۰۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۱۱۹۷۳۹
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

اسلامی سازی علوم انسانی مهمترین رسالت حوزویان است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: درباره اسلامی شدن علوم انسانی، حوزه علمیه باید فکری جدی کند. امروز تعداد دانشگاه ها روز به روز بیشتر می شود و علم غربی در حال توسعه است و به صورت طبیعی دانش‌آموختگان این مراکز، در مدیریت های بعدی خود تحت تاثیر این علوم تصمیم گیری می کنند و این وضعیت مطلوب نیست.
علوم انساني


حجت الاسلام محمد عرب صالحی، عضو گروه منطق فهم دین پژوهشگاه و دبیر همایش بین المللی اعتزال نو در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: اسلامی سازی و اصلاح علوم انسانی از مهمترین کارهایی است که امروز حوز‌ه‌های های علمیه با آن درگیر هستند.

وی اظهار داشت: مهمترین مشکل امروز ما زمین ماندن علوم انسانی دینی و علم دینی است به گونه‌ای که یکی از دوستان می‌گفت کلمه «قتلگاه» تنها یکبار در بیانات مقام معظم رهبری استفاده شده و آن وقتی است که نتوانیم علوم انسانی اسلامی تحویل جوانانمان دهیم.

این محقق علوم انسانی اظهار داشت: امروز اسلامی سازی علوم انسانی زمین مانده است و نه متن آن را داریم و نه استاد مناسب آن را پرورش داده‌ایم برای همین اگر آموزش و پرورش و یا آموزش عالی از حوزه‌های علمیه، اساتید علوم تربیتی، مدیریت دینی و استاد جامعه شناسی اسلامی بخواهند ما به اندازه کافی نیروی انسانی در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینکه باید تلاش ها در حوزه علوم انسانی اسلامی افزون‌تر شود، گفت: درباره اسلامی شدن علوم انسانی ، حوزه علمیه باید فکری جدی کند. امروز تعداد دانشگاه ها روز به روز بیشتر می شود و علم غربی در حال توسعه است و به صورت طبیعی دانش آموختگان این مراکز، در مدیریت های بعدی خود تحت تاثیر این علوم تصمیم گیری می کنند و این وضعیت مطلوب نیست.

وی با اشاره به کلام بیست سال پیش مقام معظم رهبری که بیان داشتند مساله علوم انسانی واقعا من را مضطرب می‌کند، گفت: امروز این علوم انسانی غربی اساس دین و اصل اسلام را مورد شک و شبهه قرار داده است.

حجت الاسلام عرب صالحی گفت: همین علوم انسانی غربی، وحی را تجدید شونده می‌داند و معتقد است دین در بستر تغییر قرار دارد برای همین اساس و ثابتات دین را نشانه رفته است.

وی با اشاره به اینکه بین الهیات مسیحی و الهیات اسلامی و همچنین فضای موجود این دو دین، تفاوت‌های اساسی وجود دارد، گفت: در دوره رنسانس بلایی بر سر مسیحیت آوردند که دیگر نتوانست سر بلند کند و دشمنان بشریت درصددند تا با دین اسلام هم این گونه برخورد کنند اما این آرزوی آنها محقق نخواهد شد.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی دیر اقدام کنیم، ضربه سختی خواهیم خورد و حوزه های علمیه و نهادهای مسؤول باید مسیر تولید علم دینی را سرعت بخشند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در زمینه کلام جدید، پژوهشگاه‌ها و رشته‌های تخصصی بسیار کم است بنابراین طلاب کمی وجود دارند که می‌توانند با زبان روز به شبهات جدید پاسخ دهند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات