرون جستجو می کنند؛ تغییر نگاه مسلمانان به هویت اسلامی خود و احیای تمدن اسلامی اکنون سبب چنین بازتابی شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه خاستگاه این انقلاب ها یکی است و این کشورها تشابه زیادی به یکدیگر دارند اظهار داشت: کشورهای اسلامی همه دین واحد دارند، همگی به یک سو نماز می خوانند، همه به قرآن تمسک می جویند و همه با یک هدف به مکه سفر می کنند، چه طور بعضی‌ها اینها را جدا می‌دانند و تاثیرپذیری از یکدیگر را انکار می‌کنند.

قنادباشی افزود: اتحادیه اروپا با آن‌همه ادعا و اظهار وحدت، هر کدام از کشورهای عضو آن، دین مجزا دارند، عقایدشان هم تفاوت زیادی دارد؛ اختلاف آنها بیش از اختلاف بین شیعه و سنی است ولی همه قبول دارند که خیلی از فرهنگ های اروپایی و نظرات سیاسی شان به یکدیگر سرایت می کند پس دور از ذهن نیست که کشور های اسلامی متاثر از یکدیگر باشند.

وی با اشاره به بخشی از مطالب کتاب برخورد تمدنها نوشته هانتینگتون، قدرت نرم نوشته جوزف نای و مرگ نرم گفت: هرسه این کتاب‌ها اذعان دارند که اسلام قدرمندترین و پایدارترین تمدن بشری است و تمدن غربی در معرض سقوط است و نهایتا اینکه ممکن است این تمدن ها روزی با یکدیگر برخورد و مقابله داشته باشند./928/پ202/ع

ارسال نظرات