۰۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۷۶
معاون پژوهشی جامعه المصطفی مشهد:

حماسه کربلا سرفصل همه نیازهای انسانی است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد واحد مشهد، تفکر و اندیشه را مبنای حرکت امام حسین(ع) دانست و گفت‌: اندیشه ها همیشه بر رفتارها مقدم هستند در صورتی که ما تنها برون‌داد اندیشه، یعنی رفتارها را ارزیابی می کنیم و از لبه اصلی تهاجم دشمن که اندیشه است، غافل هستیم.
عاشورا پژوهي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسن اخلاقی، معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیة واحد مشهد، شب گذشته در مراسم سوگواری دهه اول محرم در حسینیه آیت الله خامنه ای اظهار داشت: در خصوص چرایی وقوع حادثه کربلا دلایل بسیاری در ابعاد مختلف بیان شده است اما باز هم جای بحث و تبیین دارد مانند فتنه 88 که اگر سخنان امام خامنه ای در تبیین ابعاد آن به خوبی تشریح، تحلیل و عمل می شد تا این حد تبعات نمی داشت.

وی افزود: در جلسات سوگواری اباعبدالله عمدتا به ابعاد عاطفی کربلا پرداخته می شود که البته لازم است و اگر این احساسات مردمی مدیریت شود شور آفرین خواهد بود اما باید توجه داشت که پشت این احساس و عاطفه، عقلانیت و بینشی وجود دارد که مبنای حرکت اباعبدالله(ع) بوده و با این حال تاکنون کمتر مورد توجه بوده است.

حجت الاسلام اخلاقی تصریح کرد: اندیشه ها همیشه بر رفتارها مقدم هستند در صورتی که ما معمولا رفتارها را که نمود بیرونی دارند می بینیم و بر اساس آن قضاوت می کنیم ؛ حتی زمانی که می خواهیم آماری از شاخص های فرهنگی ارائه دهیم، تنها برون‌داد اندیشه، یعنی رفتارها را ارزیابی می کنیم و از لبه اصلی تهاجم دشمن که اندیشه است، غافل هستیم.

این استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: امام حسین(ع) 56 سال عمر داشتند و زندگی کردند ولی ما غالبا تنها کربلا را آن هم در حد یک نیمروز می بینیم.

وی با تأکید براینکه توسعه ثروت در جامعه اسلامی باید با توجه به آسیب های آن برنامه ریزی شود، افزود: درصدر اسلام، توسعه اقتصادی بدون توجه به آسیب ها اتفاق افتاد و این سبب شد تا مرداب وار عده ای را زمینگیر کند.

معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیة مشهد در ادامه به تحلیل ابعاد فردی وقوع حادثه کربلا پرداخت و گفت: به جرأت می‌توان گفت که بسیاری از مردم کوفه نه این‌که نخواهند، بلکه نتوانستند از امامی که می شناختند، قبول و حتی محبت داشتند، دفاع کنند.

حجت الاسلام اخلاقی با اشاره به اینکه مردم کوفه در انجام عبادات وپرداخت خمس و زکات و غیره هیچ مشکلی نداشتند، افزود: متن نامه‌های مردم کوفه بسیار جانسوزتر از ندبه‌های ما در فراق امام زمان(عج) است که با خون هم آن را امضا کردند؛ اما مقدمات زندگی‌شان را به گونه‌ای چیدند که نتیجه اش این شد که نتوانستند از امامشان دفاع کنند.

وی ابراز داشت: گاهی مجموعه معماری، چیدمان داخلی خانه و زندگی، روابطمان با جامعه، تعاملمان با خانواده و غیره به گونه ای است که زمینه غفلت ما را فراهم می کند و این ها از عوامل پنهان اثرگذار در حادثه کربلا و حوادث مشابه است که همچون خوره روح جامعه اسلامی را می خورد اما متوجه نیستیم.

این پژوهشگر حوزوی، ضعف بصیرت، دلبستگی به دنیا و غفلت را از عوامل عدم توانایی مردم کوفه در یاری امام دانست و اظهار داشت: مردم کوفه نگاه سطحی به دین داشتند، چیزی که امروز نیز در جامعه ما وجود دارد و متاسفانه در ارائه آمار پیشرفت های فرهنگی هم به همین ظواهر بسنده می شود.

حجت الاسلام اخلاقی خاطرنشان کرد: شیطان، گاهی گناه یا دنیا را برای انسان زینت می‌دهد و گاهی هم بسنده کردن به ظاهر دین را برای عده ای زینت می دهد و این‌گونه آنان را از یاری امام برحق باز می دارد.

وی با بیان این‌که در حماسه کربلا، سرفصل همه نیازهای ما را وجود دارد، تأکید کرد: امام حسین(ع) همه هستی اش را در راه خدا بذل کرد تا امروز ما گمراه و گرفتار جهل و نادانی نباشیم؛ اگر اینگونه هستیم بدانیم که آن طور که باید از قابلیت ها و استعدادهای نهفته در کربلا بهره نبرده ایم. 

قابل ذکر است، مراسم سوگواری دهه اول محرم ویژه خوهران و برادران در حسینیه آیت الله خامنه ای مشهد با حضور حجت الاسلام اخلاقی از ساعت 18:45 هر شب برگزار می شود./930/پ202/س
ارسال نظرات