۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۱۴۶۱۳
مدیر سابق رادیو جوان:

راه‌اندازی حلقه‌های گفت‌و‌گو شیوه‌‌ای موفق در تبلیغ دینی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر سابق رادیو جوان گفت: مبلغانی که در مساجد با کار گروهی ‌از حلقه‌های معرفت و گفت‌و‌گو استفاده کرده‌اند در تبلیغ خود بسیار موفق هستند.
راه‌اندازی حلقه‌های گفت‌و‌گو شیوه‌‌ای موفق در تبلیغ دینی است


 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شهرام گیل آبادی، پژوهشگر حوزه رسانه‌های نوین، در نشست تخصصی تکنولوژی تبلیغ با موضوع «کارکردها و تأثیرات رسانه های نوین در تبلیغ دین» که صبح امروز در سالن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: انسان امروز در حال تبدیل شدن به یک رسانه گروهی است، یک فرد با نشستن پشت کامپیوتر خود و ارتباط با ماهواره ها و اینترنت می تواند با بخش بزرگی از جهان ارتباط برقرار کند.

 وی در ادامه با بیان این که انحصار پخش از رسانه ها گرفته شده است، افزود: قوی‌ترین رسانه‌ای که با آن مواجه هستیم فضای سایبری است، در این فضا هفتاد و دو درصد از افرادی که در این فضا قرار گرفته‌اند صادق نیستند و چهره واقعی خویش را پنهان می‌کنند.

 گیل آبادی اظهار داشت: تبلیغ دین در دنیا یک مبحث بسیار پیچیده است وقتی به تلویزیون‌های تبشیری نگاه می کنیم کشوری را نمی‌یابیم که هزاران تلویزیون تبشیری در آن شکل نگرفته باشد.

 وی خاطر نشان کرد: در کلیساها از هر وسیله ای برای تبلیغ استفاده می کنند، حضور هممجنس بازان در کلیسا و استفاده از گروه های موسیقی برای تبلیغ مسیحیت شاهدی بر این مدعا است.

 این پژوهشگر عرصه رسانه یادآور شد: یکی از شیوه های تبلیغ دین در دنیای امروز، ‌مدل ارتباط آیینی است، از این نوع ارتباط در فضای مجازی به صورت گسترده استفاده می شود، در این مدل ارتباطی آدم ها تعریف متفاوتی از خود ارائه می دهند.

 وی ادامه داد: هنر تعزیه نوعی شیوه تبلیغ آیینی است که در گذشته در تبلیغ دین و ارائه مبانی دینی مورد استفاده قرار گرفته است و مدل بسیار تأثیرگذاری بوده است.

 این استاد دانشگاه تأکید کرد: مبلغانی که در مساجد با کار گروهی ‌از حلقه‌های معرفت و گفت‌و‌گو استفاده کرده‌اند در تبلیغ خود بسیار موفق هستند.

 وی با اشاره به تأثیر رسانه های نوین بر تبلیغ تصریح کرد: اگر دویست ماهواره در فضا کار ارتباطات جهانی را انجام دهند، 117 ماهواره روی فضای ایران مستقر هستند و و 17 هزار شبکه ماهواره ای با هدف ضربه زدن به عقاید مردم در حال فعالیت هستند و برنامه پخش می کنند.

 این پژوهشگر عرصه رسانه ابراز داشت: در پشت صحنه این رسانه ها، برنامه ریزی دقیقی برای زیر سؤال بردن و هجمه به اسلام، رهبران دینی، مسؤولان و دیگر اقشار تأثیر‌گذار صورت گرفته است.

 وی ادامه داد: به طور مثال این شبکه‌های ماهواره‌ای با اجرای برنامه‌های ویژه بانوان و کودکان که جزو اقشار تأثیرگذار و تأثیر پذیر جامعه هستند، سعی در تغییر فرهنگ جامعه دارند، برخی از این شبکه ها در ظاهر برنامه های آشپزی یا فیلم ها و سریال های مناسب پخش می کنند اما در بلند مدت افکار خاص خود را به صورت غیر مستقیم تبلیغ می کنند.

 وی با اشاره به موقعیت سیاسی، دینی و ژئوپلوتیکی ایران درمنطقه گفت: به دلیل این موقعیت ویژه، دشمنان ما بسیاری از برنامه ها و طرح های خود را بر روی جوانان کشور آزمایش می کنند.

 گیل آبادی ادامه داد:‌ به طور مثال درفیس بوک صفحه ای بارگذاری شد و در این صفحه به امام هادی(ع) توهین‌ها و جسارت‌هایی صورت گرفت، این جسارت به دلیل کم کاری ما و نبود اطلاع صحیح از زندگی و سیره این امام بزرگوار است، در صورتی که با این مباحث به صورت شایسته برخورد صورت نگیرد، این جسارت ها متوجه دیگر معصومین(ع) خواهد شد.

 شایان ذکر است، سخنران این همایش با وجود این که از قبل مطالبی را به صورت پاورپوینت و فیلم برای ارائه در این همایش آماده کرده بود به دلیل نامناسب بودن امکانات صوتی و تصویری موفق به ارایه این مطالب نشد و این مطلب اسباب نارضایتی مستمعان را به دنبال داشت. /919/پ202/ع

ارسال نظرات