۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۱۱۶۱۳۱
محقق حوزه علمیه پیشنهاد داد:

شیوه کسب مدارج علمی حوزه مورد بررسی قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پ‍‍ژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: طلاب و فضلایی که در امر تبلیغ مشغول به فعالیت هستند یا در زمینه هنر اسلامی در حال اثر گذاری هستند چرا باید در فرایند پایان نامه نویسی که مخصوص قشر پژوهشی حوزه های علمیه است، قرارگیرند و توقع نوشتن یک پایان نامه با شرایط آن چنانی از آنها داشته باشیم.
دكتر صادقي


مصطفی صادقی، عضو هیات علمی پ‍‍ژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: پایان‌نامه‌نویسی در حوزه های علمیه در سطح سه و چهار حرکتی ارزشمند است که می‌تواند طلاب را با مهارت‌های پژوهشی آشنا کرده و بدنه پژوهشی حوزه های علمیه را تقویت کند.
 
وی با تاکید بر اینکه همه پایان‌نامه‌های حوزوی باید متقن و علمی و دارای حد نصاب قابل قبول در پژوهش استاندارد باشد، گفت: پایان‌نامه اصیل باید به دنبال تولید علم و نظریه پردازی باشد، گرته‌برداری و جمع‌آوری مطالبه را نمی‌توان پایان‌نامه دانست.
 
این محقق علوم اسلامی با اشاره به اهمیت انتخاب موضوع از سوی پژوهشگران علوم اسلامی گفت: طلاب برای انتخاب موضوع باید به اساتید فن مراجعه کرد و مساله ای را انتخاب و پیگیری کرد که راه علمی حوزه ها علمیه را تکامل بخشد.
 
این محقق تاریخ اسلامی با اشاره به موضوعات مهم در زمینه تاریخ اسلام بیان داشت: کتاب‌های فروانی در زمینه تاریخ انبیا و ائمه معصومین(ع) نوشته شده است اما این کتاب‌ها صرف جمع‌آوری و به قصد ثواب نوشته شده اما حرف جدیدی ارائه نداده است.
 
صادقی خاطرنشان کرد: تحقیق و پایان‌نامه‌نویسی در حوزه‌های علمیه باید به سوالات جوانان در زمینه اهل‌بیت(ع) پاسخ دهد و سیره ائمه اطهار(ع) را با زبانی نو در تمامی موارد تقریر کند، بدون اینکه تعبد و تقید به اصول پژوهش دینی زیر سوال برود.
 
 وی اظهار داشت: یکی از راه هایی که در زمینه پایان‌نامه باید مورد بررسی و بحث کارشناسان حوزه‌های علمیه قرار گیرد تحول در مفهوم و تغییر در شیوه کسب مدارج علمی است.
 
این محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: طلاب و فضلایی که در امر تبلیغ مشغول به فعالیت یا در زمینه هنر اسلامی در حال اثر گذاری هستند چرا باید در فرایند پایان نامه نویسی که مخصوص قشر پژوهشی حوزه های علمیه است، قرار گیرند و توقع نوشتن یک پایان نامه با شرایط آن چنانی از آنها داشته باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه پایان نامه باید به فراخور افراد متفاوت باشد، گفت: افرادی که در محیط های نظامی همچون عقیدتی سیاسی مشغول به فعالیت هستند باید در دوره های مدیریتی مهارت خود را نشان دهند و همین امر هم پایان‌نامه آنها تلقی شود. /909/ت303/ع

ارسال نظرات