۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۱۴۵۴۰
آیت الله مصباح یزدی:

طلاب مسؤول حراست از جایگاه سربازی امام زمان هستند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح در مراسم عمامه گذاری جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) گفت: معمم‌شدن طلاب عنایات امام زمان(عج) را در پی دارد و در واقع ماهیت فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره)، عصر روز گذشته در مراسم عمامه‌گذاری دوازده نفر از طلاب جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) ضمن تبریک ‌ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و دهه کرامت به طلاب، مسؤولان و اساتید جامعه عملیه امیرالمومنین(ع) ابراز داشت: در این عالم مقررات و ضوابطی حاکم است که لازمه زندگی اجتماعی انسانی‌ است که این قوانین گاهی به کمک عقل استنباط می‌شود و عقلای عالم آن را به عنوان امری فطری می پذیرند و گاهی نیز دقت‌هایی‌ دارد که شرع آن را مشخص می‌کند.

وی گفت: فرد در اجتماع نمی تواند تمام نیازهایش را به تنهایی فراهم کند، به طور ناچار برآوردن نیاز های روز مره را در اجتماع تقسیم می کنند تا چرخ زندگی بچرخد، بنابر این افراد جامعه در هنگام خرید و فروش باید یک عمل سمبلیک و ظاهری همچون گفتن «بعت، اشتریت» را برای‌ نشان‌دادن ‌‌رضایت در معامله صورت دهند تا این تبادل صحیح و قابل قبول باشد.

رییس موسسه امام خمینی(ع) در ادامه با اشاره به ضرورت خلوص نیت در عرصه طلبگی خاطر‌نشان کرد: اما مسأله ملبس‌شدن به لباس روحانیت، ماهیت یک طلبه را عوض می کند، معنویت او را تغییر می دهد، عنایات امام زمان(عج) را در پی دارد و در واقع ماهیت فرد را تحت الشعاع قرار داده و آن را تغییر می دهد گرچه همه این مسائل به شرط قصد و نیت جدی طلابی است که قصد معمم شدن را دارند.

وی اظهار کرد: امیدواریم همه ما به خصوص، طلابی که ملبس به لباس روحانیت و سربازی امام زمان(عج) شدند، مشمول عنایات خاص اهل بیت(ع) واقع شوند.

آیت الله مصباح یزدی در بخشی از سخنان خود از مرحوم آیت الله کرباسی، متولی سابق جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) به بزرگی یاد کرد و گفت: صادقانه می‌گویم که در عمر هشتاد ساله‌ام، علما و فضلای بسیاری را مشاهده کردم، اما تا به حال امثال مرحوم آیت الله کرباسی که در اخلاص، فداکاری، پشتکار و ادای وظیفه کوتاهی نکرده است را کمتر دیدم که حتی به اندازه انگشتان دست هم نمی رسد، وی سر تا به ‌پا نور، تقوا و پاکی بود که خداوند بر علو درجاتش بیافزاید.

وی افزود: مرحوم کرباسی خانه محقری در قم تهیه کرده بودند و خیلی هم برای تهیه آن به زحمت افتاده بودند، فرموده بودند که ثلث خانه را به کارهای فرهنگی اختصاص دهند و بنده را مأمور اجرای فعالیت‌های فرهنگی کرده بودند، به همین جهت از آن مال، هر سال مقداری کتاب تهیه شده و برای این حوزه علمیه و مکان‌های علمی دیگر تهیه و توزیع می‌شود.

رییس موسسه امام خمینی(ره) خاطر‌نشان کرد: باید قدر چنین افرادی را بدانیم و از آنها الگو بگیریم زیرا بسیار پاکی می‌خواهد‌ فردی که با نهایت پاکی، صفا و زهد زندگی کرده وصیت کند که اموالش صرف کارهای فرهنگی شود، حال شما این بزرگواران را با افرادی مقایسه کنید که در آخرین لحظات زندگی‌شان نیز به دنبال زر اندوزی هستند.

وی در پایان عنوان کرد: سعی کنیم گناه را ترک کنیم، پس کارهایی که حضرت نمی پسندند و نمی پذیرند را ترک کنیم، باید همیشه تصمیم جدی برای سربازی حضرت حجت(عج) را داشته باشیم، گرچه احتمال این‌که در عهدمان تخلف کنیم نیز هست؛ اما این نباید به قصد اولیه ما لطمه وارد کند./956/پ202/س
ارسال نظرات