۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۰۹۵۳۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ ثبت ملی مسجد سیدالشهدای تبریز و حضور رییس‌جمهور در جشن ثبت جهانی بازار تبریز از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
خبرگزاري رسا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی، رئیس شورای ثبت آثار تاریخی‌ آذربایجان شرقی از ثبت مسجد سیدالشهدا (چوپور عابدین) تبریز در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و اظهار داشت: قدمت مسجد چوپور عابدین یا سید الشهدا به دوره قاجار می‌رسد.

وی با اشاره به وجه تسمیه این اثر گفت: در زمان قدیم در این محله شخصی به نام چوپور عابدین زندگی می‌کرده که بانی ساخت این مسجد شده و اهالی نیز به دلیل احترام خاصی که برای این شخص قائل بودند، نام این مسجد را چوپور عابدین گذاشتند.

محمدی افزود: ولی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نام آن به مسجد سیدالشهدا تغییر یافت. این مسجد جزو مجموعه‌ای بوده که شامل حمام و میدان که اکنون حمام تغییر کاربری داده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص این مسجد گفت: این مسجد دارای تزئینات بسیار زیبا است که سال‌ها پیش با رنگ پوشیده شده بوده و در بازسازی جدید رنگ زدایی و تمام این تزئینات خودنمایی می‌کند و آیات کمره دور گنبد با رنگ فیروزه‌ای و سرمه‌ای و همچنین تزئین خاص مرکز گنبد و روزنه دور گنبد زیبایی خاصی به بنا می‌دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: از بین رفتن حوض‌خانه و تبدیل به آبدارخانه کنونی مسجد از جمله مهم‌ترین دخل و تصرف انجام شده و مشهود در اثر است.

همایش ایثارگران صنعت آب و برق آذربایجان برگزار می شود

این مراسم در راستای تجلیل از مقام شامخ شهدا، جانبازان و ایثارگران صنعت آب و برق آذربایجان و گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان برگزار می شود.

ایوب ابراهیم زاده، دبیر این همایش افزود: ایثار گران صنعت آب و برق آذربایجان، همچون دیگر اقشار میهن اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی، ندای رهبر فرزانه انقلاب را لبیک گفتند و به جبهه های نبرد حق علیه باطل رفته و جانفشانی های زیادی از خود نشان دادند و اکنون وظیفه ماست که نگذاریم گرد فراموشی بر دلاورمردی های این قهرمانان بنشیند و این همایش فرصتی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنهاست.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری این همایش بررسی مسائل و مشکلات ایثارگران صنعت آب و برق آذربایجانتوسط کارشناسان وزارت نیرو و ارائه راهکار های مناسب برای مرتفع ساختن این مشکلات است.

مسجدالنبی تبریز افتتاح می شود

مسجد بزرگ "النبی" تبریز ششم مرداد همزمان با آخرین پنج شنبه ماه شعبان وهفته غبارروبی مساجد، با حضور مسئولان کشوری و نماینده ولی فقیه در استان در ابتدای جاده ورودی مرند به تبریز به بهره برداری می رسد.

این مسجد زیبا که با همت کارخانه ابتکار ورنیه و جمعی از خیرین احداث شده یکی اززیباترین مساجد بین راهی استان است که در آیین افتتاح این مسجد بیش از 400 نفر از مسئولان و فعالان استانی و کشوری حضور دارند.

همچنین اولین نماز جماعت ظهروعصر در این مسجد به امامت آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اقامه می شود و قبل از افتتاح این مسجد برنامه سخنرانی امام جمعه تبریز و تنی چند از مسئولان برگزار می شود.
این مسجد علاوه بر مسافران بین راهی، نقش مهمی در بهتر اجرا شدن برنامه های مذهبی صنایع مجاور این مسجد دارد.

شایان ذکر است، در حال حاضر کمبود مساجد بین راهی یکی از اصلی ترین نیازهای فرهنگی و مذهبی در استان و کشور محسوب می شود.

حضور رییس‌جمهور در جشن ثبت جهانی بازار تبریز

در آستانه فرارسیدن سالگرد ثبت جهانی بازار تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه به‌هم پیوسته و مسقّف دنیا در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو، جشن ثبت جهانی بازار تبریز یکشنبه نهم مرداد ماه جاری با حضور رئیس‌جمهور در تبریز برگزار می‌شود.

جشن ثبت جهانی بازار با حضور دکتر احمدی‌نژاد رئیس محترم جمهوری، دکتر احمدزاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سفیران برخی از کشورهای خارجی در ایران مهمانانی از کشورهای جاده ابریشم و مدیران و کارشناسان سازمان یونسکو برگزار می‌شود.

بازار تاریخی تبریز با طول یک کیلومتر به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه به‌هم پیوسته و مسقف دنیا، مرداد سال گذشته به عنوان یازدهمین اثر ایران در سی و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در برزیل برگزار شد، در فهرست ثبت جهانی یونسکو جای گرفت.

این اثر تاریخی که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان نیز به شمار می‌رود.

آزمون کتبی طرح اعطای مدرک تخصصی قرآن در تبریز برگزار شد

آزمون کتبی ششمین دوره طرح اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در مدرسه دخترانه فاطمیه تبریز برگزار شد.

در این آزمون 132 نفر در قالب حافظان پنج، 10 جزء، بیست جزء و حافظان کل قرآن شرکت کردند که به برگزیدگان این آزمون گواهینامه معتبر از طرف دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی اعطا خواهد شد./935/د102/س
ارسال نظرات