۲۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۱۱۲۷۲۲
آیت الله مصباح یزدی:

حوزه های علمیه مسؤولیت بیان احکام و مسایل حکومتی و سیاسی را دارند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی با انتقاد از کمبود درس های خارج با موضوع مسایل حکومتی و سیاسی گفت: در حالی که ما مسؤولیت معرفی حقیقت اسلام را داریم، باید بدانیم اگر برخی از اشکالات و کمبودها از جهل فقه حکومتی سرچشمه بگیرد، روحانیان و حوزه های علمیه مسؤول خواهند بود.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چهارشنبه 23شهریور ماه در مراسم افتتاحیه سال جدید این مرکز آموزشی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران را از بزرگترین پدیده های تاریخ اسلام توصیف کرد و گفت: باید خدا را شاکر باشیم که در این زمان زندگی می کنیم.

وی با بیان این که این انقلاب صدها برکت با خود به همراه داشت که ایجاد بستر مناسب برای تحقیق و نشر معارف اهل بیت یکی از این برکات نظام اسلامی است، ابراز داشت: درک بهتر این برکات نیازمند شناخت صحیح گذشته است که شما جوانان حتما از گذشته آگاهی پیدا کنید و با مقایسه شرایط امروز، نعمت های الهی را بیش تر متوجه شوید.

این مفسر قرآن کریم در ادامه خاطرنشان کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب تعیین کننده و روشن کننده و فصل الخطاب وظایف روحانیان و طلاب است.

وی انتخاب شیوه تحقیق، انتخاب موضوعات تحقیق متناسب با نیازهای اجتماع، راه اندازی رشته های گوناگون که کمتر به آن ها توجه شده است را بخشی از مسایل مطرح معرفی کرد و گفت: راه اندازی موسسه امام خمینی (ره) در راستای پاسخ گویی به همین مسایل بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان ضرورت شناخت زبان و فرهنگ های مختلف و شرایط کشورهای دیگر برای نشر معارف دینی ابراز داشت: اقداماتی در این راستا صورت گرفته است که متاسفانه در حد مطلوب نیست و تا رسیدن به مقصد فاصله های زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به این که در گذشته ارتباطات محدود و شبهات کم بود ولی امروز وسایل ارتباطات زیاد شده و آسیب های جامعه نیز بیشتر می شود، اظهار داشت: دانستن علوم اسلامی به تنهایی کافی نیست بلکه کیفیت برخورد با افراد و اگاهی از فرهنگ حاکم در دنیا و شناخت از آسیب های اجتماعی در بخش اندیشه ها و ارزش ها و رفتارها برای روحانیان لازم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری شناخت مسایل سیاسی و اجتماعی و ارتباط با دیگر کشورها را برای فقها و روحانیان و علما بسیار ضروری دانست و بیان داشت: اسلام تنها با مسایل فردی و عبادی سر و کار ندارد، بلکه بخشی از محتوای اسلام مسایل اجتماعی و سیاسی است که امام راحل این مساله را گوشزد کردند و جهانیان را بیدار ساختند.

وی از توطئه دشمنان برای غفلت و بی توجه ساختن مراکز علمی و دینی در مسایل سیاسی خبر داد و افزود: امروز متاسفانه در گوشه و کنار کشور و حوزه های علمیه صداهایی به گوش می رسد که اسلام جدای از سیاست است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: اگر انسان در یک فضای محدود مشغول به فعالیت شود نمی تواند به درستی از عقل خود بهره مند گردد.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به فقه حکومتی توصیه کردند و با یک لحن آرام از روحانیان که در این مساله کوتاهی کرده اند، گلایه داشتند، ابراز داشت: مبانی فقهی بسیاری از مسایل حکومتی برای خیلی از مردم روشن نیست.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وجود احتیاط و الفاظی همچون «و له وجهان» در رساله های عملیه که ضرر زیادی ندارد و مقتضای عصر غیبت است، اظهار داشت: اینگونه سخنان در مسایل حکومتی و اجتماعی حل کننده مشکلات نخواهد بود و تصمیم گیری قاطع همراه با بصیرت در این زمینه ها لازم است که مدیریت سیاسی و جنگی امام راحل یک از ویژگی های منحصر به فرد ایشان بود.

وی با بیان این که امروزه بیش از دویست درس خارج فقه و اصول در حوزه های علمیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: بیشتر این درس ها به مسایل فردی و چند کتاب خلاصه می شود و کمتر به مسایل و احکام حکومتی رسیدگی می گردد، در حالی که ما مسؤولیت معرفی حقیقت اسلام را داریم و باید بدانیم اگر برخی از اشکالات و کمبودها از جهل فقه حکومتی سرچشمه بگیرد، روحانیان و حوزه های علمیه مسؤول خواهند بود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به هجوم شبهات فراوان در اذهان جوانان افزود: حوزه های علمیه باید پاسخ گوی این شبهات باشند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که عده ای به دنبال رشته ای می روند که آینده بهتر اجتماعی داشته باشد و از وظیفه اصلی خود غافل هستند، خاطرنشان کرد: تعقل به دنیا و انگیزه های دنیایی یکی از عواملی است که موجب شده برخی از طلاب نسبت به وظایف اصلی بی اهتمام بشوند.

آیت الله مصباح یزدی با اظهار تاسف از این که برخی از طلاب تا پاسی از شب به امور غیر لازم مشغول می شوند، گوشزد کرد: اینگونه طلاب نمی توانند نور چشم حضرت مهدی(عج) بشوند.

وی خودسازی و تزکیه نفس و دوری از دلبستگی های دنیایی و پست و مقام و کسب بصیرت سیاسی را برای همه دانش پژوهان ضروری دانست و افزود: این دو مساله فقط با برنامه ریزی درسی و علمی به دست نمی آید و نیازمند یک سری کارهای دیگر مانند اخلاص در نیت است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که موفقیت ما در پرتوی معنویت است و علم به تنهایی یک تیغ دو لبه است که هم موجب سعادت و هم موجب شقاوت خواهد شد، بیان داشت: مقام معظم رهبری با تمام فراوانی کارها و فعالیت های گوناگون، برنامه های معنوی و عبادی و سحرخیزی و حضور قلب ایشان ترک نمی شود که برای همه ما درس است.

گفتنی است؛ مراسم افتتاحیه سال جدید (90ـ91) موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، چهارشنبه، 23شهریورماه با حضور آیت الله مصباح یزدی، استادان و مسوولان و دانش پژوهان موسسه برگزار شد./921/پ202/ج
ارسال نظرات