۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۱۸۲۵۵
سوگواری مردم آذربایجان؛

هانسی گروهون بئله مولاسی وار / شیعه لرین حضرت عباسی وار

خبرگزاری رسا ـ مردم تبریز با سر دادن مرثیه « هانسی گروهون بئله مولاسی وار _ شیعه لرین حضرت عباسی وار » در سوگ شهادت حضرت ابوالفضل العباس عزاداری کردند.
عزاداري تاسوعا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مردم عزادار و سوگوار تبریز همراه با مردم مؤمن و متدین سراسر ایران اسلامی با برپایی آئین های سوگواری در تاسوعای حسینی، در رثای حضرت ابوالفضل العباس گریستند.

دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی در کنار هیئت های حسینی سراسر تبریز از صبح امروز در میدان ساعت با حضور آیت الله شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گردهم آمدند و شکوه عزاداری مردم آذربایجان را به نمایش گذاشتند.

سوگواران تاسوعای حسینی تبریز با سر دادن ناله هایی با مضامینی از جمله ( هانسی گروهون بئله مولاسی وار _ شیعه لرین حضرت عباسی وار) و (بو مشکه دین اوخ منی مأیوس الدی چوخ _ ای کـاش دییدی گــوزمه مشـکه دین اوخ ) و (سو مشکیمی بو قوم ائدوب بهانه قارداش ) مصائب اهل بیت در کربلا و عاشورا را یادآوری کردند.

مردم تبریز امروز در حالی با سر دادن مرثیه حضرت عباس در سوگ شهادت علمدار کربلا عزاداری کردند که امشب با حضور در مساجد تبریز طبق سنتی دیرینه اقدام به روشن کردن شمع در 40 مسجد این بازار سنتی به یاد شهدای کربلا خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، ویژه برنامه های سوگواری بازار تبریز که از هشتم محرم آغاز شده تا 12 محرم ادامه داشته و همزمان با سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع) عزاداران با مراسمی تحت عنوان یقه بندان تا اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) سیاه‌پوش می شوند.

حرکت دسته‌‌های سینه زنی و زنجیرزنی عرب و عجم برخی محلات قدیمی تبریز از جمله احراب، نوبر، چرنداب، سرخاب و خیابان شکوه خاصی را در سبک عزاداری سرور و سالار شهیدان به آذربایجان بخشیده، بگونه ای که همه ساله میهمانان فراوانی را از داخل و خارج کشور به خود جذب می کند./935/پ202/ص
ارسال نظرات