۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۱۶۹۸۹

مبانی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و عدالت بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی بررسی مبانی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و عدالت توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
نشست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به همت مدیریت جنبش نرم افزاری مرکز همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست علمی" بررسی مبانی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و عدالت" برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام محسن الویری، بیان داشت: دو نوع تلقی از مبانی می توان برداشت، داشت؛ برداشت پسینی که به هست ها ارجاع می دهد و برداشت پیشیتی که بحث ما نگاه پسینی نیست چون این الگو از قبل ارائه نشده است.

وی بیان داشت: مباحث تصوری و تصدیقی در مورد مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح است که ما به مبانی تصدیقیه می پردازیم.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: روش دست یابی به مبانی از باب استقراء و اجماع اهل فن یا تحلیل عقلی ممکن است.

دکتر زاهدی وفا، عضو شورای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در این نشست بیان داشت: باید بتوانیم بر اساس مبانی خودمان پیشرفت محسوسی در کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در ابتدای برنامه پنجم، که سیاست های کلی از سوی مقام معظم رهبری است، در اصلی ترین بندهای آن انتظار مقام معظم رهبری، اقدامات اساسی برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط قوای سه گانه بیان شده است.

این نظریه پرداز الگو اسلامی ایرانی پیشرفت، بیان داشت: مقام معظم رهبری همواره داشتن الگوی مدون که چراغ راه ما برای تمامی برنامه های کلان و خرد در جامعه باشد، را مور تاکید قرار داده اند.

وی بیان داشت: گزینش کلمه پیشرفت بر توسعه بر اساس ملاحظه خاصی صورت گرفته است؛ زیرا توسعه در کلمات غربی آشنا تر است و دارای بار ارزشی خاصی است که به صورت خاص علم توسعه بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شد.

این محقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار داشت: ارزیابی و تقسیم بندی کشورها به توسعه یافته و جهان سوم بر اساس همین الگوهای توسعه انجام شده است که مهمترین شاخص های تفکیک این کشورها شاخصه های اقتصادی است و مهمترین آن درآمد سرانه است که اگر ثروت کشور بر آحادش تقسیم شود چقدر می شود که اگر کشوری به عنوان نمونه ده هزار دلار سرانه آنها بود، توسعه یافته لقب می گرفت.

وی با اشاره به وجود اختلاف نظرهایی در مورد علم توسعه، گفت: عده ای می گویند علم توسعه محدود به یک حوزه اقتصاد نبود بلکه حوزه فرهنگی ، اقتصادی سیاسی و... را هم شامل می شود. دیدگاه دیگری هم بود که اگر صنعتی شدن در سایر کشورها هم باشد، توسعه یافته می شوند. دیدگاه سوم هم گفته است توسعه باید بر اساس دیدگاه های بومی باشد که هر نظر رای طرفداران و نقادانی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بعد از جنگ جهانی دوم این ادبیات توسعه بسیار گسترده تر شده است و افرادی که علم توسعه را گسترش داده اند افرادی هستند که در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند.مقام معظم رهبری تاکید دارند که حوزویان و دانشگاهیان مکلف هستند درباره مبانی الگوی اسلامی ایرانی بحث ونظر داشتند./909/202/ص
ارسال نظرات