۲۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۱۲۹۳۳
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار تاکید کرد:

بررسی زوایای مختلف فقه حکومتی از سوی حوزه‌های علمیه

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) گفت: وجود نظام مبتنی بر ولایت فقیه که در رأس آن ولی فقیه مشرف بر احتیاجات حکومتی قرار دارد و آن را از حوزه‌های علمیه مطالبه می‌کند، تنها فرصت مبارکی است که می‌توان در آن به بررسی کامل فقه حکومتی پرداخت و ابعاد آن را به درستی روشن کرد.
2/ ايت الله جواد فاضل لنکراني

  
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دوره‌های تخصصی فقه و اصول، تفسیر و کلام مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) خواستار بررسی زوایای مختلف فقه حکومتی از سوی حوزه‌های علمیه شد
 
وی تصریح کرد: وجود نظام مبتنی بر ولایت فقیه که در رأس آن ولی فقیه مشرف بر احتیاجات حکومتی قرار دارد و آن را از حوزه‌های علمیه مطالبه می‌کند، تنها فرصت مبارکی است که می‌توان به بررسی کامل فقه حکومتی پرداخت و ابعاد آن را به درستی روشن کرد.
 
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که هرچه زمان می‌گذرد توجه به فقه برای فقها بیشتر می‌شود، افزود: علم فقاهت چنان وسیع، گسترده و مورد نیاز بشر و جامعه امروز است که هرچه انسان درباره آن تلاش کند، باز هم کم است.
 
وی با اشاره به سخنی از حضرت آیت‌الله‌ فاضل لنکرانی‌(ره) مبنی بر این‌که زمان به جایی رسیده که یک عمر برای درس فقه کافی نیست، گفت: امروز در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی کاملا مشهود است که می‌توان پس از هزار سال نام عصر کنونی را دوران بلوغ فقه قرار داد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این‌که در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فقه حکومتی براساس نظرات شیعه و فقهای شیعه به میدان آمده و در حال بارور شدن است، اظهار داشت: با همه تطورات فقه در طول تاریخ، اگر این دوران را دوران بلوغ فقه نامگذاری کنیم، نامگذاری مناسبی است.
 
وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم بر این مسأله تأکید کردند، واقعا توجه به فقه حکومتی یکی از ضرورت‌ها است و حوزه‌های علمیه باید به فقه حکومتی بپردازند و زوایای مختلف آن را کاملا مورد بررسی قرار دهند.
 
آیت‌الله فاضل با بیان این‌که پس از سی سال هنوز یک کار جامعی درباره نظریه ولایت فقیه در حوزه‌های علمیه ارایه نشده است، گفت: اگرچه متونی از سوی بزرگان در این زمینه تدوین شده و قدم‌های بزرگی برداشته شده است، اما این کافی نیست.
 
وی ادامه داد: هنوز نمی‌توان ادعا کرد که کار جامع و مدونی که همه ابعاد ولایت فقیه را با همه شرایطی که در دنیای کنونی وجود دارد بررسی کرده باشد، از سوی حوزه‌های علمیه برداشته شده است و حوزویان باید این قدم بزرگ را برداشته و ابعاد گسترده فقه را پاسخ‌گو باشند.
 
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار‌‌(ع) با بیان این‌که اگر در این دوران درباره فقه حکومتی کار اساسی نشود، دیگر در هیچ دورانی حوزه این فرصت را نخواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که در مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) یا مراکز دیگر آنچه که امروز به عنوان ضرورت‌های مهم فقه است تحقیق شود.
 
وی یادآور شد:‌ تنها دوره مبارکی که می‌توان فقه حکومتی را کاملا بررسی و همه ابعاد آن را به درستی روشن کرد، این دوران است؛ اکنون نظام مبتنی بر ولایت فقیه است که در رأس آن ولی فقیه قرار دارد و ایشان که کاملا بر احتیاجات حکومتی اشراف دارد، این امر را از حوزه‌های علمیه مطالبه می‌کنند.
 
آیت‌الله فاضل در ابتدای سخنان خود با بیان این‌که امروز پژوهش‌های مناسبی را آماده عرضه داریم که جای آن در حوزه‌های علمیه خالی بوده است، گفت: رساله‌هایی که در این مجموعه تدوین شده است به تصریح خود فقها در بیرون از مجموعه تصمیم بر کتابت آن را نداشته و چنین کاری را انجام نمی‌دادند.

وی با اشاره به بخش تخصصی کلام و بخش تخصصی تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) که البته بخش تخصصی تفسیر امسال راه‌اندازی شده است، ابراز داشت: مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) تعامل و هماهنگی خوبی با مرکز مدیریت و سیاست‌های حوزه دارد و امیدوارم با عنایت اساتید، این مجموعه موفق‌تر از گذشته باشد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات