۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۲۰

گرامی‌داشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه تبریز

خبرگزاری رسا ـ همزمان با هفته پژوهش، همایش گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور مدیر استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
دانشگاه تبريز
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، سید محمد تقی علوی، رئیس دانشگاه تبریز در این همایش تربیت انسان های متعهد، مسؤول و ماهر و متخصص و ساختن جامعه الگو را وظیفه مراکز علمی خواند و گفت: اساتید حوزه و دانشگاه لازم است برای اصلاح، تبیین و تعمیق نحوه نگاه به هستی و انسان و جامعه، تحقیق و پژوهش هماهنگ انجام دهند و هر دوی این مراکز مهم علمی باید در توجه به محسوسات و علوم تجربی و هم در توجه ویژه به جایگاه عقل اعتدال و حد وسط را رعایت نمایند.

وی هفته پژوهش را فرصتی برای سنجش و ارزیابی موفقیت ها ، آسیب ها و حرکت به جلو و برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف نظام عنوان کرد و گفت: نام گذاری سالجاری به عنوان سال جهاد اقتصادی سبب شده تا هفته پژوهش با محوریت اقتصاد مطرح شود.

علوی با بیان اینکه مطابق سند چشم اندار 20 ساله کشور ایران در افق 1404 باید از نظر پیشرفت های علمی، نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به چنان جایگاهی برسد که الگوی کشورهای اسلامی باشد و جایگاه نخست در سطح منطقه داشته باشد گفت: عبارت هائی که در سند چشم انداز آمده شاخص پذیر، قابل تبدیل و اندازه گیری هستند و نقش دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در تبیین این شاخص ها در این میان غیر قابل انکار است.

وی با بیان اینکه پیشرفت کشور و توسعه متوازن با توجه به توسعه علم و دانش و تبدیل علم به ثروت و محصول حاصل می شود گفت: عقیده دانشمندان اقتصاد بر این است که نیروی انسانی متخصص بزرگترین دارائی و سرمایه اصلی یک جامعه محسوب می شود و مهمترین عامل رشد و توسعه در کشور نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده و بکارگیری این نیرو متناسب با شرایط و نیازهای کشور و همگام با جامعه در جهانی است.

علوی با بیان اینکه در جهان امروز ثروت ملت ها را منابع زیرزمینی، معادن و یا سرمایه های مالی رقم نمی زند بلکه هر ملتی که از دانش روزبرخوردار باشد می تواند به موفقیت دست یابد گفت: یکی از پرتحرک ترین دوره های سراسر تاریخ بشر ناشی از تغییرات و تحولات تکنولوژیک بوده است و مجموعه ای گسترده از فناوری های جدید منجر به ظهور صنایع الکترونیک ، فتونیک ، انفورمایتک و مکاترونیک در تمام ابعاد گردیده است.

دکتر علوی با بیان اینکه این فناوری ها انقلابی در شیوه های تولید، توزیع و استفاده از کالاها و سرمایه ایجاد کرده است و گستردگی این انقلاب و حوزه نفوذش در حدی است که از آن به عنوان انقلاب سوم صنعتی یاد می کند تصریح کرد: تمام کشورها و سازمان ها تلاش می¬کنند در این عرصه جایگاهی برای خود باز نمایند.

وی با بیان اینکه انقلاب صنعتی و استفاده از ماشین آلات پیشرفته تاثیر عمیقی بر روند تولید ثروت در جهان ایجاد کرد و باید این موضوع مورد توجه جامعه به ویژه بخش صنعت و دانشگاه قرار گیرد تاکید کرد: فاصله کنونی ثروت در کشورهای جهان به دلیل فاصله علم در این کشورهاست و باید این فاصله با تولید و گسترش علم پر شود.

رییس دانشگاه تبریز توجه به زیرساخت های آموزش و پژوهش و شروع آن از سطوح نخستین و تلاش برای شناسائی در رفع موانع ، کوشش برای دست یابی به شیوه های آموزش نوین و سیاست گذاری و هدف گذاری برای آن، مهندسی نظام آموزشی، آموزش مسئله محور و پژوهش مدار را از ضروریات برای توسعه کشور خواند و گفت: یکی از مهمترین چالش ها در این زمنیه انحصاری شدن شبکه ها و پیوند با آن است.

وی با اشاره به موفقیت های ایران در عرصه تولید علم گفت: رشد علم در ایران طی سه سال گذشته 100 درصد پیشرفت داشته که این میزان 11 برابر رشد متوسط دنیا بوده است و با این میزان کشورمان در تولید علم در جهان سهمی بیش از یک درصد داشته و این در حالی است که 15 سال پیش سهم کشور ما ازتولید علم تنها 15 هزار درصد بود.

علوی دستیابی کشور به عنوان قدرت برتر منطقه در افق 1404 (سند چشم انداز بیست ساله) را دست یافتنی خواند و گفت: در سال های گذشته کشورمان در زمینه تولید علم در زمینه دست یابی به فناوری های نوین از جمله انرژی هسته¬ای، نانو، هوافضا، سلول های بنیادی پرتاب ماهواره امید تولید و ساخت هواپیمای بدون سرنشین به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته است

دکتر علوی بر جهت گیری دانشگاه‌ها مبتنی برکارآفرینی تأکید کرد و گفت: تقویت واحدهای کارآفرینی و ارتباط با صنعت تشکیل و توسعه مراکز رشد و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باید در اولویت قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های توسعه ای دانشگاه تبریز از تدوین سند راهبردی این دانشگاه خبر داد و گفت: دو کارگاه پژوهشی در این دانشگاه در این زمینه برگزار شده شده و این سند در حال تدوین است که با تهیه آن برگ زرین و یادگاری از تلاش های این دوره دانشگاهیان و پژوهشگران دانشگاه تبریز افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب که "گفتمان علم باید گفتمان غالب در کشور باشد"، افزود: این بیانات موجب تحول در نحوه پیشرفت علوم در دانشگاه‌ها شد و امروزه دانشگاهیان مسأله‌محور و پژوهشگر هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز هم در این مراسم با ارائه گزارشی از دستاوردهای پژوهشی این دانشگاه را در سال گذشته چشمگیر خواند و گفت: یک بررسی از پایگاه Scopus نشان از رشد 35/42 درصدی میزان انتشار مقالات ISI دانشگاه تبریز طی سال‌های 2008 تا 2011 می‌دهد که این رقم بیش از سایر دانشگاه-های کشور همانند دانشگاه های بزرگی مانند تهران، صنعتی شریف، مشهد، تربیت مدرس، صنعتی امیر کبیر از این میزان بوده است.

علی رستمی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات پایگاه Scopus در سال 2011 میزان تعداد مقالات منتشره اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز 937 مقاله ISI و بیش از 430 مقاله عنوان مقاله علمی پژوهشی بوده است گفت:در حال حاضر این رقم برای هر عضو هیئت علمی 5/2 تا 3 مقاله بوده که هدف ما در برنامه کوتاه مدت دستیابی به 5 مقاله برای هر عضو هیئت علمی است./935/د102/س
ارسال نظرات