در نمایشگاه بین المللی قرآن؛
نشست قرآن پژوهی اجتهاد با محوریت شخصیت پیامبر اکرم برگزار شد
خبرگزاری رسا ـ آخرین نشست قرآن پژوهی بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با موضوع اجتهاد پیامبر اکرم(ص) از منظر قرآن کریم در این بخش برگزار شد.

به گزار ش خبرنگار خبرگزاری رسا، آخرین نشست قرآن پژوهی بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، جمعه، پنجم شهریورماه با موضوع اجتهاد پیامبر اکرم (ص) از منظر قرآن کریم در این بخش برگزار شد.
در این نشست، حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن، با اشاره به این که موضوع فوق در بین مسلمانان مطرح است، گفت: تحصیل گمان به حکم شرعی، تلاش مجتهد باید به اندازه ای باشد که احساس کند دیگر به تلاش بیشتری نیاز ندارد و بیش از آنچه به دست آورده، به مطلب تازه ای دست نخواهد یافت.
مدیر بخش پژوهش نمایشگاه قرآن با بیان این که در هر عصری با توجه به شرایط نیازمند احکام می شویم، اظهار داشت: امروز نسبت به گذشته بیشتر به احکام اسلامی محتاج هستیم و موجودیت اسلام به جوابگویی نیازمندی های جامعه از سوی علما است.
وی با اشاره به این که محل بحث در این است که آیا پیامبر اکرم(ص) همانند فقها و علما اجتهاد می کردند، بیان داشت: فقها در یک فرایند اصولی به مسائل می رسد که امکان خطا در فتوا وجود دارد هرچند که به مصلحت سلوکیه جبران میشود.
حجت الاسلام یوسفی مقدم افزود: عده ای از اهل سنت که قائل به جواز اجتهاد هستند چنین گفته اند که پیامبر اکرم(ص) چون در مقام عصمت است، در اشتباه خود باقی نمی مانند و یا اینکه پیامبر بعدی اشتباه پیامبر قبلی را جبران می کند.
وی تصریح کرد: طبق نظریه شیعه حکم الله از زبان پیامبر(ص) جاری می شود و اجتهاد به معنای فوق در ایشان راه ندارد.
این محقق قرآنی در بیان چگونگی بیان حکم پیامبر گفت: گاهی حکم واقع برای پیامبر نازل می شود و یا این که خداوند پیامبر را بر مناطات واقع می سازد و پیامبر طبق این مناطات حکم می کردند، به عبارت دیگر پیامبر اکرم تعیین مصداق می کنند و حکم از سوی خدا است.
وی با اشاره به این که آیات فراوانی دلالت دارد بر این که اجتهاد به معنای مصطلح امروز در پیامبر(ص) راه ندارد و حکم الهی را مستقیم بیان می کند، گفت: اطلاق آیه «و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی»، وآیه 203 سوره اعراف به عنوان نمونه دلالت بر عدم جواز اجتهاد دارد.
نویسنده کتاب اجتهاد از منظر قرآن کریم در ادامه با استناد به آیات تأکید کرد: هرچه را که پیامبر اکرم(ص) به عنوان احکام بیان کرده است چه در قرآن باشد یا نباشد همه وحیانی است.
وی با بیان این که اهل سنت برای جواز به آیه ای از سوره عبس تمسک کرده اند، اظهار داشت: طبق نظر شیعه مخاطب این آیه، پیامبر اکرم(ص) نبوده است که برخی از اهل سنت نیز به این نظر معتقد هستند./921/ پ202/س
ارسال نظرات