۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۱۱۰۷۷۰
رییس دانشکده علوم قرآنی مشهد:

انکار توسل تقابل با عبودیت خدا است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشکده علوم قرآنی وحدیث مشهد، مخالفت با توسل را تقابل با عبودیت خدا دانست و تأکید کرد: در توسل، واسطه را به جای خود به عنوان درخواست کننده قرار می دهیم نه جای خدا؛ بنابر این توسل اوج بندگی است.
انکار توسل تقابل با عبودیت خدا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدصادق علمی، رییس دانشکده علوم قرآنی وحدیث مشهد عصر امروز در همایش تاچشمه رضوان در خصوص شبهات وارد بر توسل اظهار داشت: اصولا نظام این عالم یک نظام توسلی است یعنی انجام امور اعم از مادی و معنوی جز از طریق واسطه ها ممکن نیست.

وی افزود: توسل در این عالم یک ضرورت است حتی خداوند هم با اینکه به طور مستقیم قادر به انجام امور است اما از طریق اسباب آن ها را جاری می کند و خداوند ابا دارد از اینکه امور را از غیر اسبابش انجام دهد.

علمی با اشاره به این سخن شهید مطهری که «..فعل خدا دارای نظام است اگر کسی به این نظام اعتنا نکند گمراه است » ابراز داشت: انکار توسل، مخالفت با مبانی واصول دین است چرا که در قرآن وسنت بر توسل بسیار تأکید شده است اما در عین حال باید به کسانی توسل جست که بدان سفارش شده ایم.

وی با بیان اینکه در ارجاع به معصومین(ع) مصلحت هایی همچون شناخت امام وجود دارد ادامه داد: خداوند توسل را قرار داد تا راهنماها را گم نکنیم لذا توسل جلوی انحرافات را می گیرد. در دوران غیبت، راه توسل مطمئن ترین راه است زیرا در سایر راه ها امکان لغزش بسیار وجود دارد. از همین روست که خداوند در قرآن کریم، گناهکاران را افزون بر استغفار شخصی به طلب استغفار از پیامبر(ص) نیز توصیه کرده است.

رییس دانشکده علوم قرآنی وحدیث مشهد خاطرنشان کرد: نفی اسباب در این عالم امکان ندارد اما ممکن است اشتباه در اسباب توسط انسان صورت گیرد.

وی در پاسخ این شبهه که با وجود خداوندقادر چرا به دیگران توسل کنیم یادآور شد: در توسل، واسطه را به جای خود به عنوان درخواست کننده قرار می دهیم نه جای خدا بنابراین توسل اوج بندگی است یعنی انقدر خود را کوچک و حقیر می بینم که خود را لایق توسل مستقیم به بارگاه خدا نمی دانم. این معنای توسل نه با بندگی ناسازگار است و نه تغییر نظر خداست.

علمی، ادعای وهابیون در رد توسل را بی ریشه خواند و گفت: توسل، درخواست از خدا از مسیر فضل اوست. باید ادب توحید را در توسل رعایت کرد چرا که توسل وسیله ای برای معصومین در برابر خدانیست و ما ذره ای استقلال و کمال برای معصوم جدای از خدا قائل نیستیم. این ادب را هم در اعتقاد وعمل و هم در ظاهر (مثلا سجده نکردن رو به حرم ائمه) باید رعایت کرد.

وی با تأکید براینکه تعیین مصادیق قابل توسل، نیازمند بیان فقها و دین شناسان است افزود: از دلایل مخالفت وهابیت با توسل این است که می گویند امام مرده است و توسل به مرده جایز نیست حال آنکه قرآن کریم می فرماید معصومین و انبیا و اولیای خدا شاهد و زنده هستند./930/پ202/ص
ارسال نظرات