۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۱۶۷۸۱

موضع گیری گسترده مقام های لبنانی در برابر تصمیمات اخیر اتحادیه عرب علیه سوریه

خبرگزاری رسا ـ مقام های مختلف سیاسی و مذهبی لبنان در موضع گیری های جداگانه، تصمیم اخیر اتحادیه عرب علیه سوریه را محکوم کردند.
نقشه لبنان اتحاديه عرب
به گزارش خبرگزاری رسا، مقام های برجسته لبنان در موضع گیری های گسترده ای، تصمیمات خصمانه اخیر اتحادیه عرب علیه سوریه را که در نشست روز شنبه خود در قاهره پایتخت مصر، تصمیم گرفت مشارکت سوریه در نشست های این اتحادیه را از تاریخ شانزدهم نوامبر به حال تعلیق درآورد، محکوم کردند.

شیخ نبیل قاووق، نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان در مراسم بزرگداشتی در منطقه عین قانا در جنوب لبنان با ابراز اینکه مهره های آمریکا در لبنان و جهان عرب که در تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه مقاومت در سال 2006 نقش داشتند، اکنون به پروژه ستیزه جویانه آمریکا علیه سوریه پیوسته اند، تحریک رسانه ای و حمایت های مالی و تسلیحاتی با هدف تضعیف سوریه، موجب خشنودی و اطمینان خاطر دشمن صهیونیستی دانست و گفت: تکیه به آمریکا بزرگ ترین حماقت است.

این مقام برجسته حزب الله لبنان، فراخواندن دخالت نظامی نیروهای خارجی را خیانتی در حق میهن و امت دانست و با اظهار اینکه بیگانگان به دنبال چیزی جز آنکه می گویند هستند، تاکید کرد: سرانجام هرگونه تحریک رسانه ای و حمایت مالی و تسلیحاتی برای تضعیف سوریه، شکست و ناکامی است؛ چراکه سوریه، لیبی نیست و نمی توان آنچه در لیبی رخ داد را در اینجا تکرار کرد.

علی مقداد، نماینده پارلمان لبنان و عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت وابسته به حزب الله، نشست روز شنبه اتحادیه عرب در خصوص اوضاع سوریه را نشستی عبری خواند؛ چراکه هیچ ارتباطی با اعراب نداشت و گفت: از این اتحادیه که در راستای خدمت به دشمن صهیونیستی فعالیت می کند، شرمنده ایم؛ زیرا تصمیماتش در راستای خط مشی آمریکایی ـ صهیونیستی است.

طلال ارسلان، رییس حزب دموکراتیک لبنان با ابراز تاسف نسبت به دخالت جویی های اتحادیه عرب در امور داخلی سوریه و تلاش این اتحادیه برای فتنه انگیزی و تفرقه افکنی میان طیف های گوناگون ملت متحد سوریه، تصریح کرد: شایسته بود اتحادیه عرب در راستای تقویت وحدت داخلی سوریه در رویارویی با هجوم غربی ـ صهیونیستی که خواستار به فتنه و آشوب کشاندن سرتاسر منطقه است، گام برمی داشت.

وئام وهاب، رییس حزب توحید لبنان نیز با اشاره به اینکه آسیب رساندن به سوریه ممکن ولی سرنگون ساختن این کشور محال است، بشار اسد، رییس جمهور سوریه را به اعلام وضعیت خطر و بر تن کردن جامه نظامی فراخواند و گفت: بشار اسد باید از اتحادیه عرب برائت جوید و عملیات اصلاحات را از جنبه های مختلف آغاز کند.

گریگوریوس سوم لحام اسقف کلیسای رم در خصوص این تصمیم گیری خصمانه اتحادیه عرب، ملاک و معیار کامیابی دولت های عربی را توان آنها در تعامل با دیگری صهیونیستی عربی دانست و ابراز داشت: خدا ما را رحمت کند و اتحادیه عرب را بیامرزد که جز تفرقه افکنی کاری ندارد و حتی یک بار هم طعم پیروزی را نچشیده و همواره بازنده بوده است.

شیخ حسن مصری، نایب رییس دفتر سیاسی جنبش امل نیز در مراسم جشنی به مناسبت عید سعید غدیر در شهر صریفا در جنوب لبنان، تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب را مخالف با آیین نامه داخلی این اتحادیه دانست و گفت: اگر بشار اسد، رییس جمهور سوریه تسلیم خواسته های آمریکا می شد و دست از مقاومت و جمهوری اسلامی ایران و فلسطین برمی داشت، تاج پادشاهی بر همه اعراب را بر سرش می گذاشتند، اما تنها گناهش، تسلیم نشدن در برابر آمریکاست.

نایب رییس دفتر سیاسی جنبش امل اعراب امروز را به اعراب جاهلیت تشبیه کرد که بنابر خودپرستی، خودکامگی و بت پرستی خود، چشم امید به مرگ پیامبر بسته بودند و افزود: عرب های امروز نیز چشم امید به مرگ سوریه و نابودی ایران و رهایی از مقاومت بسته اند و در همین راستا به عروسک گردانی اوباما در راستای منافع صهیونیستی علیه سوریه گام برداشتند.

میشل سلیمان، رییس جمهور لبنان با اشاره به تصمیمات خصمانه اخیر اتحادیه عرب علیه سوریه، هر گونه تلاش برای انزوای این کشور را زمینه ساز دخالت خارجی دانست و گفت: سوریه باید به گفت و گو با مخالفان بپردازد و در مسیر اصلاحات گام بردارد، اما سوریه نباید منزوی شود؛ زیرا این موضوع راه را بر گفت و گو می بندد. انزوا در نهایت دخالت خارجی را به همراه می آورد.

قبلان قبلان، عضو هیات رییسه جنبش امل نیز با انتقاد شدید از تصمیم اخیر اتحادیه عرب علی سوریه، گفت: اگر اتحادیه عرب در واقع وجود می داشت و اثری داشت، اکنون در این اختلاف و دوری به سر نمی بردیم و جهان عرب در این دره آشوب و فتنه گرفتار نبود.

نجاح واکیم، رییس جنبش ملت و نماینده پیشین پارلمان لبنان نیز این تصمیم ننگین اتحادیه عرب علیه سوریه را ساخته و پرداخته پنتاگون دانست که دولت های مزدور عربی وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را اعلام کردند.

این در حالی است که خیل گسترده سوری ها با تجمع در میدان های اصلی شهر دمشق، پایتخت سوریه برای دومین روز است که به برگزاری تظاهرات گسترده می پردازند و شهرها دیگر این کشور نیز شاهد تجمع های گسترده ای در حمایت از بشار اسد و محکومیت تصمیم اخیر اتحادیه عرب در تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه است.

سوری های مقیم لبنان نیز با برگزاری تظاهراتی مسالمت آمیز در برابر سفارت سوریه در بیروت، تصمیم اخیر اتحادیه عرب را محکوم کردند و با حمل تصاویر بشار اسد و پرچم سوریه از این اتحادیه خواستند از دخالت در امور سوریه دست بردارد و تاکید کردند که ارزش این تصمیم ها از جوهری که برای نوشتن آن بکار رفته فراتر نمی رود.

سوریه از ماه مارس گذشته به دلیل فعالیت گروهک های مسلح تروریستی بخصوص در شهرهای مرزی این کشور با ناامنی روبروست. آمریکا از این افراد مسلح حمایت می کند. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هفته پیش از مخالفان مسلح نظام سوریه خواست که سلاح خود را زمین نگذارند.

پیش از این نیز آمریکا با دخالت در امور داخلی اتحادیه عرب سعی کرد تا فشار بر این سازمان برای تعلیق عضویت سوریه در آن را افزایش دهد. به نظر می رسد اعضای این اتحادیه که عمدتا از هم پیمانان آمریکا در منطقه و از اجرا کنندگان پروژه های این کشور در خاورمیانه هستند، موفق نشدند فشارهای آمریکا در این زمینه را تحمل کرده و در برابر آن تسلیم شده اند./981/ب901/گ
ارسال نظرات