۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۱۱۶۹۹۳
آیت الله مصباح یزدی:

وضعیت فرهنگ جامعه مناسب نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی با انتقاد از رسوخ برخی تفکرات انحرافی در گروهی از اندیشمندان و مسئولان، خواستار توجه جدی به احکام دینی و مسایل اعتقادی شد.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، پنج شنبه، 26آبان ماه در همایش جنسیت از منظر روانشناسی و دین با اشاره به این که دشمنان مساله تساوی حقوق زنان و مردان را به عنوان نقص علیه اسلام ارایه می کنند، ابراز داشت: تحقیق در معارف اسلامی و دفاع از مکتب حقه تشیع از وظایف طلاب و دانشجویان است.

وی با بیان این که عده ای می گویند که مخاطب قرآن مذکر بوده و برای زنان ارزشی قایل نیست، اظهار داشت: زمان پیامبر اکرم(ص) طوری بود که مخاطبان مردان بوده و در شرایط اجتماعی آن زمان خیلی سخن از زنان قابل مطرح نبود و کم کم اسلام مسایل حقیقی زنان را بیان کرد.

این مفسر قرآن کریم افزود: زمانی که احکام با صیغه های جمع مذکر بیان می شد کسی گمان نمی کرد که زنان حکمی ندارد و این گونه شیوه بیان در زبان عربی موجود است.

وی با اشاره به این که در زمان گذشته در غرب بین حقوق بین زنان و مردان تفاوت های فاحشی بود، ابراز داشت: در سال های اخیر برای مبارزه با این تفاوت ها، رویکردهای فمنیستی رواج پیدا کرد که کم کم وارد کشورهای اسلامی مانند ایران، مصر و سوریه شد.

استاد عالی حوزه علمیه با بیان این که ورود این تفکر در کشور اسلامی با واکنش های متفاوتی مواجه شد، خاطرنشان کرد: برخی از گروه ها معتقد بودند که این احکام برای زنان در زمان پیامبر(ص) بوده است و در زمان ما کاربرد ندارد و تاریخ مصرف این احکام پایان پذیرفته است.

وی با اشاره به این که عده ای قایل هستند که این احکام حقوقی زنان در اسلام به عنوان حکم اولیه است ولی امروز قابل اجرا نیست که باید احکام ثانویه بر آن حاکم باشد، اظهار داشت: این حکم حتی در بین برخی مسوولان کشور هم نفوذ کرده است و امروز می بینیم که در بانکداری نیز همان فالیت های ربوی با اسم کارمزد وجود دارد و دلیلشان مقتضای زمان است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که گرایش سومی وجود دارد که این دستورات را جزیی از اسلام می دادند، بیان داشت: متاسفانه افراد این گروه نیز در عمل همانند افراد قبلی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به این که برخی از ضد ارزش ها برای مردم عادی شده است و این فرهنگ های غربی شیوع پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه از لحاظ فرهنگی وضعیت جامعه مناسب نیست.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که عده ای در این گونه مسایل، راه تقیه را پیش گرفته اند و می گویند که نباید همه حرف های راست را بگوییم، اظهار داشت: این عده نیز همانند فرهنگ عمومی جهان حرکت می کنند و برخی از آیات و روایات را توجیه می کنند.

وی با اشاره به این که در اینگونه مسایل یکسری فرهنگ های قومی به عنوان اسلام معرفی شده است و برخی از افراطی گری ها در زمینه بانوان موجب ضربه زدن به اسلام می شود، ابراز داشت: باید با اینگونه مسایل مبارزه شود و اسلام حقیقی را بیان و یک پالایشی صورت بگیرد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که برخی آیات عدالت را، حاکم بر این آیه شریفه می دانند که ارث مردان دو برابر زنان است، اظهار داشت: این کار بر خلاف فقاهت و بلکه بی عقلی است و با اسلام آمریکایی تطبیق دارد.

وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از سی سال برخی از علوم انسانی را ضد اسلام معرفی کردند، بیان داشت: این نشان دهنده فرهنگ جامعه است که رهبر انقلاب بعد از این همه سال این سخن را بیان کردند.

گفتنی است، این همایش با حضور روحانیان و طلاب و دانشجویان در تالار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد./921/پ202/ج
ارسال نظرات