۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۲۱۱۹۱
استاد حوزه علمیه:

فعالیت معاونت پژوهشی مدارس علمیه اصلاح شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با تاکید بر تقویت کار ستادی در عرصه پژوهش مدارس علمیه گفت: وقتی معاون پژوهشی بدون امکانات به مجموعه ای معرفی شود طبیعی است که نباید از او انتظار پاسخ‌گویی داشته باشیم.
مدرسه فيضيه قم


حجت‌الاسلام اسماعیل عفت پناه، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش باید در یک فرایند مرتبط با جامعه و در چارچوب نظام فکری حوزوی و در محیط تضارب آرا شکل گیرد.

وی ادامه داد: پژوهش اسلامی باید بر پایه اصول مستحکم اسلامی بنا نهاده شود و به موضوعات و نیازهای جامعه نگاه داشته باشد و به دنبال ارائه راه حل برای نظام اسلامی باشد. اما امروز پژوهش در پژوهشگاه های ایجاد شده گرداگرد حوزه اگرچه خوب و متقن است لکن کمتر از یک درصد نیاز ما را برآورده می کند.

حجت‌الاسلام عفت پناه نگاه درآمدزا گونه به تحقیق و پژوهش را از آسیب‌های پژوهشگاه ها عنوان کرد و گفت: رویکرد اصلی در موسسات پژوهشی باید علم محوری و تقویت نظام علمی باشد و از انجام پژوهش به قصد به دست آوردن منافع مادی پرهیز شود. تامین معاش با پژوهش یک آفت جدی است.

وی گفت: معاونت پژوهش در مدارس علمیه حضور موثر ندارد و عملا وارد گود نشده است و این به دلیل ضعف برنامه‌ریزی و نداشتن نیروی تعریف شده است.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه معاونت پژوهش باید نیروی تعریف شده داشته باشد و کار ستادی قوی انجام دهد، گفت: نیرویی تعریف شده است که بتواند پاسخ گو باشد و در مقابل کارهای انجام شده امکانات بگیرد و در قبال همان امکانات و گونه بهره‌وری آن پاسخ دهد.

وی با اشاره به کمبود امکانات پژوهشی در مدارس علمیه اذعان داشت: وقتی فردی بدون امکانات به مجموعه ای معرفی شود طبیعی است که نباید انتظار پاسخ‌گویی از او داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه گفت: پایان‌نامه نویسی در حوزه علمیه حرکت میمونی است اما از آنجا که طلاب تقریبا 15 سال از ابتدای تحصیل دست به قلم نمی شوند و بعد در درس خارج شروع به تقریر نویسی می کنند، کار خیلی مشکل جلوه می کند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: باید مسؤولان امر تمهیداتی بیندیشند تا طلاب با شرکت در دوره های آموزشی، راه‌های تدوین و تالیف و به سرانجام رساندن تحقیقات علمی را بیامورند و علاوه بر آن مهارت‌های ویراستاری و روان نویسی را فرا گیرند.

وی اذعان داشت: پایان نامه نویسی اگرچه اهرم فشاری برای نوشتن و تالیف از سوی طلاب است و مشاهده شده که بسیاری از طلاب بعد از این مرحله، دست به قلم شده اند، اما باید قبول کنیم چون طلاب از روز های نخست تحصیل، عادت به نوشتن ندارند در نتیجه اثرگذاری لازم را در پی ندارد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات