۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۱۰۸۳۶

نشست علمی تفسیر موضوعی میان رشته‌ای برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه گفت: در تفسیر موضوعی علمایی مانند آیات مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی تفاسیر موضوعی درون‌ دینی نگاشته‌اند ولی شهید صدر، تفسیر موضوعی را بر اساس نگاه بیرون دینی ارائه داد و مباحثی مانند سکولاریسم را در قرآن بررسی کرد.
نشست علمي


به گزارش خبرگزاری رسا، اجلاسیه ترویجی «تفسیر موضوعی میان رشته‌ای» با حضور حجت‌الاسلام محمدعلی رضائی اصفهانی به عنوان صاحب نظر و حجج اسلام علوی مهر و مُسترحمی در مقام ناقد و دکتر سید علیرضا واسعی به عنوان مدیر جلسه، در سالن شماره دو نشست ها و محافل واقع در بخش بین الملل نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام رضائی اصفهانی ضمن بیان اسلوب‌‌های تفسیر قرآن گفت: مقوله تفسیر از یک نظر به تفسیر ترتیبی، موضوعی و مزجی تقسیم می‌شود که عمده علمای شیعه و سنّی بر اساس شیوه تفسیر ترتیبی، کتاب نوشته‌اند. تفسیر موضوعی قرآن کریم نیز در تاریخ اسلام ریشه دارد که در مبحث «آیات الاحکام» توسط مفسران مورد توجه قرار گرفت. در تفسیر موضوعی روال بحث این‌گونه است که مجموع آیات درباره یک موضوع، گردآوری می‌شود و آیات موافق و مخالف با هم بررسی می‌شوند تا در نهایت، نظر قرآن کریم در موضوع مورد نظر معلوم می ‌شود.

وی ادامه داد: در تفسیر موضوعی، علمایی مانند آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله جوادی آملی تفاسیر موضوعی درون‌ دینی نگاشته‌اند ولی شهید صدر، تفسیر موضوعی را بر اساس نگاه بیرون دینی ارائه داد و مباحثی مانند سکولاریسم را در قرآن بررسی کرد. باید توجه کرد که لفظ بسیاری از موضوعات در قرآن نیامده است ولی می‌توان موضوع آن را به قرآن کریم ارائه کرد و نظر قرآن را در آن‌باره استنباط کرد.

این محقق علوم قرآنی افزود: در تفسیر موضوعی علاوه بر نگاه درون دینی و برون دینی، شیوه تطبیقی نیز وجود دارد که در آن مثلاً بحث زندگی حضرت موسی(ع) در قرآن و انجیل مورد پژوهش قرار می‌گیرد. در بحث تفسیر دو شیوه دینامیکی و مکانیکی می‌توان تعریف کرد. شیوه مکانیکی آن ترکیبی است که اجزاء همواره با هم متحد هستند اما ماهیت خود را از دست نمی‌دهند مانند پیچ و مهره که هر دو ماهیت مستقل خود را دارند. اما گاهی عملکرد دو جزء با یکدیگر عملکرد دینامیکی است که دو جزء مانند هیدروژن و اکسیژن با ترکیب با هم یک جزء سومی را تشکیل می‌دهند که خاصیت اجزاء خود را ندارد./916/د102/ع

برچسب ها: تفسیر موضوعی
ارسال نظرات