۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۱۴۱۷۳
رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث:

چهارمین عصر شکوفایی علم حدیث آغاز شده است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث در مراسم رونمایی از دانشنامه قرآن و حدیث گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی چهارمین دوره شکوفایی علم حدیث آغاز شده است.
همايش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محمد کاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث، صبح امروز در مراسم رونمایی از دانشنامه قرآن و حدیث که در تالار علامه مجلسی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قم برگزار شد، گفت: عنوان این اثر، «موسوعه معارف الکتاب و السنه» است که همراه با ترجمه فارسی با نام دانش نامه قرآن و حدیث منتشر شده است و مهم ترین اثر پژوهشی و علمی این موسسه از ابتدای تاسیس تاکنون به شمار می‌رود.

وی در ادامه افزود: این دانشنامه در بردارنده حرف الف و ب احادیث این دانشنامه است و در 10 جلد عربی و 16جلد عربی ـ فارسی تدوین و آماده شده است و پیش بینی می شود که تعداد مجلدات عربی آن بیش از شصت جلد و مجموعه دو زبانه آن به صد جلد برسد.

حجت الاسلام طباطبایی اظهار داشت: در تاریخ پر افتخار شیعه، سه دوره شکوفای حدیثی عصر صادقین، عصر شیخ مفید و شیخ طوسی و دوران علامه مجلسی وجود دارد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی چهارمین دوره شکوفایی علم حدیث آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد: این مجموعه از سال 1371 با همت و پیگیری حجت الاسلام و المسلمین ری شهری، آغاز شده است و اکنون پس از 19 سال نزدیک به نیمی از آن پایان یافته، منتشر شده یا در آستانه انتشار است.

رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث یادآور شد: در مجموعه موسوعه معارف الکتاب و السنه و دانشنامه قرآن و حدیث سعی شده جامعیت و جست‌و‌جوی کامل در جمع آوری متون روایی و آیات قرآنی انجام شود.

وی ادامه داد: این مجموعه، بر اساس شیوه الفبایی موضوعی به گزارش احادیث مرتبط با موضوعات پرداخته است، همچنین با استناد به آیات و روایات معصومان، به توضیح و تبیین موضوعات، مفاهمی و مدخل های دینی پرداخته شده است که از دامنه گسترده ای برخوردار است و مفاهیم دینی، اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را پوشش می دهد.

حجت الاسلام طباطبایی تأکید کرد: در هر موضوع یا مدخل، شناسه ها و زیرشاخه های متعددی قرار گرفته که به صورت منطقی ظبقه بندی شده اند و آیات و روایات مربوط به آنهاگزارش شده اند.

وی ادامه داد: جمع بندی و تحلیل نویسنده از مجموعه آیات و روایات به صورت مستقل و تبیین و تحلیل محتوای آیات و روایات متعارض از دیگر محتواها و قابلیت های این دانشنامه است.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به دیگر تألیفات این مؤسسه بیان داشت: دانش نامه امیرالمؤمنین(ع)،‌ دانشنامه امام حسین(ع) و دانشنامه کلام اسلامی و نزدیک به 30 عنوان تک نگاری موضوعی همچون اهل بیت در قرآن و حدیث، عقل و جهل و علم و حکمت به صورت مستقل منتشر شده است که اکنون در دانشنامه قرآن و حدیث جا می گیرد.

شایان ذکر است، حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله استادی، امام جمعه قم، حجج اسلام و المسلمین محسن قرائتی و کریمی جهرمی در مراسم رونمایی از دانشنامه قرآن و حدیث حضور داشتند./919/پ202/ع

ارسال نظرات