۲۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۱۵۲۴۱
عضو مجلس خبرگان رهبری:

حوزه علمیه از مسأله نیازسنجی در پژوهش دینی غفلت نکند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در گلستان با مهم ارزیابی کردن مسأله تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه، گفت: باید زمینه گسترش فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه بیشتر فراهم شود.
آيت الله نورمفيدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان، روز گذشته در جلسه تشکیل شورای پژوهش حوزه علمیه خواهران استان که در مدرسه علمیه الزهرا گرگان برگزار شد، با مهم ارزیابی کردن مسأله تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه، گفت: باید زمینه گسترش فعالیت های پژوهشی در سطح مدارس علمیه بیشتر فراهم شود.

وی با اشاره به این که تقویت پژوهش در حوزه های علمیه نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح است، یادآور شد: وجود طلاب مستعد و مدیریت آگاه و برنامه ریز از لوازم دستیابی به اهداف پژوهشی در حوزه های علمیه است.

امام جمعه گرگان یادآور شد: نیاز سنجی و نیازشناسی مسائل تحقیق و پژوهشی در حوزه های علمیه ضروری است و تحقیقات در حوزه ها باید هدفمند و بر اساس نیازهای جامعه انجام شود.

آیت الله نورمفیدی با بیان این که تعیین سمت و سوی پژوهش ها و کاربردی کردن آن باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، گفت: بررسی نیازهای روز حوزه های علمیه، جامعه و نظام اسلامی باید در اولویت کارهای تحقیقی طلاب و استادان حوزه باشد.

نماینده ولی فقیه در گلستان در ادامه سخنان خود با تأکید براین که در یک جامعه اسلامی، قرآنی باید محور همه امور باشد، تصریح کرد: بهره گیری مناسب از مفاهیم قرآنی زمینه ساز سعادت و تعالی نظام اسلامی را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به این که خداوند انسان را موجودی جستجو گر آفریده است، ادامه داد: انسان بر اساس فطرتی که دارد، موجودی پژوهش گر و خلاق است و پیشرفت های امروز بشر در عرصه های مختلف بیان کننده همین مسأله مهم است.

آیت الله نورمفیدی، تحقیق و پژوهش را عاملی برای پیشرفت علوم دانست و با بیان این که امروز حوزه های علمیه به عنوان مرکز گسترش مبانی دینی در سطح جامعه وظیفه سنگینی بر عهده دارند، ادامه داد: حوزه باید با گسترش فعالیت های تحقیقاتی وپژوهشی پاسخگوی نیاز جامعه امروز باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز بیش از دو هزار فرقه ضاله در آمریکا فعال هستند و بشریت را به سوی خود می خوانند، گفت: در چنین شرایطی باید مکتب اهل بیت(ع) از سوی حوزه های علمیه به دنیا معرفی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که امروز شبهات گسترده ای علیه ارزش های دینی در سطح جامعه به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: رسالت حوزه در چنین شرایطی بسیار سنگین است وباید با برنامه ریزی مناسب پاسخگوی شبهات ایجاد شده در سطح اجتماع باشد.

وی، تحقیق و پژوهش را نیازمند الزاماتی دانست و با بیان این که تفکر نخستین مسأله دراین عرصه است، گفت: نگاه حوزه باید در عرصه پژوهش بسیار بلند باشد و در این بخش هدف گذاری مناسبی تعریف شود.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری در بخش پایانی سخنان خود به دغدغه های رهبرمعظم انقلاب اسلامی در خصوص تشکیل کرسی های آزاد اندیشی اشاره کرد و افزود: باید زمینه برای اندیشمندان و متفکران عرصه علوم دینی بیشتر فراهم شود./950/پ202/س
ارسال نظرات