۲۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۱۱۲۵۸۰

کرسی‌های درس خارج علوم انسانی در حوزه‌های علمیه پا بگیرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه پردیس قم بیان داشت: باید نهضت استنطاق منابع اسلامی نسبت به سوالات این زمانی راه بیفتد تا پژوهش به صورت قوی و نهادینه شده ظاهر شود.
پژوهش


دکتر علی موحدیان، عضو هیات علمی دانشگاه پردیس قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: هرجا که سؤالی وجود داشته باشد پ‍ژوهش ضرورت پیدا می‌کند چرا که پژ‍وهش هدفش پیدا کردن راه حل برای مشکلات است.

این پژ‍وهشگر علوم اسلامی با بیان اینکه ساده انگاری است اگر تصور کنیم در زمینه علوم انسانی با پرسش روبرو نیستیم، گفت:  هر چقدر جلوتر می رویم پرسش ها و مسائل بیشتری طرح می شود، امروز در مواجهه با علوم انسانی غربی باید مبانی معرفت شناختی، انسان شناختی، خدا شناسی و نظام شناختی خود را تبیین کنیم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: تاکنون پژوهش های زیادی درصدد پاسخگویی به نیازها انجام شده است اما معتقدم این پاسخ ها نهایی نیست و هنوز راه نرفته طولانی در پیش داریم.

این دانش آموخته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه ما به عنوان یک مسلمان معتقد به کامل بودن دین اسلام باید پاسخ های دقیق و منحصر به فردی برای سوالات بشر امروز ارائه دهیم، گفت: باید پرسش ها را از سطح جامعه گردآوری کنیم و با مراجعه با متون دینی به ارائه پاسخ های مناسب همت گماریم.

این محقق علوم اسلامی با تاکید بر این که باید نهضت استنطاق منابع اسلامی نسبت به سوالات این زمانی راه بیفتد تا پژوهش به صورت قوی و نهادینه شده ظاهر شود، بیان داشت: باید تصورات غلط در زمینه پژوهش از ذهن محققان پاک شود و تصور نکنند که هر چه مطلب بوده امثال علامه طباطبایی‌ها ارائه داده‌اند.

وی با بیان اینکه در حوزه های علمیه مباحث فقهی و حقوقی به دقت سنجیده می شود و ریز و موشکافانه به آنها پرداخته می شود اما متاسفانه در دیگر ساحت های دانش این گونه نیست، ادامه داد:  باید درس‌های خارج برای سایر رشته های انسانی راه اندازی شود تا علومی همچون جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد مورد واکاوی دقیق فقیهانه قرار گیرد.

وی گفت: ضروری است تا عالمان دین در رشته های علوم انسانی ورود جدی پیدا کنند و ضمن پالایش علوم به تبیین مبانی قرآنی این علوم بپردازند. /909/ت303/ع

ارسال نظرات